Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Roliga viner från 2011.

LarsW

Medlem
Halloj vinvänner.

Har två vänner som gifter sig om en månad.
Vi är några som tänkte sätta ihop en vinlåda som bröllopspresent. Paret träffades 2011 så det är året som gäller.

Spontant tänke jag en låda om 6 flaskor, 3 röda, två torra vita och en söt vit för lite bredd. Om det finns ngt mousserande från 2011 som är kul kan det ersätta en torr vit flaska i lådan.

Paret gillar gott vin men är muggles så bra viner som inte behöver sparas i en evighet, och inga vin Jaune eller dylikt, de är inte riktigt där ännu. :p

Kan vara från SB eller vettiga handlare i EU men önskar helst ingen bugg med tullen (hur funkar det numera?) då jag kommer vara på semester och det kommer vara bekanta som inte är vana att beställa från annat än SB som kommer ordna det praktiska.

Har gluttat på Comptoir des millesimes och SB främst. På SB är det inga problem att hitta ganska roliga röda men vita och söta (hittar inga sauternes) är jag sämre på från det året.

Roliga förslag mottages med tacksamhet, och gärna orealistiska likaså i sann finewines-anda! Kan ju hända jag beställer ngt åt mig själv samtidigt.
 

Sarco

Medlem
Om du inte vill utmana dem att lagra en vintage port (vilket i och för sig är en bra idé men det kräver ju lite av dem) så finns det ju några colheitor 2011 också, så kan de både lagra och dricka nu. Kanske knepigare att hitta från butiker enligt din specifikation.

Edit: de är ju i och för sig lite väl tidigt tappade för en bra Colheita kanske.
 

Boletus

Medlem
Jag har flera Bordeauxer från 11 som är riktigt bra nu, tror det är mycket som kommer in i fönstret. Hänger väl lite på budget och tillgång så klart. CdM verkar ha Saint Pierre 2011 för rimligt pris som jag tyckte var toppen.
 

Poussard

Medlem
2011 är ju inget bra år i Champagne men jag skulle ändå tippa på J.L. Vergnon Hautes Mottes (74601). Har diskuterat saken online med en väldigt duktig provare som hävdade att den där ’11:an var jättebra. Har själv bara druckit ’10:an.
 

The Wall

Medlem
De två viner som finns att få tag på på SB som jag kommer på är Castello di Brolio Vin santo och Baigorri Reserva som brukar vara helt ok.
 

Bastardo

Medlem
Den här gillar jag riktigt mycket, det är den enda 2011 jag äger. Väldigt mogen och tillgänglig nu, mer elegant än kraftfull i stilen och den har de karakteristiska Syrah-noterna. Den är lite rolig också eftersom den produceras från ett litet område i Côte Blonde så uttaget blir ganska litet.
https://www.vingruppen.se/sv/cote-rotie-cote-blonde-la-chatillonne-vy0401-750ml.aspx/
Mycket bra förslag, ett kännarvin helt enkelt. :) Ok årgång: ”Most of the wines are going to be best on the young side. Drink or Hold 89 Pts.” Källa: thewinecellarinsider.com, CT 93.5p. Producenten är välrenommerad Vidal-Fleury, så det är bara att slå till.
Personligen betalar jag hellre lite pengar för en god rom, cognac ellar malt, men det är jag det. ;)
 
Toppen