Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rosevin 2015

tobbe81

Medlem
Nu börjar vi att närma oss våren med stormsteg så vilka är era bästa roseviner att hålla utkik efter ? http://www.xwine.se/vinsortiment/rose-viner/ verkar lovande med deras blandlådor någon här som har prövat någon utav dessa. Monrose 2013 gjord på 100% nebbiolo druvor verkar också lovande och spännande från wine group sweden.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
själv tycker ja man ska hålla utkick efter Selosse rosé o Jerome Prevost fac-simile är gott :)
men vill man ha okomplicerade o lättdruckna roséer som knappt klara av att matcha en sallad så tror ja de kan va en bra blandlåda
 

Silenos

Medlem
@tobbe81 , tack för länken. Den stora blandlådan ser precis ut som det jag sökt efter. Till skillnad mot Johan så är det just en lagom dos menlöshet jag söker efter. En rosés främsta företräde skall enligt mig vara svårighet att undvika, att bli plakat på en kvart. Tyvärr kan jag inte komma med så många egna tips. Förra året satte jag mitt hopp till en egen ihopsatt blandlåda ifrån en tysk handlare, det gick väl sådär. Året innan det var det Domaine Dujacs provencefirma Triennes, inte heller den satt väl klockrent.
 
Trådskapare
T

tobbe81

Medlem
förra årets klockrena rose favorit var den från la spinneta som var i det tillfälliga sortimentet från sb tror att den kostade runt 160kr flaskan. köpte först en för att pröva och sedan blev det två lådor som var slut innan augusti månad.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ska man hitta bra rosé ska man normalt leta sig till Provence (inklusive Bandol) och södra Rhône (bl.a. Tavel). Min erfarenhet är att det är mycket tunnsått med bra rosé i Italien.
 

Mats Petri

Österlen
Familjens sommarfavvo förra året blev:
  • Cortijo Los Aguilares Málaga Rosado #75262, ospecificerad druvblandning
  • Dessutom fastnade vi för en rosé på Aglianico: Mastroberardino Lacrimarosa Campania IGT #90602
  • ...och Mourvedrebaserade Domaine de la Tour du Bon Bandol Rosé # 99646.
Som synes inga särskilt krävande viner men ändå med lite sting. Perfekta till sommarlätta luncher på trädäcket...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...eller så kan välja att istället dricka RIKTIGA viner istf Projekt Runway's versioner av hårig Shiraz.
Vad är det som gör att man väljer att låta bli Mosel, Muscadet, Chablis och Koshu för att istället dricka det där rosa?
Bgn har jag fortfarand inte helt gett upp, men rosé... Det lever jag faktiskt riktigt gärna utan (även om jag alltid kommer nära en hemlig önskan om att bli övertygad...........)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Mina favoriter från förra året blev

Montirius Vacqueyras, Perle de Rosée
Domaine de la Tour du Bon Bandol Rosé

och
Gosset Grand Rosé Brut
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mina favoriter från förra året blev

Montirius Vacqueyras, Perle de Rosée
Domaine de la Tour du Bon Bandol Rosé

och
Gosset Grand Rosé Brut
Tänk vad trist Lifwet hade varit om vi alla tyckte lika :)
Roligt för dig att du gillar sådant.
Önskar själv att jag gjorde det.
 

Gurto

Medlem
Utan att vara raljerande så måste jag ansluta mig till skaran av rosé-tvivlare. Har aldrig haft en vinupplevelse utöver ett ljummet "jo, det var väl bra" gällande stilla rosé (champagne alltså undantaget). Den enda stilla rosé jag suktar efter att pröva (och ångrar att jag inte beställde när det fanns lättillgängligt) är Tondonia Grand reserva rosado. Inte för att jag är övertygad om att det är ett fantastiskt vin utan för att det verkar vara så speciellt och intressant. Vem lagrar rosé på fat i 6 år liksom :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
...eller så kan välja att istället dricka RIKTIGA viner istf Projekt Runway's versioner av hårig Shiraz.
Vad är det som gör att man väljer att låta bli Mosel, Muscadet, Chablis och Koshu för att istället dricka det där rosa?
Bgn har jag fortfarand inte helt gett upp, men rosé... Det lever jag faktiskt riktigt gärna utan (även om jag alltid kommer nära en hemlig önskan om att bli övertygad...........)
Tänk ett vinferno med bara rosé. :usch:

Skämt åtsido, rosé är ett konstigt mellanting som jag aldrig riktigt förstått mig på. För tungt i jämförelse med vitt (de bästa som jag har smakat smakar dock som vanligt vitt vin med laxrosa färg) och för lätt i jämförelse med rött.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tänk ett vinferno med bara rosé. :usch:

Skämt åtsido, rosé är ett konstigt mellanting som jag aldrig riktigt förstått mig på. För tungt i jämförelse med vitt (de bästa som jag har smakat smakar dock som vanligt vitt vin med laxrosa färg) och för lätt i jämförelse med rött.
Tja, man kan ju inte gå på alla, baraföratt...
 

Daniel A

Administratör
Château Arlays Corail är väl någon form av rosé? Smakade en 10+ år gammal flaska för ett par år sedan, och det var ju helt off the hook!

Annars har jag varit på en roséprovning en glad sommardag. Fem-sex personer, lika många flaskor rosé. Det slutade med att vi spetsade rikligt med gin för att få ner allting. Fun times. Jag har inte druckit rosé sedan dess...
 

Per Stade

Lege artis
Château Arlays Corail är väl någon form av rosé? Smakade en 10+ år gammal flaska för ett par år sedan, och det var ju helt off the hook!

Annars har jag varit på en roséprovning en glad sommardag. Fem-sex personer, lika många flaskor rosé. Det slutade med att vi spetsade rikligt med gin för att få ner allting. Fun times. Jag har inte druckit rosé sedan dess...


Du borde sluta dricka gin.
 

gece

Man vänjer sig.
Den enda stilla rosé jag suktar efter att pröva (och ångrar att jag inte beställde när det fanns lättillgängligt) är Tondonia Grand reserva rosado. Inte för att jag är övertygad om att det är ett fantastiskt vin utan för att det verkar vara så speciellt och intressant. Vem lagrar rosé på fat i 6 år liksom :D
Jag var ju och hälsade på hos R. Lopéz de Heredia i höstas, och hörde mig för lite angående rosén... tyvärr hade de ingen tillgänglig, och tyvärr har jag minne som en guldfisk (nej, jag var nykter vid tillfället!) men jag kan berätta att nästa årgång blir 2006 och den släpps... hm ... ett jämnt årtal. Tror det var 2016 men kan ha varit 2018 också.
Château Arlays Corail är väl någon form av rosé? Smakade en 10+ år gammal flaska för ett par år sedan, och det var ju helt off the hook!

Annars har jag varit på en roséprovning en glad sommardag. Fem-sex personer, lika många flaskor rosé. Det slutade med att vi spetsade rikligt med gin för att få ner allting. Fun times. Jag har inte druckit rosé sedan dess...
Håller med om att Corail är riktigt trevlig! -98an jag drack förra vintern blev lätt... öh... det årets bästa rosé. Om det nu är rosé. (Skitsamma.)

För övrigt: sjukt smart att använda gin för att göra saker drickbara.
 

Mats

Gone todash....
För övrigt: sjukt smart att använda gin för att göra saker drickbara.
Ja, som två-åttors folköl, blir en helt annan dryck men en skvätt gin i! Har gått ner en och annan sådan i bastun genom åren. :)
 

Gurto

Medlem
Underlig debatt.
Det MESTA vinet som görs - rött, vitt, rosé - är skräp. Att därför avstå från att dricka vin - rött, vitt eller rosé - är korkat. Drick de få viner - röda, vita, roséer - som är BRA!

Jag avstår inte. Problemet är att hag inte hittar de där "få som är bra". Jag provar rosé ibland, mer förr, men har ännu inte stött på något riktigt bra. Har också provat en del lite dyrare grejer från t.ex. Chateau d'Esclans (dock inte Garrus ännu. Kan den måhända övertyga en rosétvivlare?) ...därav "mer förr" - för, även om jag inte gett upp helt, kan jag ändå konstatera att vintypen inte verkar vara min grej, för att uttrycka det mer diplomatiskt. För att uttrycka det mer frankt: de har inte varit mer än "ok" viner, även objektivt sett (så objektiv jag som subjekt nu kan vara).

Det är hur som helst inte överdrivet gott om riktigt kvalitativa viner av stilla rosé-typ. Stöter jag på något kommer jag dock inte vara sen att berätta om min upplevelse.
 

Vino fino

Medlem
Är inte stilla rosé en extremt utpräglad måltidsdryck? Till viss mat tycker jag att rosé är ett mycket bra komplement. Men att dricka för sig...
Jag kan dricka en halv flaska, en hel flaska, ja till och med två flaskor vitt, eller rött, bara för sig, utan mat. Men mer än ett glas rosé utan mat är otänkbart. Och även med rätt mat till tycker jag det är jobbigt med mer än ett par glas.

Det, för mig, är skiljelinjen. Och därför kan rosé aldrig nå samma höjder som vitt och rött.
 
Toppen