Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sälja av eller spara lagringsvin etc. Tankar mottages

john john

Medlem
Hej har sparat vin i ett par år och har lite olika flaskor, jag vet inte riktigt om jag har sugen längre att fortsätta samla. och önskar lite synpunkter och tankar från andra som lagrar vin.

Dels undrar jag vad ni tycker hur många år Sassicaia 2015 ska lagras, har en del flaskor + 2 magnum flaskor.
samt
2012 chateau l'Angelus
1996 Dom Perignon
2008 Dom Perignon
2010 Dom Perignon. (vissa säger att det här är en bra årgång och kan sparas i flera år)
Le Petit Mouton 2011
(jag har fler sorter också men det är väl dessa i första hand jag undrar över)

Mina frågor är egentligen dels om hur länge ni tycker ovanstående kan lagras och om ni tror att det lönar sig att lagra eller om de nått en peak prismässigt.
Om man ska sälja går man då via en auktionsfirma eller hur fungerar det?

Samt funderar jag bara på att ändra och spara på champange, (har tröttnat lite att leta, tyckte det var kul förut men känner att jag får mindre och mindre koll på hänga med då det är nya släpp etc.)

Har ni några tips på att börja hänga med igen (småbarns åren har tagit ut sin rätt)

Ni får ha förståelse att jag inte är den bästa vin experten men har tyckt det varit kul att samla på vin som hobby.

Med vänlig hälsning, John
 

FredrikC

Medlem
96 dompa kanske inte går upp så jättemycket mer men 08an absolut. Har du dem dessutom I legacy eller Lenny Kravitz så har de redan ökat en del i värde och kommer garanterat fortsätta.
Jag har sålt via Bukowski och det har fungerat smidigt.
 

Martinski

Medlem
Själv köper jag bara flaskor jag tänker njuta av, antingen själv eller med sällskap av nån.

Vissa jag köpt tänker jag nog ligga på minst 5 år innan jag poppar de, som Comtes 2008.
 
Trådskapare
J

john john

Medlem
Har du druckit något under den här tiden? Annars varför samlat?

Ändra till dricka! Leta upp likasinnade, här på forumet tex...och njut!


Nä jag har inte druckit speciellt mycket alls. jag började för längesedan, men efter det så har njutningen fallit bort, därav funderar jag på att sälja av. Men saken är som så att det ligger en hel del pengar i det. Saken är den att det är säkert andra som har större njutning av det än jag. så att säga :)
 
Trådskapare
J

john john

Medlem
96 dompa kanske inte går upp så jättemycket mer men 08an absolut. Har du dem dessutom I legacy eller Lenny Kravitz så har de redan ökat en del i värde och kommer garanterat fortsätta.
Jag har sålt via Bukowski och det har fungerat smidigt.

Tack för svar ska kolla bukowskis! Och kanske sparar 08.orna har 10. som man spekulerar i kan bli en bra årgång framåt

Med vänlig hälsning,
 

Martinski

Medlem
Nä jag har inte druckit speciellt mycket alls. jag började för längesedan, men efter det så har njutningen fallit bort, därav funderar jag på att sälja av. Men saken är som så att det ligger en hel del pengar i det. Saken är den att det är säkert andra som har större njutning av det än jag. så att säga :)

Det funkar även att skänka bort till bättre behövande :D ;)
 

FredrikC

Medlem
Tack för svar ska kolla bukowskis! Och kanske sparar 08.orna har 10. som man spekulerar i kan bli en bra årgång framåt

Med vänlig hälsning,
Du skulle redan kunna gå + av att sälja dem på Bukowski om det är legacy eller Lenny. Är de vanliga så är det bara att vänta. 96orna kan jag ta över om du inte vill ha ;D
 

Arvid

Medlem
Hej har sparat vin i ett par år och har lite olika flaskor, jag vet inte riktigt om jag har sugen längre att fortsätta samla. och önskar lite synpunkter och tankar från andra som lagrar vin.

Har ni några tips på att börja hänga med igen (småbarns åren har tagit ut sin rätt)

Hur mycket har du av varje? Alla (med undantag av 2011 Petit Mouton) är relativt intressanta att antingen behålla för att sälja, eller dricka senare. Enda relativt mogna vinet är 1996 DP, vilket det alltid kommer finnas en start marknad för. Du har gjort det bra (eller haft tur) och köpt vin faktiskt är värda mer än när du köpte dem idag. Inga problem att sälja. De flesta hobby-samlare kan inte säga det samma.

Ett par tips: Om du är begränsad av plats, ekonomi (vilket vi alla är på nåt sätt), köp inte vin du inte har råd att dricka eller så mycket unga viner att du aldrig har nåt moget att dricka.

Man kan göra avsteg från detta så klart. Jag köper viner som det skulle göra ont att öppna idag, i min dotters årgång. Hon får dem när hon är gammal nog. Antigen gillar hon vin och förstår att njuta dem (gärna med mig). Vill hon sälja dem så är det ett bra sparkonto.

Målet med att lagra vin är att ha vin du tycker om, I en mognadsgrad du tycker om. Folk är besatta av "lagringsduglighet" men det är en överskattad kvalitet för de allra flesta. Exempelvis: Om jag bara har ett vinskåp eller två - varför köpa 2016 Bordeaux om jag tycker om att dricka den typen av vin med 25+ års ålder? Klart annat om jag har en stor källare, massor av pengar och samlat flera årgångar i årtionden så jag har annat dricka medans de mognar.

Så, kortfattat. Sälj, och sluta köpa vin med investering som mål. Utforska vad du faktiskt tycker om. Om det en dag är värt nåt och du behöver pengar - bra! Men det borde inte vara det primära värdet I att köpa vin.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Ett par tips: Om du är begränsad av plats, ekonomi (vilket vi alla är på nåt sätt), köp inte vin du inte har råd att dricka eller så mycket unga viner att du aldrig har nåt moget att dricka.

Man kan göra avsteg från detta så klart. Jag köper viner som det skulle göra ont att öppna idag, i min dotters årgång. Hon får dem när hon är gammal nog. Antigen gillar hon vin och förstår att njuta dem (gärna med mig). Vill hon sälja dem så är det ett bra sparkonto.

Målet med att lagra vin är att ha vin du tycker om, I en mognadsgrad du tycker om. Folk är besatta av "lagringsduglighet" men det är en överskattad kvalitet för de allra flesta. Exempelvis: Om jag bara har ett vinskåp eller två - varför köpa 2016 Bordeaux om jag tycker om att dricka den typen av vin med 25+ års ålder? Klart annat om jag har en stor källare, massor av pengar och samlat flera årgångar i årtionden så jag har annat dricka medans de mognar.

Så, kortfattat. Sälj, och sluta köpa vin med investering som mål. Utforska vad du faktiskt tycker om. Om det en dag är värt nåt och du behöver pengar - bra! Men det borde inte vara det primära värdet I att köpa vin.
Klok som en bok!
 
Toppen