Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sälja vin som privatperson

Zony

Medlem
Hej
Hur säljer jag ett hundratal flaskor vin som inte kan säljas via Systembolagets/Bukowskis dryckesauktioner?
 
Trådskapare
Z

Zony

Medlem
De alternativ jag hittat i Köpenhamn:
Auktionsfirmor: Bruun-Rasmussen och Lauritz.com.
Kommissionsförsäljare: Vinbanken

Finns det fler?
 
Trådskapare
Z

Zony

Medlem
Helt säkert att ca 3/4 kan säljas på Bukowskis? Inte styckevis kanske men i samlingar om 6-12?
Bukowski har tagit emot 150 flaskor (står ej med på listan) och det verkade lite oklart huruvida de vill sälja partier av vin.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Bukowski har tagit emot 150 flaskor (står ej med på listan) och det verkade lite oklart huruvida de vill sälja partier av vin.
Då är det nog mängden som är problemet? Bukowskis har alltid några poster med uddaviner som ofta inte är några problem att sälja? Men de kanske inte vill ha 20-30 sådana poster på en auktion?
 

Trydebull

Medlem
De har ju också en gräns på åtminstone 300 kr per flaska i värdering för att ta in dem. Då är det dessutom en värdering av en flaska utifrån nuläge - inte nyläge. En hel del lite mer ovanliga och udda (men inte så eftertraktade flaskor) - men också slentrianmässiga viner tappar då värdering från inköpspris gentemot värderingsuppgift.

Så absolut inget illa menat men det kan nog bli problematiskt ur det perspektivet för ett stort antal i listan.

Kanske en partihandlare i Danmark (ytterst tveksamt med lite för många enstaka flaskor) eller Lauritz.dk är mer framkomliga alternativ.
 
Trådskapare
Z

Zony

Medlem
Bruun-Rasmussen har avböjt, Lauritz.com är intresserad i några vinflaskor.
Ett problem som de nämner är att många flaskor finns i för få antal.
Københavns Auktioner och AUKTIONSHUSET.COM har svarat att de är intresserade.
AUKTIONSHUSET vill gruppera dem i 6-12 flaskor
Vilka regler gäller för att transportera vin till Danmark. Är det max 90 liter?
 

MB2014

Medlem
Är det inte så att det trots allt är lagligt att sälja viner mellan två privatpersoner om det inte är en återkommande sak och att det inte sker i vinstsyfte?
Har för mig jag läst nått sånt här tidigare men är kanske ute och cyklar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tja du, det där var ett märkligt svar för att komma från en jurist. Notera att hänvisningen sker till Alkohollagen 8 kap 1 a § som gäller Servering av alkoholdrycker.
1 a § Serveringstillstånd krävs inte om serveringen
  1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
  2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
  3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.
Det är just dessa bestämmelser som Munskänkarna m.fl. använder sig av för att kunna ordna kurser och provningar som ideell förening utan att ha serveringstillstånd. Servering definieras i 1 kap 11 §: "Försäljning till konsument benämns detaljhandel eller, beträffande alkoholdrycker, om det sker för förtäring på stället, servering." Undantaget som citeras ovan gäller alltså servering (förtäring på stället) och inte detaljhandel (annan försäljning till privatperson, t.ex. att man traskar iväg med flaskorna).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Trådskapare
Z

Zony

Medlem
Var får man en värdering av vinflaskorna?
Blir ett dansk auktionshus värdering med dansk alkoholskatt och ett svenskt med svensk alkoholskatt?
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Helt frivilligt att svara, Zony, men jag är lite nyfiken på varför du måste sälja? Eventuellt kan det vara också så att du bara vill minska antalet flaskor. Kanske du har slutat att gilla vin, eller att du flyttar till ett fjärran land och det är inte ekonomiskt försvarbart att ta med alla viner. :) Det kan naturligtvis finnas tråkigare orsaker också, men jag hoppas verkligen att så är inte fallet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Var får man en värdering av vinflaskorna?
Blir ett dansk auktionshus värdering med dansk alkoholskatt och ett svenskt med svensk alkoholskatt?
Värdering i Sverige får man av Systembolaget/Bukowskis. Jag antar dock att de inte gör någon värdering i kronor av saker som de inte vill sälja för att de är för enkla? Det har faktiskt aldrig hänt mig, så jag vet inte exakt hur ett sådant besked ser ut. (Däremot har de ratat en flaska i en post jag lämnade in, för att de inte gillade skicket.) Värderingsbesked innebär inte att du är skyldig att lämna in flaskorna, bara att du har möjligheten att göra så under en viss tid.

Alkoholskatt betalas väl inte (en gång till) på auktionsvaror? Om marknaden "är van" vid skillnaden i alkoholskatt gör det för övrigt mindre än en tia per flaska i skillnad mellan Sverige och Danmark, vilket knappast märks hit eller dit på priset på s.k. värdefulla samlarobjekt. Då gör det säkert större skillnad om utbud/efterfrågan ser olika ut i de olika länderna, vilket påverkar prisbilden. T.ex. tycker jag att Champagne ofta går dyrt i Sverige. Vad danskarna är särskilt sugna på vet jag dock inte.

Uträkning:
Svensk alkoholskatt på vin upp till 15%: 26,18 SEK per liter + moms.
Dansk alkoholskatt på vin upp till 15%: 11,61 DKK per liter + moms.
Aktuell växelkurs: 1,376, d.v.s. dansk skatt motsvarar 15,97 SEK per liter. Skillnaden är alltså 10,20 SEK per liter exkl moms. Detta blir 9,57 SEK inkl moms i skillnad på 75 cl.
 
Toppen