Sälja vin som privatperson

Diskussion i 'Övrigt' startad av Zony, 16 december 2018.

1. Zony

Zony Medlem

Hej
    Hur säljer jag ett hundratal flaskor vin som inte kan säljas via Systembolagets/Bukowskis dryckesauktioner?

2. Wintermute

Wintermute Medlem

Utländska vinauktioner, t ex danska, brukar sälja mindre partier av även enklare viner.

3. Zony

Zony Medlem

De alternativ jag hittat i Köpenhamn:
    Auktionsfirmor: Bruun-Rasmussen och Lauritz.com.
    Kommissionsförsäljare: Vinbanken

Finns det fler?

4. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Vad är det för flaskor?

5. Zony

Zony Medlem

6. Pontus

Pontus Medlem

Många mer eller mindre okända för mig, men en hel del kan väl säljas på Bukowskis?

7. petterkalle

petterkalle It´s just wine, drink it

Helt säkert att ca 3/4 kan säljas på Bukowskis? Inte styckevis kanske men i samlingar om 6-12?

Pontus gillar detta.
  8. Zony

Zony Medlem

Bukowski har tagit emot 150 flaskor (står ej med på listan) och det verkade lite oklart huruvida de vill sälja partier av vin.

9. petterkalle

petterkalle It´s just wine, drink it

Då är det nog mängden som är problemet? Bukowskis har alltid några poster med uddaviner som ofta inte är några problem att sälja? Men de kanske inte vill ha 20-30 sådana poster på en auktion?

10. Trydebull

Trydebull Medlem

De har ju också en gräns på åtminstone 300 kr per flaska i värdering för att ta in dem. Då är det dessutom en värdering av en flaska utifrån nuläge - inte nyläge. En hel del lite mer ovanliga och udda (men inte så eftertraktade flaskor) - men också slentrianmässiga viner tappar då värdering från inköpspris gentemot värderingsuppgift.

Så absolut inget illa menat men det kan nog bli problematiskt ur det perspektivet för ett stort antal i listan.

Kanske en partihandlare i Danmark (ytterst tveksamt med lite för många enstaka flaskor) eller Lauritz.dk är mer framkomliga alternativ.

11. Zony

Zony Medlem

Bruun-Rasmussen har avböjt, Lauritz.com är intresserad i några vinflaskor.
    Ett problem som de nämner är att många flaskor finns i för få antal.
    Københavns Auktioner och AUKTIONSHUSET.COM har svarat att de är intresserade.
    AUKTIONSHUSET vill gruppera dem i 6-12 flaskor
    Vilka regler gäller för att transportera vin till Danmark. Är det max 90 liter?

12. MB2014

MB2014 Medlem

Är det inte så att det trots allt är lagligt att sälja viner mellan två privatpersoner om det inte är en återkommande sak och att det inte sker i vinstsyfte?
    Har för mig jag läst nått sånt här tidigare men är kanske ute och cyklar.

13. Brunello_man

Brunello_man Medlem

14. Jos

Jos Medlem

Kostjan och magnum gillar detta.
  15. vintomas

vintomas Bloggare

Tja du, det där var ett märkligt svar för att komma från en jurist. Notera att hänvisningen sker till Alkohollagen 8 kap 1 a § som gäller Servering av alkoholdrycker.
    Det är just dessa bestämmelser som Munskänkarna m.fl. använder sig av för att kunna ordna kurser och provningar som ideell förening utan att ha serveringstillstånd. Servering definieras i 1 kap 11 §: "Försäljning till konsument benämns detaljhandel eller, beträffande alkoholdrycker, om det sker för förtäring på stället, servering." Undantaget som citeras ovan gäller alltså servering (förtäring på stället) och inte detaljhandel (annan försäljning till privatperson, t.ex. att man traskar iväg med flaskorna).

jrick, Tomas Lindblom och thunberg gillar detta.
  16. Brunello_man

Brunello_man Medlem

vintomas gillar detta.
  17. vintomas

vintomas Bloggare

Två olika som svarat i dessa två fall... Ser på Lawline att deras rådgivare har minst ett år på ett juristprogram, d.v.s. de kan tydligen vara långt från färdiga jur.kand. Kan det i detta fall röra sig om s.k. brännvinsadvokater? ;)

jrick, lukastollig, Wintermute och 1 annan gillar detta.
  18. Zony

Zony Medlem

Var får man en värdering av vinflaskorna?
    Blir ett dansk auktionshus värdering med dansk alkoholskatt och ett svenskt med svensk alkoholskatt?

Last edited: 22 december 2018
  19. Bastardo

Bastardo Medlem

Helt frivilligt att svara, Zony, men jag är lite nyfiken på varför du måste sälja? Eventuellt kan det vara också så att du bara vill minska antalet flaskor. Kanske du har slutat att gilla vin, eller att du flyttar till ett fjärran land och det är inte ekonomiskt försvarbart att ta med alla viner. :) Det kan naturligtvis finnas tråkigare orsaker också, men jag hoppas verkligen att så är inte fallet.

20. vintomas

vintomas Bloggare

Värdering i Sverige får man av Systembolaget/Bukowskis. Jag antar dock att de inte gör någon värdering i kronor av saker som de inte vill sälja för att de är för enkla? Det har faktiskt aldrig hänt mig, så jag vet inte exakt hur ett sådant besked ser ut. (Däremot har de ratat en flaska i en post jag lämnade in, för att de inte gillade skicket.) Värderingsbesked innebär inte att du är skyldig att lämna in flaskorna, bara att du har möjligheten att göra så under en viss tid.

Alkoholskatt betalas väl inte (en gång till) på auktionsvaror? Om marknaden "är van" vid skillnaden i alkoholskatt gör det för övrigt mindre än en tia per flaska i skillnad mellan Sverige och Danmark, vilket knappast märks hit eller dit på priset på s.k. värdefulla samlarobjekt. Då gör det säkert större skillnad om utbud/efterfrågan ser olika ut i de olika länderna, vilket påverkar prisbilden. T.ex. tycker jag att Champagne ofta går dyrt i Sverige. Vad danskarna är särskilt sugna på vet jag dock inte.

Uträkning:
    Svensk alkoholskatt på vin upp till 15%: 26,18 SEK per liter + moms.
    Dansk alkoholskatt på vin upp till 15%: 11,61 DKK per liter + moms.
    Aktuell växelkurs: 1,376, d.v.s. dansk skatt motsvarar 15,97 SEK per liter. Skillnaden är alltså 10,20 SEK per liter exkl moms. Detta blir 9,57 SEK inkl moms i skillnad på 75 cl.

Tomas Lindblom gillar detta.

Dela sidan