Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Salon 2004

Elvis

Medlem
Jag fick just veta av en vinhandlare i England att Salon 2004 släpps idag i Storbritannien. Priset är 1.450 pund IB för sex flaskor. Det motsvarar drygt 3.500 kr per flaska (med skatt)...

Salon producerade 42.000 flaskor av 2004 jämfört med 62.000 av 2002.

Jag fick också veta att kommande fyra årgångar av Salon blir 2006, 2007, 2008 och 2012. Och tydligen släpps 2008:an enbart på magnum.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Här är en PDF med mer information om 2004.
 

Attachments

  • Salon 2004.pdf
    591,9 KB · Visningar: 486

MartinE

Medlem
Intressant info! Hur många lådor blir det då? ;)

De kommande årgångarna 2006-2008 har varit kända ganska länge och det känns inte oväntat att det sedan blir ett hopp fram till 2012. Spontant känns det trist och lite oväntat att 2008:an endast släpps på magnum! Den lär ju inte vara gratis heller... :(
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Intressant info! Hur många lådor blir det då? ;)

De kommande årgångarna 2006-2008 har varit kända ganska länge och det känns inte oväntat att det sedan blir ett hopp fram till 2012. Spontant känns det trist och lite oväntat att 2008:an endast släpps på magnum! Den lär ju inte vara gratis heller... :(
Känns dock helt rätt ur varumärkessyfte. Nu tar vi det ett snäpp till liksom. Fan. *gråtsmiley*
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag fick just veta av en vinhandlare i England att Salon 2004 släpps idag i Storbritannien. Priset är 1.450 pund IB för sex flaskor. Det motsvarar drygt 3.500 kr per flaska (med skatt)...

Salon producerade 42.000 flaskor av 2004 jämfört med 62.000 av 2002.

Jag fick också veta att kommande fyra årgångar av Salon blir 2006, 2007, 2008 och 2012. Och tydligen släpps 2008:an enbart på magnum.
Angående produktionsvolym: i pdf:en står det
It is also extremely rare: the 2004 growing season in Le Mesnil-sur-Oger led to an even smaller harvest than usual at Salon. We have only 4200 bottles of this wine to offer.
Jag tolkar det som att Corney & Barrow har 4200 flaskor att erbjuda den brittiska marknaden. Siffran 42000 ser jag inte. Förvisso står det "even smaller harvest than usual", men det är lite förvånande eftersom Champagneårgången 2004 generellt var en volymmässigt stor årgång. Kanske reklamjidder?

Prissättningen känns för övrigt jobbigt. Även om man lämnat varje "prisvärdesdiskussion" när man pratar om Salons prisnivå, så känns det mycket tveksamt att betala märkbart mer för 2004 än vad 2002 kostade, vilket väl var 3 lock i Sverige.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag tolkar det som att Corney & Barrow har 4200 flaskor att erbjuda den brittiska marknaden
Så tolkar jag det också.
Prissättningen känns för övrigt jobbigt. Även om man lämnat varje "prisvärdesdiskussion" när man pratar om Salons prisnivå, så känns det mycket tveksamt att betala märkbart mer för 2004 än vad 2002 kostade, vilket väl var 3 lock i Sverige.
Man kan bara hoppas att det blir ett liknande scenario som med 97 och 99. Osålda lager följt av sänkta priser.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Siffran 42.000 flaskor är inte hämtad från PDF:en utan från mailet. Som förklaring till den mindre produktionen skrev min Account Manager: "...although the harvest was abundant across much of Champagne, Salon took the decision to green harvest (twice) in the interests of increasing concentration and maintaining the balance of flavour in their grapes".
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Så tolkar jag det också.
Man kan bara hoppas att det blir ett liknande scenario som med 97 och 99. Osålda lager följt av sänkta priser.
Man kan hoppas men tvivlar. 97 fattade jag aldrig. Underlig vintage för salon. 99 minns jag inte. Jag tror jag har provat den, men kommer fan inte ihåg. 08 kommer att vara så hypad, speciellt med magnum, så de kommer att försvinna.
Man kan kanske hoppas på att de inte kommer att försvinna iväg så mycket i pris på andrahandsmaknaden dock, jag menar om pavorna kostar 7 eller 8 tusen styck vid släpp så kan jag inte se att de kommer att dra iväg så jävla långt ens efter fem, tio år på andrahandsmakrnaden. Lite som Bordeaux 2009. Man når en gräns där man skjuter sig själv i foten.
 
Toppen