Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sardinien - Maten, vinet, platsen

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hallå vänner och pirater!

-Har bokat en resa till Sardinien i höst med familjen och tänkte höra om forumet har några goda tips om vilka viner man skall hålla utkik efter, vilka platser som borde besökas och kanske även någon vingård som kan vara värd att svänga förbi?

Vi kommer ha några nätter i Olbia och i Bosa samt har några dagar öppna för spontana resor. Kommer ha hyrbil hela tiden så vi är ganska flexibla men lär hålla oss på de norra delarna av ön.

Kan tillägga att vi sticker i början av Oktober så det är lite "off season".

Tacksam för intressanta tips!

//Emanuel
 

Sörplarn

Medlem
Får la hjälpa då det ekar tomt, men det är södra halvan så börjar med dom tre "A" Argiolas, Agricola Punica och Audarya.

Framför allt Audarya som börja producera på riktigt 2014.
Bra bordsviner i lägre klass, och fina "selections".
Deras Vermentio är riktigt fin (vitt).
Det röda är man la kluven till dock toppar den i italienska vinvärlden en del Nuracada.
Bra priser överlag.

A-Punica är lite av husets egna förbrukning en del på bordsvins fronten.
Barrau är lite av en "BDX blend" dock alkohol stark som det mesta från Italien.
Sassicaia är inblandad på något sätt har jag för mig.

Argiolas är lite lurig verkar som man ändrat en del i produktion, till ex deras riserva Senes finns knappt längre eller så har jag dålig koll.
Men deras prestige är bra. Har även en Restaurang på plats plus så har dom vinbar/lounge på flygplatsen när man lämnar Sardinien.

I övrigt försök få tag på nån flaska av 6-Muras från Giba bra vin men omöjligt att hitta i övriga Italien så bör finnas tillgängligt på plats.

Ta med en kylväska med hårda kanter så du kan frakta med hem lite god ost på vägen till flygplats Formaggi Argiolas.
Inget för barn kanske, men en titt i denna butik är det värt innan flygplatsen.
 

kimnyblom

Medlem
I ”närheten” av Olbia så har du Surrau,
http://www.vignesurrau.it/home.html . Var ett par år sedan jag besökte dem men vill minnas att det var skapligt bra viner. B.la. en spumante på champagne metoden som var ganska kul.

På nord-väst sidan har du Sella e Mosca som har ganska stor produktion men med någon/några viner som ändå är ganska bra. Flyger ni till Alghero så är det inte långt från flygplatsen.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Får la hjälpa då det ekar tomt, men det är södra halvan så börjar med dom tre "A" Argiolas, Agricola Punica och Audarya.

Framför allt Audarya som börja producera på riktigt 2014.
Bra bordsviner i lägre klass, och fina "selections".
Deras Vermentio är riktigt fin (vitt).
Det röda är man la kluven till dock toppar den i italienska vinvärlden en del Nuracada.
Bra priser överlag.

A-Punica är lite av husets egna förbrukning en del på bordsvins fronten.
Barrau är lite av en "BDX blend" dock alkohol stark som det mesta från Italien.
Sassicaia är inblandad på något sätt har jag för mig.

Argiolas är lite lurig verkar som man ändrat en del i produktion, till ex deras riserva Senes finns knappt längre eller så har jag dålig koll.
Men deras prestige är bra. Har även en Restaurang på plats plus så har dom vinbar/lounge på flygplatsen när man lämnar Sardinien.

I övrigt försök få tag på nån flaska av 6-Muras från Giba bra vin men omöjligt att hitta i övriga Italien så bör finnas tillgängligt på plats.

Ta med en kylväska med hårda kanter så du kan frakta med hem lite god ost på vägen till flygplats Formaggi Argiolas.
Inget för barn kanske, men en titt i denna butik är det värt innan flygplatsen.
Dig kan man lita på @Sörplarn , -tackar :)

På nord-väst sidan har du Sella e Mosca som har ganska stor produktion men med någon/några viner som ändå är ganska bra. Flyger ni till Alghero så är det inte långt från flygplatsen.
Tack! -Bra tips, kommer köra förbi där på vägen upp till Stintino.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Härligt! För övrigt är det en väldigt fin väg genom bergen mellan Bosa och Stintino. Hoppas ni får en schysst resa!
Ja, har förstått det så resan är lite målet där. Tänkte ta en heldag och köra många små stopp på vägen. Får väl se om man kan förhandla sig till ett vingårdsbesök med övriga familjen :)
 

Pessoa

Medlem
Har varit på Sardinien två gånger. Endast ett vingårdsbesök: Selle & Mosca. Ligger nära Algheros flygplats vid vägen SP42. Finns en nurag på andra sidan vägen. Sen finns vingården Santa Maria La Palma mycket nära. La Pelosa är ett självklart besök när du är i Stintino.

Jag har även varit på östra sidan ön. Besökte inga vingårdar. Bodde i San Teodoro och kan rekommendera tripp till Cala Gonone och båttur till grottor och stränder runt där.

Generellt tycker jag Vermentinon håller bra standard även om jag nog håller Vermentino från Korsika som ofta bättre. Röda viner från Sardinien? Nja. Har ännu inte blivit imponerad.
 
Toppen