Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sardinien trendar!

Länge sedan jag skrev här... Ursäkta! Men nu har jag lite intressanta produktnyheter att dela med mig av. Carliot Fine Wines har nämligen börjat importera viner från ytterligare två vingårdar på Sardinien. Förutom den lilla familjeägda Tenute Olbios i Galura, så har vi nu också viner från Vini Contini i Cabras och Cantina Guiseppi Sedilesu i Momoaida. Vini Contini är en av Sardiniens äldsta vingårdar, grundades redan 1898. Man är mest kända för sina söta viner Vernaccio di Oristano. Men Carliot importerar istället det torra vinet Karmis (Vernaccio/Vermentino), som är en riktig "kioskvältare" på ön. Dessutom har vi Continis röda vin I Giganti som är gjort på de inhemska druvorna Nieddera, Caddiu och Bovale.
i bergsområdena runt Momoaida anses det vara de allra bästa förutsättningarna för Cannonau (Grenache). Här producerar Cantina Sedilesu framförallt kraftfulla röda viner på just Cannonau. I min lilla portfölj finns just nu Mamuthone (som tidigare har sålts på SB, tror jag) samt Carnevale Riserva som är vingårdens prestigevin och det enda man lagrar på franska barrique-fat.

"Trendar" viner från Sardinien nu? Ja, om man får tro Munskänkarna som i sitt senaste nummer har huvudtema Sardinien. Hela tidningen finns att läsa här!
Carliot har idag faktiskt hela 10 viner från Sardinien samt ett par blandlådor. Systembolaget har bara 2 (3) i sitt ordinarie sortiment.
Carliot säljer som vanligt genom e-butiken på Tidblom Group. Med hemleverans och alla skatter och avgifter betalda!

upload_2021-5-14_16-8-54.jpeg


upload_2021-5-14_16-9-30.png

Viner som ingår i den senaste blandlådan. Sex viner från tre vingårdar på Sardinien!
 
Toppen