Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sassicaia (2015)

jalvemo

Medlem
Vad gillar ni mest, serier eller samlingar...? Å ni vet hur det är, när samlingen innehåller några serier....å så har man en lucka! Innan Sassicaia 2016 släppet försökte jag täppa till min lucka (Sassicaia 2015), men det gick sådär.... aktionerade hem en alldeles för dyr flaska 15. Till mitt stora förtret så visade det sig vid leverans att jag fått ett plagiat! Å ett ganska dåligt sådant....
Finns det någon vänlig skäl på forumet som kan tänkas skiljas från en flaska 15, eller byta mot annan årgång. Jag sitter på ”dubletter” av 12,13,14,16. Tidigare årgångar var jag tyvärr dum nog att bara köpa en av...
Övriga tips på hur man kompletterar sina serier mottages gärna!
Å ja, vinet ska drickas nån gång...inte bara samlas. Blir väl en monstervertikal om några år.....
 
Trådskapare
jalvemo

jalvemo

Medlem
Bild på plagiatet..... :(
 

Attachments

  • FF86CF1C-F60E-420F-81A1-7E80E851EFB2.jpeg
    FF86CF1C-F60E-420F-81A1-7E80E851EFB2.jpeg
    49,2 KB · Visningar: 493

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är den plagierad? Eller ser den amerikanska importetiketten så pass annorlunda ut? Det står ju något om New York längst ner.
 

Oscaro

Medlem
Vad gillar ni mest, serier eller samlingar...? Å ni vet hur det är, när samlingen innehåller några serier....å så har man en lucka! Innan Sassicaia 2016 släppet försökte jag täppa till min lucka (Sassicaia 2015), men det gick sådär.... aktionerade hem en alldeles för dyr flaska 15. Till mitt stora förtret så visade det sig vid leverans att jag fått ett plagiat! Å ett ganska dåligt sådant....
Finns det någon vänlig skäl på forumet som kan tänkas skiljas från en flaska 15, eller byta mot annan årgång. Jag sitter på ”dubletter” av 12,13,14,16. Tidigare årgångar var jag tyvärr dum nog att bara köpa en av...
Övriga tips på hur man kompletterar sina serier mottages gärna!
Å ja, vinet ska drickas nån gång...inte bara samlas. Blir väl en monstervertikal om några år.....
Inget fel på den där flaskan, som Tomas skriver så är det bara importerat av Kobrand och har därför en annan etikett. Här är ett annat exempel
tenuta-san-guido-bolgheri-sassicaia__37568.1547468591.1280.1280.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vilken stad är du bosatt i? Jag har dubbletter av -15 men saknar -12 och -14.

Och otroligt tråkigt att se en auktion som ger ut ett plagiat...
Kan absolut tänka mig ett byte då jag missade sassicaia på dagens släpp

Tänk på att byten av alkoholhaltiga drycker inte på något sätt får innebära en ekonomisk vinst för någon av parterna. Försäljning av alkohol mellan privatpersoner är olagligt, men vad jag vet har inte några byten mellan privatpersoner prövats rent juridiskt. Alltså är ni inne i en gråzon just nu! :sluta:

Edit: Har (läs inte) startat en privat konversation där jag kan ta på mig rollen som mäklare mellan båda parter. Säljaren och köparen kommer överens om en fast summa pengar som skall bytas mellan respektive part, mäklaren tar sedan ut en rättfärdig administrativ summa i förhållande till alkoholhaltens värdeberäknade mängd. :cigarr:

*Danger danger med ironi på nätet* :nagelbitare:
 

FredrikC

Medlem
Skulle tro det bara beror på bilden, enklast är om han lägger upp en ny tydligare bild i bättre ljus.
Man ser tydligt det guldiga på ena flaskan och silvriga på andra. Att den sen skiljer så mycket i storlek är också konstigt.
Jag är långt ifrån kunnig om just detta vin dock.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tänk på att byten av alkoholhaltiga drycker inte på något sätt får innebära en ekonomisk vinst för någon av parterna. Försäljning av alkohol mellan privatpersoner är olagligt, men vad jag vet har inte några byten mellan privatpersoner prövats rent juridiskt. Alltså är ni inne i en gråzon just nu! :sluta:

Edit: Har (läs inte) startat en privat konversation där jag kan ta på mig rollen som mäklare mellan båda parter. Säljaren och köparen kommer överens om en fast summa pengar som skall bytas mellan respektive part, mäklaren tar sedan ut en rättfärdig administrativ summa i förhållande till alkoholhaltens värdeberäknade mängd. :cigarr:

*Danger danger med ironi på nätet* :nagelbitare:

Här skulle inga monetära utbyten göras, utan endast kärleken för detta vin!
Vet att vår herre och grundare SB vill ha sin makt och monopol intakt, utan inkräktande "gårdsförsäljning" ;)

Vinmäklare kanske man borde bli
 
Trådskapare
jalvemo

jalvemo

Medlem
Åhhh, vilket gensvar! Vilket härligt forum, måste nog engagera mig lite mer här!
@Trydebull , @Silex , vågar knappt säga..... host...host ....eBay..... så nu får man nyttja deras customer protection program.....
@Oscaro , kul å höra att du tror att den kan vara ok, men ska ta lite bättre bilder så ni får se på konstigheterna. Å sedan är det lite konstigt att en USA importflaska säljs från Italien...
Ev. byten kan vi sköta via PM, utan ekonomisk vinst såklart. Vill ju inte vara grå... @Tomas Lindblom ;)
:D
 
Trådskapare
jalvemo

jalvemo

Medlem
Maffian kan väl hinna stjäla flaskorna innan de lämnar landet? :cool:
Haha, ja iof. Vet inte om det känns så mycket bättre :)
Här kommer lite bilder med kommentarer varför jag anser att den är en solklar fejk:
1 och 2 - guldtexten glänser inte alls, matt och kornig
3 och 4 - taffligt utskuren etikett
5 - väldigt sliten cap på ungt vin i förhållande till etiketten
6 - flaskan är något kortare än de andra
 

Attachments

  • 299F806D-06FE-4884-8E54-2F048B48C582.jpeg
    299F806D-06FE-4884-8E54-2F048B48C582.jpeg
    85,9 KB · Visningar: 286
  • CCD8B6FD-F671-43D9-9D8B-B236B98EFB5F.jpeg
    CCD8B6FD-F671-43D9-9D8B-B236B98EFB5F.jpeg
    68,1 KB · Visningar: 296
  • CEBC975B-152B-4AF6-A1CD-2CCF6D213A8E.jpeg
    CEBC975B-152B-4AF6-A1CD-2CCF6D213A8E.jpeg
    46,6 KB · Visningar: 296
  • 0DB69E35-9F79-40CD-8133-13C18A526212.jpeg
    0DB69E35-9F79-40CD-8133-13C18A526212.jpeg
    50,8 KB · Visningar: 291
  • 451540A7-DD06-453F-85D4-18EEF68AB55C.jpeg
    451540A7-DD06-453F-85D4-18EEF68AB55C.jpeg
    49,8 KB · Visningar: 285
  • CABB6183-B4C7-45B6-B2E1-4D944B399BA8.jpeg
    CABB6183-B4C7-45B6-B2E1-4D944B399BA8.jpeg
    52,2 KB · Visningar: 298

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Haha, ja iof. Vet inte om det känns så mycket bättre :)
Här kommer lite bilder med kommentarer varför jag anser att den är en solklar fejk:
1 och 2 - guldtexten glänser inte alls, matt och kornig
3 och 4 - taffligt utskuren etikett
5 - väldigt sliten cap på ungt vin i förhållande till etiketten
6 - flaskan är något kortare än de andra
Även fyllnadsnivån för 2015 är galet låg...
 
Toppen