Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Savagnin

ZQT

Medlem
Saknar vi inte en tråd om savagnin? Sjukt underskattad.

Vill gärna ha ytterligare tips som forumet sitter på!

Har testat nedan (någon har kanske lite chardonnay i, ingen nackdel) i närtid och tycker samtliga varit riktigt bra, kanske att Rijckaert varit lite svagare, men den är ju också något enklare.
  • 2018 Domaine du Pélican Arbois Savagnin Ouille
  • 2016 Philippe Bornard Savagnin Côtes du Jura Ouillé Les Chassagnes
  • 2018 Rijckaert Savagnin Côtes du Jura Les Sarres
  • 2016 Les Dolomies Savagnin Côtes du Jura Premice
 

jrick

Medlem
Ganevat är förstås bland det bästa som görs, men bland med lättöverkomna grejer gör Domaine des Marnes Blanches väldigt bra Savagnin. Dels olika uttryck av Ouillé där tex Aux Bois verkar var en kraftigare stil och En Quatre Vis mer mineralisk och lättare. Vin Jaune gör de bra också, och inte lika dyra som vissa andra. De har också en Vin Jaune light i form av Empreinte.

Domaine du Pelican som du nämner överraskade positivt med en 2014 under året som var överraskande elegant och Chablislik.

Jag är annars lite svag för varianten där Chardonnay blandas med en florlagrad andel savagnin, tyvärr en stil som görs mindre av numera. Brukar ofta gå under namn som ”Tradition”.
 

Nyllet

Medlem
Strålande idé!

Jag har inte testat druvan så mycket men drack en 2015 Domaine des Marnes Blanches Savagnin Empreinte för lite drygt ett år sedan som verkligen gav mersmak. Har försökt få tag på det igen men inte riktigt lyckats. Hela årets allokering till svenska importören Dryckesbutiken gick enligt uppgift till restaurang.

Jag skulle gärna testa mer sous voile-grejer, brukar det dyka upp något särskilt på systemet som man borde hålla koll efter?
 

Poussard

Medlem
Strålande idé!

Jag har inte testat druvan så mycket men drack en 2015 Domaine des Marnes Blanches Savagnin Empreinte för lite drygt ett år sedan som verkligen gav mersmak. Har försökt få tag på det igen men inte riktigt lyckats. Hela årets allokering till svenska importören Dryckesbutiken gick enligt uppgift till restaurang.

Jag skulle gärna testa mer sous voile-grejer, brukar det dyka upp något särskilt på systemet som man borde hålla koll efter?
Kolla den här, La Bota De Florpower (95175). Tissot Savagnin brukar komma en gång om året i TS.
 
Toppen