Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Semester runt Gardasjön behöver tips!

V

Vincent H

Hallå!

Nu under semesterveckorna i Italien så kommer jag och mina sambo att semestra nära Gardasjön och jag undrar givetvis över tips på producenter värda att besöka samt även restauranger/vinbarer osv. Vi funderar givetvis lite över Quintarelli i Valpolicella men räknar med att det kommer vara svårt att få till ett besök där. Vi uppskattar alla sorters viner sålänge de är välgjorda! :) Vi har också möjlighet att ta oss runt vartsomhelst då vi har bil, vi kommer besöka Milano, Verona, Garda, Trento.
 

karl.1480

Medlem
Kring Garda finns Ca dei Frati (grymma vita), Monte dei Roari och San Leonardo.

Nöjer ni er inte med Quintarelli i Valpolicella så tycker jag Pietro Clementi och Le Ragose gör grymma viner i den gamla skolan.

I Verona finns en vinbar jag har fått rekomenderad flera gånger men aldrig kommit till skott att gå till. Signorvino heter den. Inte långt från Verona har ni ju Angiolino Maule som är stor i naturvinsscenen.

Kring Trento är det väl på sin plats att försöka få ett besök hos Foradori.
 
Villa Monteleone, Valpolicella, är ett tips då gårdens ägare Lucia gärna visar ägorna och produktionen innan provsmakning. Boka besök innan.

När det gäller restaurang är jag och flera av mina vänner mycket nöjda med Il Girasole i Sirmione. Ambitös och prisvärd, är den perfekta sammanfattningen. Brunello di Montalcino Col d'Orcia 2013 för 6E glaset, fantastiskt prisvärt! Fina recensioner på Tripadvisor: https://www.tripadvisor.se/Restaura...le-Sirmione_Province_of_Brescia_Lombardy.html
 

Poussard

Medlem
Kring Trento är det väl på sin plats att försöka få ett besök hos Foradori.

Instämmer, och kan lägga till Eugenio Rosi och Alois Lageder. Finns väl även Casa Belfi, Costadila, Menti, andra mer klassiska Prosecco-producenter och även Rotari och Ferrari om man skulle va intresserad. Obs att jag hoppade lite fram och tillbaka bland regionerna nu.
 
Brunelli i San Pietro in Cariano gör riktigt bra Valpolicella viner och två magiska amarone. Dom har även en Agriturismo om en behöver övernatta.
Två bra restauranger är Enoteca Valpolicella i Fumsne samt Groto de Corgnan i Sant Ambrogio.
 

Fredrik L

Medlem
En väldigt trevlig Agriturismo i Valpolicella är El Pendola i byn Fumane. De har både boende och rustik men mycket god och billig mat på sin restaurang. Mycket charmig familj som äger den. Jag har själv bott där två gånger när jag har varit där på vinresor. Deras egna viner är dock kanske inget att skriva hem om, även om de fungerar till maten.

För övrigt håller jag med om att Brunelli gör bra Amarone. Ligger nära Fumane, och är gästfria. Bokning behövdes i varje fall inte när jag var där för två år sedan.

I Bardolino har jag besökt Guerrieri-Rizzardi. En stor producent, men med en trevlig Bardolino - Tacchetto, samt i övrigt viner från hela området. Kanske inte så personligt besök, men proffsigt och kräver inte förbokning. Ligger 5 minuters bilfärd från centrala Bardolino.
 

Jos

Medlem
Vi har också möjlighet att ta oss runt vartsomhelst då vi har bil, vi kommer besöka Milano, Verona, Garda, Trento.
Om ni väljer Garda istället för Como får ni i alla fall åka dit med bilen en sväng. Stanna till i Varenna och njut av utsikten på restaurang La Vista, Hotell Albergo Milano och drick något gott. Mycket bra vinlista men välj något enkelt att äta, inte deras starka sida...

Men kvällssolen på deras terrass är det inget fel på
ristorante11.jpg
 

Milla

Medlem
Vi har fyra år i rad besökt den ganska lilla vingården Le Marognole i Valpolicella. Mycket trevligt och engagerat par som driver gården, och vinerna är prisvärda och riktigt bra (enligt mitt ickeprofessionella tycke)! Genuint och familjärt!
Boka gärna besök, men vi har ibland kunnat komma in ändå.
I år var vi även hos Fratelli Vogadori, nära Negrar i Valpolicella. Också en mindre gård, de har övernattningsmöjlighet. Deras Amarone Forlago var en annorlunda upptäckt, som en box praliner! De hade en hel del äldre viner för provning och direktköp.
Gillar ni grappa rekommenderar jag gärna Marzadro i Rovereto. Trevlig personal, fin shop och intressant rundtur i destilleriet.
 
Toppen