Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Serge Jumel 2008 Champagne på dagens släpp

Kalle A

Medlem
Idag släpptes då KA Import's första champagne på ett SB-släpp.
Producenten Serge Jumel från Premier Cru-byn Vertus, gör ca 20-30.000 flaskor per år.
Den 2008:a som nu släpps har 50% var av CH och PN.
Ska man sammanfatta producentens och mina egna tankar om vinet så skulle jag säga att detta är ett vin med bra mousse och krämighet som bjuder på toner av citrus, äpplen (gula), baguette och grape. "Klassisk" smak på en champagne som mer än väl försvarar sitt pris. 2008-ornas rykte bidrar väl till lite högre priser över lag...
Kan säkert utvecklas om man vill lägga dem i källaren, men fungerar alldeles utmärkt att dricka redan nu.
Nummer 95231 och pris 344:-

Mattias har ju smakat denna champagne innan det blev klart med lansering, men jag hoppas att fler forumiter kan lägga in sina noteringar och tankar om vinet om/när ni smakat det.

(Fick inte lagt in någon bild, men kolla gärna in KA-Import på Facebook)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag släpptes då KA Import's första champagne på ett SB-släpp.
Producenten Serge Jumel från Premier Cru-byn Vertus, gör ca 20-30.000 flaskor per år.
Den 2008:a som nu släpps har 50% var av CH och PN.
Ska man sammanfatta producentens och mina egna tankar om vinet så skulle jag säga att detta är ett vin med bra mousse och krämighet som bjuder på toner av citrus, äpplen (gula), baguette och grape. "Klassisk" smak på en champagne som mer än väl försvarar sitt pris. 2008-ornas rykte bidrar väl till lite högre priser över lag...
Kan säkert utvecklas om man vill lägga dem i källaren, men fungerar alldeles utmärkt att dricka redan nu.
Nummer 95231 och pris 344:-

Mattias har ju smakat denna champagne innan det blev klart med lansering, men jag hoppas att fler forumiter kan lägga in sina noteringar och tankar om vinet om/när ni smakat det.

(Fick inte lagt in någon bild, men kolla gärna in KA-Import på Facebook)
Jo, det var ju helt klart en hygglig champagne utan tvekan. Så här löd mina tankar om den om någon mot förmodan lyssnar på mig när det gäller bubbel. ;)

2008 Cuvée Probvs á Vertus Premier Cru BdN (enligt producenten Serge Jumel så är det dock 50 % Chardonnay och 50 % Pinot Noir) Har för tillfället skickats in till SB som offert och skulle nog kosta runt 320-350 kr om det tas in.
Välgjort bubbel med det mesta man kan önska sig av en hygglig Champagne, men det var inget med det som fick mig upp i brygga och brista ut i sång (vilket inte lär förvåna den som känner till mina vinpreferenser). Trots detta så är det svårt att hitta något att direkt klaga på. Syran känns möjligen lite skarp och kartig, men inte så det stör. Intensiteten är bra. Klassiska markörer av citrus, gula mogna äpplen, bröd och kofta med lite känsla av mineral som påminner om kalk och en lätt krutighet. Lite skön grapefruktsbeska i avslutet. Bra mousse med krämig känsla. Klart godkänd Champagne som absolut kan försvara ett pris på runt 300 kr, även om jag personligen kan tycka att man borde få mer för såpass mycket pengar, men Champagne är Champagne. Borde klara av lite lagring och kommer säkert bli bättre med lite mer mognadstoner. 88p
 
Trådskapare
Kalle A

Kalle A

Medlem
Jag kommer i alla fall att leva upp till min maxim "köp alla 2008or du ser" och hugga åtminstone en flaska!

Kul med aktiva importörer på forumet för övrigt!

Tack, och nu har jag kanske inte varit så aktiv som jag själv önskat, men ska försöka bättra mig på den punkten. Återkom gärna med dina tankar om skumpan när du provat den
 
Trådskapare
Kalle A

Kalle A

Medlem
Nu har det gått en tid och är det ingen som provat och som vill ge lite feedback?
Extra kul att höra vad forumiterna tycker och det som släpps
 
Toppen