Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Service/Reparation Vinlagringsskåp - Göteborgsområdet

Essle

Medlem
Tycker att mitt vinlagringsskåp ifrån VinItaly börjar krypa uppåt i temperatur och har svårt att hålla 12 utan ser mest ut att ligga kring 15 grader.

Börjar komma till åren och tror att en översyn/service hade gjort gott för den.
Någon som vet om man behöver något speciell kunskap för service av vinlagringsskåp och vem i Göteborgsregionen som hade varit bra att kontakta för en reparation/service av skåpet?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tycker att mitt vinlagringsskåp ifrån VinItaly börjar krypa uppåt i temperatur och har svårt att hålla 12 utan ser mest ut att ligga kring 15 grader.

Börjar komma till åren och tror att en översyn/service hade gjort gott för den.
Någon som vet om man behöver något speciell kunskap för service av vinlagringsskåp och vem i Göteborgsregionen som hade varit bra att kontakta för en reparation/service av skåpet?
Alla som kan laga kylskåp kan laga vinkylar. Enda skillnaden är att en vinkyl har glasdörr och är dyrare... Annars kan du ringa säljaren om du köpt den i Sverige och se vem de anlitar för service.

Mina skåp som är fulla ligger några grader över börvärdet så testa att sänka temperaturen. Som amatör kan du också damma av radiatorn på baksidan, kolla om det finns is på insidan samt göra norsk reset. Funkar inget av detta kan du anlita servicetekniker som kan kolla på styrkortet, kompressorn och eventuellt fylla på köldmedium om man nu gör det.

Fast jag hade nog hellre köpt en ny kyl än lägga tusenlappar på service såvida inte skåpet kostar som en CdA.
 

chambertin

Medlem
Tycker att mitt vinlagringsskåp ifrån VinItaly börjar krypa uppåt i temperatur och har svårt att hålla 12 utan ser mest ut att ligga kring 15 grader.

Börjar komma till åren och tror att en översyn/service hade gjort gott för den.
Någon som vet om man behöver något speciell kunskap för service av vinlagringsskåp och vem i Göteborgsregionen som hade varit bra att kontakta för en reparation/service av skåpet?
Har du kollat temperaturen med en annan termometer ?
Inte ovanligt att termometrar för detta och andra enklare ändamål har ganska dålig noggrannhet både på omvandlingssidan och själva sensorn. Utöver det tillkommer drift och åldring på sensorn över tid som mycket väl kan erbjuda noggrannhet på +/- 2-3 grader. Om du mäter med en annan termometer så se till att mäta så nära som möjligt där kylens sensor sitter.
Verkar felet bara vara ett offset-fel så prova @Crist(al)ian 77:s förslag att sänka börvärdet med några grader.
Lyckas kylen inte att sänka temperaturen då så får du nog kolla med en reparatör som kan felsöka andra delar av skåpet.
 
Toppen