Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Shibumi (Stockholm)

gece

Man vänjer sig.
Det här blir lite torftigt eftersom jag inte har den där instagram-genen som vissa av er andra har. Sry no pix. Men stället är så bra att det förtjänar ett eget inlägg. Har varit där två gånger, senast igår som ett avbräck från allt vad jul heter. Första gången var jag lite skeptisk pga all hype, men stället överlevererade, så igår var förväntningarna höga, och möttes.

För er som inte känner till Shibumi är det alltså lillasyrran till Esperanto (⭐) och ska föreställa japansk kvarterskrog. Smårätter av japanskt snitt med skandinaviska råvaror helt enkelt, med mycket grönsaker, fisk, skaldjur och tofu. Jag är inte vegetarian, långt ifrån, men jag uppskattar kockar som förmår laga så bra vegetariskt att man inte ens tänker på att det är vegetariskt, och så är det på Shibumi. Är man dock fixerad vid idén att Riktig Mat™ måste byggas kring döda däggdjur har man tre-fyra alternativ, bland annat råbiff (vill minnas att jag provade den första gången och minns inte mer än att den var bra) och sliders med 48h short rib och kimchi som i ärlighetens namn är bland de bästa burgare jag ätit.

Som grädde på det välsmakande moset kan vi konstatera att matpriserna är ytterst humana. Påslagen på vinlistan är OK utifrån det begränsade urval jag studerade (1100 ex-tax i snitt på wine-searcher, 1800 på Shibumi).

Kort och gott: Besök!
 
Jag instämmer! Minns också slidern och tempuramajsen som riktigt bra... Och är det fullt kan man promenera till Farang ett stenkast bort, också ett mycket bra ställe om man känner för asiatiskt.
 

Sveprod

Medlem
Ska till Stockholm efter nyår och försökte kolla hemsidan för info om meny, vinlista osv, men där var det bara en bokningsfunktion. Någon som har lite mer info att dela med sig?
 
Ska till Stockholm efter nyår och försökte kolla hemsidan för info om meny, vinlista osv, men där var det bara en bokningsfunktion. Någon som har lite mer info att dela med sig?
Minns inga detaljer kring menyn, men prisnivån är bra. Vinlistan är inte längst i stan men har för mig att det fanns en del kul. Mycket från bourgogne och loire, både rött och vitt... Missa inte tartaren på hälleflundra förresten! Man bör nog boka en vecka eller två i förväg.
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Ska till Stockholm efter nyår och försökte kolla hemsidan för info om meny, vinlista osv, men där var det bara en bokningsfunktion. Någon som har lite mer info att dela med sig?
Menyn är smårätter, 3 st/person föreslår personalen men varken jag eller sambon hade problem med att moffa i oss 4 st och sen glass efteråt (även om vi nog hade klarat oss på 3...), de flesta ligger i spannet 125-150 pix.

Meny varierar med årstid och tillgång, tonvikten ligger på fisk, grönsaker och tofu (som jag normalt har en lätt fientlig inställning till men bestämde mig för att vara vuxen, prova, och blev nöjd), sammanlagt kanske 15-20 rätter med någon kombination därav att välja på, plus 3-4 kött-/fågelanrättningar. Är du ute efter biff med bea och pommes har du kommit fel. :p

Exempel på rätter, med reservation för felaktig funktion i minnesbanken på min blötvara: Kockens val av sashimi; misosoppa med hälleflundra; brysselkålsblommor med vad-var-det-nu-igen-vinäger och nånting-nånting-buljong; tempurafriterad majs; kyld gurka med krämig tofu och torkad mald romsäck från pilgrimsmussla... du kanske kan mejla dem för en aktuell meny.

Samma gäller väl dryckesmenyn antar jag; vinerna har slagsida mot Frankrike (som sagt en hel del Bgn, både röd och vit, Loire, Jura, Beaujolais, etc, typisk "sommelieren väljer"-lista ;) ); utöver åldrad fermenterad druvmust finns en mängd mikrobryggd öl och ett ganska brett urval av sake.

Mitt vinval när jag var där förra veckan var förresten 2013 Domaine Roulot Meursault Les Vireuils, en väldigt god chardonnay som passade ganska bra allround till maten.
 
Last edited:
Tänkte tipsa om ett mkt trevligt matprogram för er som gillar Shibumi. Det heter "Mind of a chef" och finns på netflix.
Säsong ett följer man kocken David Chang som har restaurangen Momofuko i N.Y. Fokus är på japansk mat, speciellt ramen. Man sitter typ och dreglar när man tittar:)
 
Toppen