Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Silly Tasting Note Generator

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Haha, den där generatorn har jag aldrig sett förut! Rolig är den iallafall!

Jag och @ChristianB pratade häromdagen om hur lika alla smaknoteringar i DN, SvD, Allt Om Mat etc. är, vilket kanske inte är så konstigt då nästan alla 89-kronors krispiga sauvignon blancs till sommarbuffén smakar just.. likadant. Jag sa då att det vore en rolig liten programmeringsutmaning att skriva en tastenote-generator där man matar in druva, ursprung och pris, för att sedan låta den generera en smaknotering. Jag tror inte det är helt omöjligt att hamna på samma "professionella" (?) nivå som vardagsskribenterna Mölstad och Kronstam...

Vi får se..
 

ChristianB

DipWSET
Haha, den där generatorn har jag aldrig sett förut! Rolig är den iallafall!

Jag och @ChristianB pratade häromdagen om hur lika alla smaknoteringar i DN, SvD, Allt Om Mat etc. är, vilket kanske inte är så konstigt då nästan alla 89-kronors krispiga sauvignon blancs till sommarbuffén smakar just.. likadant. Jag sa då att det vore en rolig liten programmeringsutmaning att skriva en tastenote-generator där man matar in druva, ursprung och pris, för att sedan låta den generera en smaknotering. Jag tror inte det är helt omöjligt att hamna på samma "professionella" (?) nivå som vardagsskribenterna Mölstad och Kronstam...

Vi får se..
Jag tror fortfarande att det är en rolig grej att ha! Tänk er en "vinblogg" där man helt random väljer ett vin från SBs sortiment och matar in ovanstående kriterier... Man skulle kunna erbjuda en "recension" på ALLA viner som finns! :p
 

ChristianB

DipWSET
Inte utan att man undrar om någon i skribentkåren redan använt den till både det ena och det andra vinet...
Det är ju inte alls omöjligt! Utan riktigt belägg för det så kan jag ju t ex lyfta fram Allt om Mat/Allt om Vin och min åsikt om den tidningen. Deras lite löjliga sätt att bara prova viner ur ett visst prisspektra ger ju att man fastnar med samma trötta recensioner gång efter gång eftersom vinerna inte är särskilt olika varandra. Generiskt rött är just... generiskt rött. För att spara lite tid kanske de skulle köra med en generator istället! :p
 

gece

Man vänjer sig.
Haha, den där generatorn har jag aldrig sett förut! Rolig är den iallafall!

Jag och @ChristianB pratade häromdagen om hur lika alla smaknoteringar i DN, SvD, Allt Om Mat etc. är, vilket kanske inte är så konstigt då nästan alla 89-kronors krispiga sauvignon blancs till sommarbuffén smakar just.. likadant. Jag sa då att det vore en rolig liten programmeringsutmaning att skriva en tastenote-generator där man matar in druva, ursprung och pris, för att sedan låta den generera en smaknotering. Jag tror inte det är helt omöjligt att hamna på samma "professionella" (?) nivå som vardagsskribenterna Mölstad och Kronstam...

Vi får se..
Man kan ju också göra som på t.ex. https://twitter.com/erowidrecruiter och blanda textkällor. Mashup av Sveriges vinskribenter och, typ, Lars Norén, någon?
 
Toppen