Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sjömagasinet * (Göteborg)

Mattias Schyberg

Administratör
Det var några år sedan senast. Mycket känns igen. Miljön är fullkomligt bedårande, speciellt nu på sommaren. Hade som önskemål att sitta ute på terrassen, men så blev det inte. Enligt dem riskerar det att bli lite för kallt efter skymning och det var bara att köpa läget även om jag spontant hade svårt att köpa det med tanke på vilken bedårande sommardag vi hade. Vi avslutade kvällen med ett glas där ändå, innan solen gick ner till strax därefter och just där och då kändes allt fullkomligt magiskt!

image.jpeg

image.jpeg


Det avslutade vinet är för övrigt en riktig höjdare som ni borde hålla utkik efter. Mängder av krutiga fat och ostronskal med skyhög intensitet.

image.jpeg

2015 Château de la Maltroye Santenay 1er Cru La Comme

Om vi går tillbaka några timmar så började kvällen med ett glas Bruno Paillard Rosé. Lätt, frisk och fruktig, men det händer inte så mycket mer under den stund det tog att tömma glaset, vilket nog inte var mer än max 30 minuter. Inget att klaga på visserligen.

image.jpeg

Bruno Paillard Champagne Rosé Brut Première Cuvée

En liten aptitretare startade middagen. Helt glömt vad det var, men gott...

image.jpeg


Förrätt fick bli löjrom för mig och hummersallad till födelsedagsbarnet, dvs min fru. Salladen gillades mycket av min bättre hälft. Min löjromsrätt var hur god som helst, men allt handlar ju om råvaran i sig här. More löjrom is more!

image.jpeg

Löjrom från Kalix med gräddfil, citron, lökvariation samt smörstekt brioche

image.jpeg

Wagners hummersallad med mild parmesandressing, knaprigt bacon, rostade pistagenötter, pinjekärnor och gula russin

Vår sommelier Avelino hade förberett ett blint vin för oss. Alltid lika kul att tillbringa någon timme med att spekulera vilt om vad man har i glaset. Svårt vin. Massiv syra med ett uns pinjenötiga fat, äpplen, majs, ananas, vita blommor och bränt socker samt flinta och hav i bakgrunden. Oerhört lätt kropp med stram karaktär. Mycket rieslingkänsla på ett sätt, men aromatiken är fel. Chablis, typ premier- eller grand cru blev vår gissning. Ca 10 år på rygg.

image.jpeg

2013 Domaine Guiberteau Saumur Blanc Brézé

Ganska långt ifrån en klassisk chenin blanc kan jag tycka. Fat hör ju inte riktigt till vanligheterna, inte heller den lätta kroppen med moderat fetma. Blint är blint. Vi får se det som att vi var ganska nära geografiskt åtminstone. Grymt gott och elegant vin, poängmässigt strax över 90 pinnar.

Huvudrätt blev kungsflundrarygg. Magisk rätt med mängder av fina smaker och finess. Mjäll och härlig fisk med mumsiga tillbehör och det funkade utmärkt med vinet även om en kraftigare fatad bourgogne hade varit det bättre valet, men nu valdes ju vinet inte för att passa perfekt till maten å andra sidan. Snarare valdes det för att sätta dit oss! ;)

image.jpeg

Helstekt kungsflundrarygg med brynt smör, pepparrot, räkor, kantareller och grillad citron samt dillslungad färskpotatis

Avslutade med ost och vin av ganska klassiskt slag.

image.jpeg


Kul med en riversaltes från 1955! Gissade på en halvsöt madeira blint och missade chablisen för chenin blanc från Loire. Att jag aldrig lär mig!

Magisk kväll med perfekt service och grym mat. Sjömagasinet är nog Göteborgs bästa restaurang när man besöker dem så här mitt i sommaren. Det luktar hav och tång på terrassen. Helt vindstilla och en perfekt tempererad kväll. Vi satt kvar länge och bara njöt! Avelino är dessutom en oerhört ödmjuk sommelier med stor kunskap om vin som han mer än gärna delade med sig passionerat av utan minsta högfärdighet.

Stor tumme upp!
 

Daniel A

Administratör
Verkar ha varit en härlig kväll! Tror jag ska försöka släpa med familjen till Sjömagasinet någon gång framöver.

2013 Domaine Guiberteau Saumur Blanc Brézé

[...]

missade chablisen för chenin blanc från Loire. Att jag aldrig lär mig!

Roligt med Guiberteau! Har 2013, men inte smakat än (och har för avsikt att vänta innan första korken åker). Det låter dock som en ganska typisk Guiberteau Brézé. Jag får intrycket av att det är ett vin som aldrig varit tänkt som "klassiskt", utan snarare visa vad druvan kan gå för om den behandlas som en chardonnay från lite mer kända (och dyra) franska vinområden. För att vara en torr chenin blanc ligger den högre i pris än sina syskon i regionen, dessutom. Se det som ett vin som är byggt för att lura folk i blindprovningar. ;)

Jag blir nyfiken på chablisen på sista bilden! Vad är det för producent? Känner igen etiketten, men lyckas inte placera den.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag slarvade med att ta en bättre bild än den som bifogats. Kändisproducent vet jag, men jag får passa här och hoppas att någon annan kan hjälpa till!
Det ska vara någon form av släkting till Vincent Dauvissat, vars vin "La Forest" jag fick på Thörnströms och gissade även då på chenin från Loire! Jag har lite problem här verkar det som! :D

Edit: Too late, men övrig information tillför ändå! ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det ska vara någon form av släkting till Vincent Dauvissat, vars vin "La Forest" jag fick på Thörnströms och gissade även då på chenin från Loire! Jag har lite problem här verkar det som! :D

Edit: Too late, men övrig information tillför ändå! ;)
För att roa oss med det hela en stund till. Denna chablis har jag druckit en annan gång blint på @Barsac Wine Bar upptäckte jag nu när du rotat fram producenten och var hamnade jag då?

Lite valborgsmiddag på Barsac igår. En lysande chablis (2014 Laurent Tribut Chablis) att börja med. Stram och elegant med vitblommig karaktär, inslag av gråpäron och kanderad citrus. Nytvättade kläder på en bädd av ostronskal beskriver upplevelsen bra. Blev mycket imponerad blint och gissade på chablis eller chenin blanc från Loire med tonvikt åt det senare med tanke på "tygkänslan"! (90p)
:vägg::vägg::vägg:
 

Håkan

Medlem
Huvudrätt blev kungsflundrarygg.
Detta är en oerhört bortglömd fisk. Min morfar som hade fiskaffär kunde inte sälja kungsflundran då rödspotta skulle vara liten, inte så stor. Så när han fick kungsflundra så fick han helt enkelt ta hem den, och om inte annat så föda oss med den (vi offrade oss gärna). En av de fiskar som jag saknar mest med att bo i Stockholm, den andra är horngädda, men det har nog något nostalgiskt barndomsmässigt, minns de gröna benen.
 
Toppen