Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

SK Mat & Människor * (Göteborg)

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hade bokat in denna restaurangen innan den fick en stjärna och hade äran att njuta av Stefan Karlssons (hade tidigare Fond) mat på en Salonprovning.

Jag valde av ekonomiska skäl - economy of scale:rolleyes: en 8 rätters (850 kr) samt att man vill smaka så mycket som möjligt. Vi satte oss först i bardelen som är riktigt trevlig med sköna fåtöljer och en bar som kan prestera lite mer än det vanliga. Passade då på att gå igenom vinlistan grundligt!

När det gäller vinet föll valet på Eric Rodez Grande Vintages till apertif som är en liten odlarskumpa från Ambonnay med elegans och kraft men med mognadstoner av äpplen och bröd. Något kraftig om man vill öppna upp med en spritsig ung NV. Kan för övrigt rekommendera alla Rodez viner. Till de första två rätterna valdes en Trimbach någon Riesling 2005, beskrevs som fruktig av servitören men det var klassisk petroleum. Minst sagt förvånande men då jag gillar den stilen så gjorde det inte mig något.

Som första rätt var en mjuk getost med en skivad hård ovanpå tillsammans med fänkål och kockarnas favoritingrediens nötter. Började riktigt bra och faktum var att detta var kvällens bästa rätt för mig.

Nummer två var gulbetor med jordärtskocka, torkad lök, små krutonger tillsammans med lite sikrom från bröderna Andersson i Piteå. En bra rätt och för den som gillar gulbetor så blir det himmelsriket. För egen del så var det en bra rätt men inte topp tre.

För nästa två rätter blev det en Napacab, Chug 2011 om jag kom ihåg året rätt. Bra fatad och lite smörig chardonnay, görs tydligen av en fransman men det är knappast ovanligt att de sprider ut sig.

Tredje rätten var en havskräfta med kålrot och kraftigt reducerad skaldjursbuljong med en dominerande sälta. För mig tog buljongen över lite väl mycket men det smärtar mig att säga då jag kan tänka mig att det låg många timmar bakom den. Men får säga att det var den sämsta rätten för mig även om det definitivt inte menas att det inte är gott.

Fjärde rätten var halstrad gös med svartrot, lök och oxsvansbuljong. När fisk är bra är det gudomligt och denna var precis det när den smälte i munnen. För mig den tredje bästa rätten.

Till varmrätterna om så säger valdes en syrah - Chapoutier Les Arenes 2011? som luftades sedan ankomsten vilket jag alltid försöker göra med rött vin på restaurang. Kryddig lite stram, något ung men ändå njutbar och funkade bra till köttet som kom.

Femte rätten var kycklingbröst och kalvpress som var så mört att det föll sönder bara man tittade på det, om jag minns rätt var det även lite valnötter här. Detta följdes upp av lamm med kronärtskocka och dragonsky och lite puré. Två riktigt bra kötträtter där kalvpressen toppade och var kvällens andra bästa rätt för kvällen.

Till dessert och ost valdes än Saudirat 2002, jag har urdålig koll på söta viner men uppskattar det mer än man vågar erkänna. ;) När saffran, honung kombineras från vinet kombineras med söt mat gifter det sig allt som oftast!

Sjunde rätten var den första och enda desserten. En vaniljpudding med citronglass på en blåbärskompott med lite smörstekt sockerkaka. Kallt efter maten är alltid uppskattat och citron friskar upp. Smörstekt sockerkaka är inte så GI kanske men gött!

"Åttonde" och sista rätten var ostarna som egentligen serverades innan desserten som brukligt men detta försöker jag alltid avstyra till sist. Att äta ost innan dessert har jag aldrig förstått mig på. Kraftig ost kan döda smaklökarna samtidigt som det oftast matchas bra med starkviner som gör sig bäst efter de söta och innan avecen.


För att sammanfatta så är restaurangen definitivt värt ett besök och även en stjärna. Att notera är att SK fick den i stort sett omgående och vid första möjliga tillfälle. Skulle gå på 8-rätters som egentligen är 7 då ostar räknas in samt att det inte heller är några extra rätter eller choklad. Så skulle någon kritik framföras så är det att även en 8-rätters känns lite och det är bara en dessert.:( Men vägar man in priset så är det inget att klaga på. Slutligen till vinlistan som hade en hög lägsta nivå och många bra viner runt 1 000 kr. Påslaget var rimligt och inte alls avskräckande, oftast <100 %.

Inga bilder denna gång, koncentrerade mig på maten och sällskapet.
 

Vino fino

Medlem
På Stefan Karlssons Mat & Människor, Götet, relativt nybliven *. Jag är sedan länge kritisk till de alltför generösa Michelindomarnas behandling av Sverige så det var med viss skepsis jag ändå bokade.

Trevlig miljö, lite dåligt synkat i servisen när vi dök upp strax efter öppningen av middagssittningen, men jag märkte hur maskineriet smordes under kvällens gång. Lite som en gammal båtmotor som behöver köras varm. Annorlunda upplägg med köket (matos och allt) mitt ibland gästerna, men kockarna slamrade inte alltför mycket och det hölls civiliserat och gav en organisk stämning till upplevelsen. Att vänta på nästa rätt var relativt intressant eftersom man kunde följa tillagningen och insupa de olika aromerna under processens gång. Knappast ett koncept för ***, men på denna nivån är det inte störande.

Fyra rätter fast meny, fyra flaskor vin som jag själv valde. För alla er som representerar (och som inte redan märkt det) är det ett bra tips att hoppa vinpaketen som är för snåla för att era kära gäster ska nå en behaglig promillehalt relativt snabbt. Första tre (!) flaskorna vin var korkade men jag och sommeliern var överens, inget att bråka om.

Förrätt: råbiff med syltad rättika, senapsblad, ”puffrad” (förväld och friterad) bovete. Gott, mycket bra kött, lite skeptisk till dessa syltade grönsaker som dyker upp i krogsverige överallt, ättikan och sockret är för dominant. Jag förstår att man vill bryta av och spetsa till, gärna med en grönsak, men det finns alternativ som inte är så skarpa.
Mellan: Tysk AAA sparris med en trevlig kycklingfondsreduktion, monterad, trimmad med löjrom (av högsta kvalitet, ska erkännas). En bra mellanrätt, fräsch, grönsaksdominerad, med finess.
Huvudrätt: stekt slätvar i oxsvansjus, gurka, beurre blanc (tror jag det var). Fullständigt fläckfri slätvar, hade kunnat serveras på Lameloise utan klagomål från mig. Spänstig, krispig yta, mjäll och saftig inuti, fet men samtidigt söt smak, som färsk kvalitetsfisk ska smaka. Mycket bra brytning från avkoket från kossans svans.
Dessert: rökt vaniljgglass med macadamianötter (tror jag), en skvätt chokladsås. Intensivt salt glass, märkligt men gott, fräscht, annorlunda. Mkt bra.

Slutsats: servisen hämtade upp sig och maten blev bättre ju mer vi åt. Bra miljö, trevlig stämning, en tydlig känsla av professionalism. Trodde aldrig jag skulle säga det men kanske, kanske ändå… förtjänar Mat&Människor sin *. Sitter och funderar på min senaste franska och spanska enstjärniga och maten var nog ungefär i den här klassen, och priserna också, vilket är smått otroligt givet att vi befinner oss i övervärderade överprissatta Svedala.

Mat (i sin klass): 4,5
Prisvärde
(i sin klass, i Sverige): 5

IMG_0166.JPG

IMG_0169.JPG

IMG_0172.JPG

IMG_0171.JPG
 
Var här i lördags tillsammans med sju andra vinnördar av varierande grad och fick äran att välja viner. Vi tog åttarättersmenyn (845 kr) och skippade vin till osten. Så här såg menyn och vinvalen ut.

18380973_1463761900313390_1993565098286776320_n.jpg

1. Nykokt färskpotatis, rökt gräddfil, brynt lökkrisp, ramslök.
2012 Weingut Tement Zieregg Sauvignon Blanc (995 kr)

18382401_439369269757252_6452204569916080128_n.jpg

2. Tartar på innanlår med ättika, riven äggula och pepparrotsgrädde.
2009 J-P & Benoit Droin Chablis Les Clos (995 kr)

18382672_743998939115257_1616635645948592128_n.jpg

3. Vitsparris AAA med smörsås, löjrom och gräslök.
2009 Dr. Bürklin Wolf Hohenmorgen GG (1270 kr)

18512923_1194667467311056_2341665982809899008_n.jpg

4. Havskräfta med picklade gröna tomater och kräftbuljong.
2002 Cuvée William Deutz (1375 kr)

18382694_1221369264626914_3125097863328038912_n.jpg

5. Torsk med spritärtor, chorizo och sötsyrlig dillsky.
2012 Occidental pinot noir (1350 kr)

18382063_776574375834308_252068546815721472_n.jpg

6. Lamm med grön sparris, broccoli och grillad lammsky.
2008 Poderi Aldo Conterno Barolo Bussia Colonnello (1495 kr)

7. Ost.

18381870_1687824541520334_3573670213431853056_n.jpg

8. Kryddglass med kavringskräm, mörk choklad och lakrits.
2008 Kiona Red Mountain Icewein (840 kr, halvflaska)

Överlag en mycket lyckad kväll med imponerande anrättningar. Jag gillar filosofin med enkel matlagning med fokus på smaker - inga spektakel. Avslappnad servis med genuint intresse för vin istället för mästrande presentationer.

Av vinerna imponerade alla viner med Bürklins riesling som nummer ett för mig. Bra priser också.
 
Hur var denna? Är oerhört nyfiken då jag har vinet hemma (årgång 2013).
Som du säkert har koll på så är den ekad så den är avgjort kraftigare än liknande från Loire. En del källardoft även efter dekantering, hög syra, örter, flinta och viss eldighet. Inte så elegant, men fint djup och bra intensitet. Ingen brådska att öppna.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Imorgon blir det premiär för mig, men det är inte jag som betalar så vad som hamnar i glasen är en öppen historia. Jag har dock läst på. Vinlistan ser bra ut så länge man kan tänka sig att betala 1000+ riksdaler då påslagen ser mycket rimliga ut. De enklare vinerna ser värre ut. Återkommer med rapport, även om det blir sparsamt med bilder med tanke på att det känns fånigt att ta fram kameran under en affärsmiddag. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är bara att applådera. SK Mat & Människor är absolut värda sin stjärna. Lysande mat, härlig miljö och mycket trevlig personal. Bra prisade viner. Det blev bourgogne för hela slanten och visst tusan levererade de hyggligt även om jag inte gick upp i brygga. Hade möjigen önskat lite mer fat i det vita vinet och aningen mer komplexitet i det röda. Båda kändes intensiva och kvalitativa med klassisk karaktär. Det blev en trerätters. En underbar råbiff att mjuka upp smaklökarna med och därefter anka med rödbeta och quinoa (som dock fastnade i tänderna ungefär som hallonkärnor, vilket är mitt enda matmässiga minus). Avslutade med ett gäng svenska ostar och en söt chenin blanc. Inga bilder togs på ost och dessertvin av en glömsk undertecknad, men jag blev helt klart imponerad av ostarna!

Kommer helt klart gå dit igen!

image.jpeg


image.jpeg

2014 Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru Les Champs-Gain

image.jpeg


image.jpeg

2014 Alain Hudelot-Noellat Vosne-Romanée
 
Toppen