Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skapa egen app

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Jag skulle vilja skapa en egen app och är inte alls bekant med kodning sen tidigare.
Jag vill egentligen bara att den datan jag har i ett excelblad ska gå att läsa i app-format på en iPhone istället.
Jag tänker göra appen från en windows 10 dator.

Hur börjar jag? :)

Jag läste den här guiden: https://macworld.idg.se/2.1038/1.665542/utveckla-appar-nyborjare/sida/3/sida-3-lattare-vagen
Spontant tänker jag att jag ska prova mig fram i phonegap eftersom att den listas överst i guiden.
 

Zingo

Medlem
Kan du beskriva lite mer hur det ska fungera? Ska excelarket utgöra ”databasen” som appen sen bara presenterar i en lista på ett snyggare sätt? Ska det finnas sökmöjligheter etc?
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kan du beskriva lite mer hur det ska fungera? Ska excelarket utgöra ”databasen” som appen sen bara presenterar i en lista på ett snyggare sätt? Ska det finnas sökmöjligheter etc?

Ja ungefär. Desto lättare desto bättre. Men det hade varit kul att kanske ha ett sökalternativ också.

Jag tänker mig att man möts av en skärm där det är fyra bilder. Vi kan ta vin som ett exempel, även om det inte är det jag ska ha appen till. T.ex ”vitt, rött, mousserande och sött. Så kanske man kan klicka på sött och då få en lista på alla söta som liggger i den listan.
 

Zingo

Medlem
OK, jag har ingen erfarenhet av utvecklingsmiljöerna du länkat, har bara pillat med Xcode för att utveckla riktiga appar men det är ju en rätt lång väg att gå om man inte har erfarenhet (eller saknar Mac-dator som krävs).
Det finns ju dock en app "Genvägar" att ladda ned på iOS för att göra script och automationer av komplicerade processer (denna kommer som default i systemet med iOS 13).
Det går säkert att göra nåt liknande där men det kräver också lite tid att sätta sig in i. Fördelen med denna är att den är driven av Apple, de köpte upp en app som hette Workflow och integrerar den mer och mer i sitt ecosystem ochvmed Siri.
Själv har jag tex gjort ett workflow för att kryssa sig igenom en massa doft-smaknotiser utifrån WSET-tablellerna för att sedan skapa ett textdokument i klartext som lagras i "Anteckningar" med tillhörande bild, inköpspris, datum, provglas,betyg etc. Går även att läsa till och från excel/JSON-databasfiler vad jag vet men det är som sagt lite lärande och tragglande men rätt skoj när man kommer till rätta och finns många roliga saker man kan göra inom alla möjliga områden.
Nackdelen är att man inte får någon "riktig" app, fina bilder etc men framtida uppdateringar lär säkert utöka möjligheterna, kan vara värt att slå en kik på då det som sagt kan vara nyttigt till mycket annat förutom kopplat till vin.
Finns lite att läsa här https://support.apple.com/sv-se/guide/shortcuts/welcome/ios
 

fluff

Medlem
Skulle spontant säga att det låter som att det skulle vara mycket enklare att göra en webbsida istället för en app. Inte minst om du skall göra den från en windowsdator för ios då du även med phonegap behöver gå över till en mac för att ladda upp den till apples butik. (Jag pysslar inte med utveckling för iphone så denna info kan ha ändrats at the time of writing)
 

Poussard

Medlem
Vad är det för funktionalitet du saknar jämfört med att ha tex göra en datamodell i Excel med lite slicers?
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
OK, jag har ingen erfarenhet av utvecklingsmiljöerna du länkat, har bara pillat med Xcode för att utveckla riktiga appar men det är ju en rätt lång väg att gå om man inte har erfarenhet (eller saknar Mac-dator som krävs).
Det finns ju dock en app "Genvägar" att ladda ned på iOS för att göra script och automationer av komplicerade processer (denna kommer som default i systemet med iOS 13).
Det går säkert att göra nåt liknande där men det kräver också lite tid att sätta sig in i. Fördelen med denna är att den är driven av Apple, de köpte upp en app som hette Workflow och integrerar den mer och mer i sitt ecosystem ochvmed Siri.
Själv har jag tex gjort ett workflow för att kryssa sig igenom en massa doft-smaknotiser utifrån WSET-tablellerna för att sedan skapa ett textdokument i klartext som lagras i "Anteckningar" med tillhörande bild, inköpspris, datum, provglas,betyg etc. Går även att läsa till och från excel/JSON-databasfiler vad jag vet men det är som sagt lite lärande och tragglande men rätt skoj när man kommer till rätta och finns många roliga saker man kan göra inom alla möjliga områden.
Nackdelen är att man inte får någon "riktig" app, fina bilder etc men framtida uppdateringar lär säkert utöka möjligheterna, kan vara värt att slå en kik på då det som sagt kan vara nyttigt till mycket annat förutom kopplat till vin.
Finns lite att läsa här https://support.apple.com/sv-se/guide/shortcuts/welcome/ios

Låter helt klart som ett bra alternativ för mig. Tack för ett bra tips! Jag kanske ska tillägga att jag faktiskt har en Macbook air också, bara att jag egentligen inte gillar att sitta vid den. Men i det här fallet kanske det är bättre att jobba med xcode på en mac. Smart "app" du har gjort :) Måste underlätta mycket vid provningar.

Vad är det för funktionalitet du saknar jämfört med att ha tex göra en datamodell i Excel med lite slicers?

Antagligen ingenting :D Tänkte mest ha det här som ett sidoprojekt, men det beror lite på hur krånligt det blir.. Hehe.
 

JonasBo

Medlem
Som alternativ till Excel rekommenderar jag hellre Google Spreadsheet då man kan hämta datan via anrop (kanske man kan med office 365 också iofs).
Jag har gjort ett mellanlager (open source) som använde sig av att hämta information via spreadsheet, dock numera går det mot CT.
 
Toppen