Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skillnad på mätvärden för vitviner

Bastardo

Medlem
Det fröbryllar mig att det framkommer skillnader i mätta värden av samma vin man jämför https://www.vinmonopolet.no/vmp/Net...ler-Sandstein-Riesling-Trocken-2017/p/6854801 och https://www.alko.fi/sv/tuotteet/948597/Gysler-Sandstein-Riesling-Trocken-2017
Vilken av de kan man i så fall lita på, eller kanske ingetdera? Kan det verkligen finnas så stora skillnader mellan olika batch av vinet? Det gäller fram för allt syran, sockervärden verkar vara nästan det samma.
Som exempel är här Gysler Sandstein Riesling Trocken 2017, med följande värden:
alko.fi
Socker:
9.0 g/l
Syror:
10.3 g/l
vinmonopolet.no
Sukker:
8,8 gram per liter
Syre:
8,7 gram per liter
Enligt mina undersökningar finns det inget vin där de har precis samma siffror. Kan det vara så att de mäter syran på annorlunda sätt gentemot varandra eller varför det är så pass stor skillnad procentuellt?
Det känns att alla dessa siffror är bara ungefärliga. Om det är så, då vet man aldrig vad man får för viner. Märkligt, tycker jag.
Även om norska staten har ohyggligt mycket pengar, kan de nog inte ändå befoga mätapparatus som är så himla mycket noggrannare än något annat system. Så den enda förklaringen jag kan dra är att det är helt enkelt frågan om olika tappningar. Eller vad säger experterna i området?
P.S. Vilket förhållande bör det råda mellan alkoholhalt, restsocker och syra, för att vinet ska kännas angenämt att dricka? I mitt fall gillar jag INTE viner som har stålhård syra och nästan inget socker alls. Procenten bryr jag mig inte så mycket om. Men i fråga om torra viner bör det vara alla fall minst 11%, tycker jag. För om det finns oerhört söta viner med 10% i alkohol, måste man kunna klara av den siffran ganska lägg. Annars är det något fel med vinet, misstänker jag.
Och syran får inte gärna vara större än max 7 gram.
Det måste väl finnas någon formula hur dessa värden är avhängiga av varandra! Jag har läst om det men hittar inte längre.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker mätvärdet i sig är ganska ointressant på "decimalnivå". Det jag behöver veta är om vinet upplevs torrt, halvtorrt, halvsött eller sött. Men som Daniel nämner ovan handlar det säkert om att man analyserar olika syror till viss del och sedan finns det säkert en ganska stor mätosäkerhet.

I slutändan handlar det om hur vinet är balanserat och hur det upplevs i munnen. Vissa viner kan ha en hög uppmätt syra, men på grund av fruktkoncentration och sötma, upplevs det ändå inte "surt".
 

sunqan

Vinös
Om vi tittar på systembolaget så är det väl tom så att siffrorna inte nödvändigtvis gäller befintlig årgång utan den provade årgången? (Tror det är samma även för druvblandning)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Om vi tittar på systembolaget så är det väl tom så att siffrorna inte nödvändigtvis gäller befintlig årgång utan den provade årgången? (Tror det är samma även för druvblandning)
Synd att bolis inte anger mängden syra. Bara ett diagram som inte berättar så mycket.
 
Toppen