Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skillnaden på plonk, medium wines och fine wines?

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Min misstanke är att i princip alla som häckar här vill se både bredd och djup, alltså både många olika viner från många olika distrikt men också djupdykningar inom en region eller en producent. Likadant när det gäller poängsättning, och inte minst avvikelser: ett billigare vin som får höga poäng av en medlem är spännande, och ett "stort vin" som får låga poäng är också högst intressant ur ett konsumentperspektiv.
Medlemmarnas insatser avgör forumets kvalitet och attraktionsförmåga. Man måste kunna kombinera medlemmarnas bidrag till en bra helhet, oavsett om det handlar om en medlems intryck av ett vardagsvin eller någon elitistisk essä över Vosne-Romanee. Bägge har sin plats.
Jag kan bara hålla med om det du just skrivit. Anledningen att jag hänger på finewines.se är just att kunna snappa upp nya, kanske lite udda grejer, inte enbart dyra. Om fokus enbart skulle handla om just Fine Wine (1er Cru Bdx, svindyr bourgogne etc) så hade jag inte stannat kvar länge. Det skrivs redan spaltmeter om den typen av vin och jag är säker på att de som drar korken ur en Petrus, Cheval Blanc etc var och varannan vecka knappast sitter och spånar på fyndiga inlägg till ett forum som detta.

Fram för ett forum som är öppet för kvalitetsviner producerat var som helst av vem som helst. Jag dricker hellre ett vin med egen karaktär från ett udda område än ett slätstruket ettikettsvin från de klassiska områdena.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den beskrivningen tycker jag ger en bra, grovhuggen, bild av hur jag ser på den indelningen (i den lilla mån jag tänker i de begreppen). Med en gråzon mellan "medium" och "fine" någonstans vid 88-89.

Håller alltså med att det, framför allt, är vinets doft- och smakmässiga kvaliteter som avgör om det är "fine" eller något annat.

Vem som "bestämmer" är svårt att avgöra - många är ju onekligen väldigt mycket mer generösa i sin poängsättning än vad t.ex. jag är. Till sist och syvende är det ju jag själv som bestämmer över vad jag tycker om ett vins kvalitet.
Våra mest hårda och oomkullkrunkeliga gränser är dragna vid:
Under 90p = inget vin vi skulle dra med oss till Michelinstjärneresturang. (Händer dock att vi . . .)
Över 90p = ett vin vi inte skulle skämmas över att ta med oss till vilken Michelinrestautang som helst. Skämmes inte över varken ägare eller kock.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kan bara hålla med om det du just skrivit. Anledningen att jag hänger på finewines.se är just att kunna snappa upp nya, kanske lite udda grejer, inte enbart dyra. Om fokus enbart skulle handla om just Fine Wine (1er Cru Bdx, svindyr bourgogne etc) så hade jag inte stannat kvar länge. Det skrivs redan spaltmeter om den typen av vin och jag är säker på att de som drar korken ur en Petrus, Cheval Blanc etc var och varannan vecka knappast sitter och spånar på fyndiga inlägg till ett forum som detta.

Fram för ett forum som är öppet för kvalitetsviner producerat var som helst av vem som helst. Jag dricker hellre ett vin med egen karaktär från ett udda område än ett slätstruket ettikettsvin från de klassiska områdena.
...och varför hänger då inte herrn på CT?
...........dreglandes....... (Somjagofleraandra)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sen så måste diskussionen om bubbel komma fram. Det är fortfarande en ÖKEN att bjuda hem en gammal bekant i Swe. Dialogen landar ALLTID på om riktig eller "låtsasskumpa" skall ingå.
Största problemet är sannolikt att svaret på frågan påverkar totalkostnaden med digniteter.

...ett annat problem är att en Yarras må var hur god den vill, liksom vilken GB som helst... Men, vill man ligga, så är skumpeluring det enda alternativet. Med liggfokus: duger vad som helst som är "more German than German", dvs bara det bubblar och står aoc-champagne någonstans på etiketten...
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Våra mest hårda och oomkullkrunkeliga gränser är dragna vid:
Under 90p = inget vin vi skulle dra med oss till Michelinstjärneresturang. (Händer dock att vi . . .)
Över 90p = ett vin vi inte skulle skämmas över att ta med oss till vilken Michelinrestautang som helst. Skämmes inte över varken ägare eller kock.
Nääää.... försök inte. Dessa kriterier håller inte. Ungefär som att jag skulle säga: ta med dig din surströmming till en Michelinrestaurang och se vad som händer.

Jag skäms inte över 85poängs Muscadet och det gör inte Michelinkrogen heller (om den är fransk) därför att att det är ett briljant vin som funkar utmärkt till vissa saker. Och ta gärna ett 98poängs fantastiskt supermalovin á 16% till en trestjärnig återhållen krog som serverar extremt balanserade (varför inte Ludvig den femtondes) Puylinser och du lär se ett snett leende (inte bara mitt) som säger "intressant vin, tackar".... ;)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nääää.... försök inte. Dessa kriterier håller inte. Ungefär som att jag skulle säga: ta med dig din surströmming till en Michelinrestaurang och se vad som händer.

Jag skäms inte över 85poängs Muscadet och det gör inte Michelinkrogen heller (om den är fransk) därför att att det är ett briljant vin som funkar utmärkt till vissa saker. Och ta gärna ett 98poängs fantastiska supermalovin á 16% till en trestjärnig återhållen krog som serverar extremt balanserade (varför inte Ludvig den femtondes) Puylinser och du lär se ett snett leende (inte bara mitt) som säger "intressant vin, tackar".... ;)
Nu är du både ond och elak, men spank me! Spank me!
...och kanske du är lite dum :bäver:
Men, kanske att jag faktiskt går lite igång på detta... *uhu* :kyss:

Gav en förklaring till vår enklaste grundvärdering om 90p. Självklart funkar inget vin, oavsett poäng, till kaisekiryouri, tempura, sukiyaki, sushi, sashimi, dånatsu eller veganhällwätte. Men, är ju iaf förståeligt, referensvärdigt och gött (som Phaen ) med viner man tycker 90+ pinnar om....
 

Vino fino

Medlem
Nu är du både ond och elak, men spank me! Spank me!
...och kanske du är lite dum :)
Men, kanske att jag faktiskt går lite igång på detta... *uhu*
Skönt att se att det är liv i gubben. Det var halva syftet, att väcka dig en aning.

Men seriöst--- det kan väl inte vara ett kriterium för "fint vin" huruvida man vågar ta med sig pavan till en Michelinprydd restaurang?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skönt att se att det är liv i gubben. Det var halva syftet, att väcka dig en aning.

Men seriöst--- det kan väl inte vara ett kriterium för "fint vin" huruvida man vågar ta med sig pavan till en Michelinprydd restaurang?
Nej, inte "vågar".
Vi "vågar" precis allt :)
Vi tar med oss det vi behagar. (Har avnjutit 150kr-viner på tre stjärnor, 1000-kr viner på barer och vice versa) Vi har haft med oss allt möjligt och kommer fortsätta ta med oss allt möjligt till vartsomhelst. Men, ett vin som inte är intressant genom en hel megameny, är helt enkelt inte tillfyllest för en full meny, och således EJ 90 p. Dessa viner söker vi undvika :)

(Enligt vår skala.)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tycker det är så härligt att vi har fått @Deppodi som aktiv medlem. En riktigt intresserad filur som utvecklas och lär sig på helt rätt sätt. Jag hade önskat att vi hade fler som honom som hela tiden driver forumet framåt med sin vetgirighet och sin orädda inställning till att skriva och fråga om de vin han dricker under sin utveckling.

Årets medlem om ni frågar mig. :)

Tack så väldigt mycket för dem fina orden! Gav mig massor av energi att få positiv feedback när det bara var några få timmar kvar på jobbet! :) Det är så härligt med människor som vet konsten bakom de små sakerna, som kan lyfta andra människor. Mycket som vi jobbar med på jobbet! :)

On topic; Jag tycker att du har sammanfattat det väldigt tydligt och jag upplever att zonerna är lättsamma att koppla till olika viner. Möjligen något vin som skulle kunna få betygen Medium+ eller Finewine-, men det är alltid knepigt när man ligger mitt i mellan.
Jag kommer att göra mitt yttersta för att fortsätta kampen mot plånboken och de höga betygen!
Jag återkommer om några år. Någonting säger mig att snittpriset hela tiden kommer att öka. :p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skönt att se att det är liv i gubben. Det var halva syftet, att väcka dig en aning.

Men seriöst--- det kan väl inte vara ett kriterium för "fint vin" huruvida man vågar ta med sig pavan till en Michelinprydd restaurang?
Ser fram mot att avnjuta späcialitäter med herrn. Kanske sept?
 

Vino fino

Medlem
Nej, inte "vågar".
Vi "vågar" precis allt :)
Vi har haft med oss allt möjligt och kommer fortsätta ta med oss allt möjligt. Men, ett vin som inte är intressant genom en hel megameny, är helt enkelt inte tillfyllest för en full meny, och således EJ 90 p.

(Enligt vår skala.)
Jag vet att du vågar precis allt. Det var bara din formulering om nittiopoängsviner som jag ifrågasatte med glimten i ögat. :). Visst kan väl en nittiopoängare funka utmärkt till några salta pinnar hemma i soffan? Utan att man behöver para det med haute cuisine? Och vice versa, alla viner är inte så roliga hemma i soffan, men kan funka briljant till haute cuisine.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jupp. Götet?
Nämen FY FAN för Jöttebörj, då det finns både kräftor och surströmming i Umeå. Och mogen mandelpotatis...

...eller så grillar vi fläskkarré, sätter i oss onödiga ostkalorier, ler mot varandra en vända innan vi somnar över soffbordet och vaknar nästa dag med oförklarliga smaknoter i våra kalendrar. Typ BGK efter en etikett-tuggar-afton med för mycket geggamoja inder huven...
 
Last edited:
Toppen