Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skruvkork på vin

D

Dionysius

Jag brukar köpa sk vardagsviner i prisklassen 100-130 kr. Huvudsakligen Franska .Det är ju ändå viner som håller hygglig kvalitet.
Men på senare tid har flertalet producenter övergått från naturkork till skruvkork. Det förlorar sin charm att öppna en 130 kr Bordeaux
genom att skruva av korken . Det för tanken till ett saftkalas .
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag brukar köpa sk vardagsviner i prisklassen 100-130 kr. Huvudsakligen Franska .Det är ju ändå viner som håller hygglig kvalitet.
Men på senare tid har flertalet producenter övergått från naturkork till skruvkork. Det förlorar sin charm att öppna en 130 kr Bordeaux
genom att skruva av korken . Det för tanken till ett saftkalas .
Håller med om saftkalas.
Vi har fört en del diskutioner angående för och nackdelar.
Största nackdelen enligt mig är just saftkänslan eller saknad av ett plopp
 

Mattias Schyberg

Administratör
Smaksak. I dagsläget spelar det i princip ingen roll vilket man väljer. De flesta kvalitetsvin har dock naturkork, men vin från Australien och Nya Zeeland har nästan skruvkork på allt oavsett kvalitet.

Det är helt klart charmigare med naturkork, men de som varit med om mycket korkdefekta viner i sina dar resonerar ofta lite annorlunda. Förr var problemet gigantiskt...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tar saftkalas alla dar i veckan om alternativet är att stå och
hälla ut viner för +1000:- som man sparat i x antal år, pga Korkdefekt.
Håller såklart med, men jag som vanligtvis dricker unga viner stöter i princip aldrig på korkdefekt. Om problemet verkligen har minskat vet jag inte med säkerhet, men känslan är att det numera är relativt ovanligt i alla fall. Så fort man dricker äldre årgångar visar den dock sin fula nuna alltför ofta...

Men visst, en modern skruvkork (Stelvin) har förmodligen bara fördelar utan den rent emotionella känslan av att få dra en kork med det medföljande ljudet PLOPP!.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är så VRED på alla medeltida neandertalare som anser att gamla nödtorftsuppfinningar skall få regera en modern tidsålder, bara för att det är "tradition".
Huh!
En annan översättning: Varför acceptera urgammal ingenjörsteknologi för vin, då ingen av oss accepterar urgammal ingenjörsteknologi för våra mobiler?
Eller: Varför låta kork vara förslutningsorgan i en vinflaska då den är slumpmässig och varje kork har olika luftgenomsläpploghet? Och då risken för TCA och TCB är högst verklig?
Skulle du allvarligt acceptera en förslutning för din mjölk eller fil som en gång i veckan gav dig och din familj magsjuka?


Näe, "ploppet" förpassar jag helst till Sverkers gröna soptunna tillsammans med alla idioter som hävdar det minsta "värde" med denna naturfallos samt alla de korkskadade viner jag fått utså pga detta förlegade och omoderna förslutningssätt. Och hur många viner jag varit utsatt att dricka "under par" pga korkjävlarnas inkonsekventa permeabilitet...

Ser fram mot någon som börjar skicka fakturor på alla sina (genom livet) förolyckade viner pga korkskada, till varje person som uttryckligen föredrar naturkork före skruvkork och till varje leverantör som envisas med denna medeltida qwasi-konst, som inte har ngt att skaffa med ingenjörskonst.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag brukar köpa sk vardagsviner i prisklassen 100-130 kr. Huvudsakligen Franska .Det är ju ändå viner som håller hygglig kvalitet.
Men på senare tid har flertalet producenter övergått från naturkork till skruvkork. Det förlorar sin charm att öppna en 130 kr Bordeaux
genom att skruva av korken . Det för tanken till ett saftkalas .
Obs! varning för raljerande, kraftuttryck och mycket bestämda åsikter!
Hur jävla många gånger har man inte fått hälla ut dyra viner som borde vara fantastiska enbart på grund av stockkonservatismen hos vinbranschen, som tydligen mest beror på att några korkade jävla franska vinkypare på stjärnrestauranger har fått för sig att de måste fippla med någon helvetes jävla Laguiole för att kunna motivera priserna på vinerna!? Ingen annan bransch med självaktning och ett minimum av kvalitetstänkande skulle acceptera en lika hög andel defektfrekvens på grund av felvalda jävla förpackningar! Jag är intresserad av innehållet i flaskorna och inte att de är förslutna med barkbitar bara för att det var den enda metod man kände till på 1700-talet! SKRUVKORK ELLER GLASKORK PÅ ALLT NU!!!! Defektfrekvensen må ha gått ner på senare årgångar, men den är fortfarande alldeles för mycket över noll för att de där vedervärdiga barkbitarna ska ha något som helst existensberättigande!
Jag kommer att tänka på en historia som gäller Jeffery Grosset - en av pionjärerna för skruvkorksförslutna högklassiga viner från Australien:
When Jeff was being interviewed on the radio, a caller called in and said, ‘You can say what you like about your Stelvins, but I love the romance of cork!’ Jeffrey paused a moment, then retorted: ‘If that’s your idea of romance, I think you’d better get out a bit more!’
Ett tips till dem som ogillar skruvkork av estetiska skäl är: häll upp vinet på karaff innan du serverar det, så slipper du visa upp skruvkorken. Nyinköpta röda viner från klassiska områden i den prisklass som nämns mår definitivt bra av lite luftning!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Obs! varning för raljerande, kraftuttryck och mycket bestämda åsikter!
Hur jävla många gånger har man inte fått hälla ut dyra viner som borde vara fantastiska enbart på grund av stockkonservatismen hos vinbranschen, som tydligen mest beror på att några korkade jävla franska vinkypare på stjärnrestauranger har fått för sig att de måste fippla med någon helvetes jävla Laguiole för att kunna motivera priserna på vinerna!? Ingen annan bransch med självaktning och ett minimum av kvalitetstänkande skulle acceptera en lika hög andel defektfrekvens på grund av felvalda jävla förpackningar! Jag är intresserad av innehållet i flaskorna och inte att de är förslutna med barkbitar bara för att det var den enda metod man kände till på 1700-talet! SKRUVKORK ELLER GLASKORK PÅ ALLT NU!!!! Defektfrekvensen må ha gått ner på senare årgångar, men den är fortfarande alldeles för mycket över noll för att de där vedervärdiga barkbitarna ska ha något som helst existensberättigande!
Jag kommer att tänka på en historia som gäller Jeffery Grosset - en av pionjärerna för skruvkorksförslutna högklassiga viner från Australien:
When Jeff was being interviewed on the radio, a caller called in and said, ‘You can say what you like about your Stelvins, but I love the romance of cork!’ Jeffrey paused a moment, then retorted: ‘If that’s your idea of romance, I think you’d better get out a bit more!’
Ett tips till dem som ogillar skruvkork av estetiska skäl är: häll upp vinet på karaff innan du serverar det, så slipper du visa upp skruvkorken. Nyinköpta röda viner från klassiska områden i den prisklass som nämns mår definitivt bra av inte luftning!
+1


+200
 
A

Anders L

För fem år sedan köpte jag en låda med Chablis La Moutonne på egendomen i Chablis. Fem flaskor hade korkdefekt. Så här i efterhand kan man hålla sig för skratt. En skruvkork stör definitivt inte mig, det som stör är att stå och hälla ut flaskorna i vasken.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Till vår PN-provning igår hade jag bla tagit med en Skruvkorkad 2003 Felton Road Bannockburn (även om den 2003 ännu inte hade ordet Bannockburn på etiketten).
Vinet var fullkomligt briljant (se kommande smaknötter från gänget) och skruvkorken bevisar härmed att iaf 11 år på skruvkork inte annat än låter vinet utvecklas perfekt! Alltså: inte någon antydan om vidrig reduktion öht.

...om nu bara det vidrigt äckliga biologiskt förorenade och överoxiderade 1989 Chambertin Grand Cru (korrigering av tidigare vinfel) med masksönderäten kork (larvens gångar syntes tydligt i korken) hade haft skruvkork, så hade det kanske varit alldeles ... underbart! Men, vad är väl en bal på Slottet, då man istället kan ägna sig åt att vaska viner som inte ens duger till sås?

(Tilläggas bör att övriga vid provningen inte alls uppfattade detta vin som gravt defekt, snarare som ett vine med spännande mognadstoner. Personligen är jag dödless på just den där videräckliga smaken som bara korklagrade defekta viner kan uppvisa. Har fått mig till livs både Bdx, CdP och andra med just denna typ av biologiska experiment i flaskan. Alla smakarde precis lika äckligt och med samma doft- och smakpalett.)
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
...om nu bara det vidrigt äckliga biologiskt förorenade och överoxiderade 1997 Bonnes Mares Grand Cru med masksönderäten kork (larvens gångar syntes tydligt i korken) hade haft skruvkork, så hade det kanske varit alldeles ... underbart! Men, vad är väl en bal på Slottet, då man istället kan ägna sig åt att vaska viner som inte ens duger till sås?
Sakta i backarna! Mitt vin var inte oxiderat... ;) Den du retade upp dig på var en Chambertin '89.

Bifogar bilder på min perfekta kork. Vinet var korrekt.

IMG_8126.JPG
IMG_8125.JPG
 
Toppen