Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skulle du spontanköpa...? (sista flaskan på hyllan)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skulle du spontanköpa...

...sista flaskan på ditt lokala Bolag (Silja Line, en butik i Paris... eller varsom) om det var en välfylld 1975 Château La Lagune med prislappen 629 kr?

Personligen skulle jag först titta på CT sen köpa den för att:
a) CT har rätt och bekräftar att jag borde köpa denna flaska!
b) Vilka idioter som skrivit om detta vin. De går inte att lita på. Klart jag skall köpa denna flaska!
c) Nej, jag skulle inte köpa den, för även jämfört med kvalitetschampis och -bgn är det en stor summa pengar!

Av någon underlig anledning inträffar aldrig c) för mig. Kan inte begripa vad det beror på...

Med facit i hand:
En sådan flaska, till det priset från en betrodd handlare är nu på väg till mig. Enligt a).
Har ett stort gäng enligt b) också.
Det är sällan eller aldrig som c) inträffar för mig (annars än då auktioner spårar ur rent prismässigt).

Hur resonerar du?
Känner du igen dig?
Vad får dig att spontanköpa den där sista flaskan?
Vad får dig att låta bli?
 

Daniel A

Administratör
Jag kan tänka mig att köpa en sjuhelvetes massa olika flaskor från 1975 för det priset! :ängel:

I sådana har fall hade jag, liksom du, inte litat på CT över huvud taget ifall det inte bekräftatar min lust efter gammalt gött. Den där gamla klassikern, bland 40+ år gamla viner finns det inga bra viner, bara bra flaskor.

Det som skulle få mig att låta bli är tydliga tecken på misshandel av raringen. Låg nivå, extremt mörkt vitt vin, extremt ljust/mörkt rött vin eller att flaskan egentligen är en plastpåse (fast fan vet om jag inte hade köpt en proto-BIB för 600 spänn ändå). Annars är det bara att köra på! 1975 Diamant, oh yes! 1975 Aussie shiraz, jodå. 1975 sovjetisk skumpa, utan tvekan! 1975 klassisk-region-vad-som-helst, bring it!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
86 Parkerpoäng utfärdade 1996, det var ganska mycket på den tiden.
Inflationen har ju gjort skalan snävare.
Men, om man tittar på CT får man alltid fog för inköp :)
Just detta vin har ju bar ökat i uppskattning bland drickarna de senaste åren.
Uppåtgående trend är ju en fantastisk "cherry-picking", minst lika bra som körsbärsplockandet som reaulterar i knäppgöksinsikten att SB levererar billigare kvalitetsviner än världens alla andra länders alla andra lösningar.

Kan inte se hur jag skulle gilla ett Universum där jag lämnade kvar denna sista flaska på hyllan...
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kan tänka mig att köpa en sjuhelvetes massa olika flaskor från 1975 för det priset! :ängel:

I sådana har fall hade jag, liksom du, inte litat på CT över huvud taget ifall det inte bekräftatar min lust efter gammalt gött. Den där gamla klassikern, bland 40+ år gamla viner finns det inga bra viner, bara bra flaskor.

Det som skulle få mig att låta bli är tydliga tecken på misshandel av raringen. Låg nivå, extremt mörkt vitt vin, extremt ljust/mörkt rött vin eller att flaskan egentligen är en plastpåse (fast fan vet om jag inte hade köpt en proto-BIB för 600 spänn ändå). Annars är det bara att köra på! 1975 Diamant, oh yes! 1975 Aussie shiraz, jodå. 1975 sovjetisk skumpa, utan tvekan! 1975 klassisk-region-vad-som-helst, bring it!
Känner mig lite luttrad vad gäller "Pink Champagne" från 1975 och Ryssland, för jag råkar ha druckit sådan. Det hände sig 1981, men det är en annan historia. (Vinet var hurwigt redan då, dryckerskan är numera en Googlechef över geografiska Sverige.)

Då jag kollar mina potentiella auktionsobjekt mot CT ser jag följande:
Jag är svag för uppåtgående trend, tex ett vin som på senare år fått högre betyg.
Är trenden nedåtgående letar jag efter indikationer på "exceptionell flaska".
Är det bara dåliga scores hänvisar jag till att de som satt betygen är idioter. Är de inte det har de haft otur med korkjävlarna.
Är det höga scores, köper jag.
Är det halvhöga scores med senaste 98p (bland en massa 73 p) ser jag det som en köpsignal.
Saknar vinet noter/scores öht ser jag det som viktigt att jag köper-dricker för vår community. Ta en för laget!
Osv.

Jag måste erkänna att jag är minst lika knäppskallig som @Daniel A då det gälller att anpassa data efter min önskade verklighet, så att jag får argument som håller gentemot både plånbok och hustru. Den förstnämda har ingen hunor. Den andra ser genom mig, men accepterar idiotin. Må vara kärlek. Må vara ett slags uppgivenhet.
 
Toppen