Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skydda etiketter

Jag är verkligen inte vän med sökfunktionen men tycker mig inte hittat någon tråd på samma ämne.

Jag har en del flaskor som jag kanske inte planerar för att sälja men som ev. i framtiden kommer bli det.

Hur skyddar ni värdefulla flaskors etiketter? Är det plastfolie som gäller eller något annat som fungerar bra över tid?

mackan92

Medlem
Jag är verkligen inte vän med sökfunktionen men tycker mig inte hittat någon tråd på samma ämne.

Jag har en del flaskor som jag kanske inte planerar för att sälja men som ev. i framtiden kommer bli det.

Hur skyddar ni värdefulla flaskors etiketter? Är det plastfolie som gäller eller något annat som fungerar bra över tid?
Tror det beror lite på hur du förvarar flaskorna. Har själv ingen jätteerfarenhet av det men när jag lagrat mina flaskor Cristal med cellofanet runt så har det bildats kondens/fukt innanför vilket jag antar kan hända om du he klassiskt vinlagringsskåp. När jag haft flaskorna i vinkällare har jag inte märkt av det.

Vet inte om det sa något men delade en erfarenhet :)

Last edited:
Trådskapare
Barolonissen

Barolonissen

Medlem
Tror det beror lite på hur du förvarar flaskorna. Har själv ingen jätteerfarenhet av det men när jag lagrat mina flaskor Cristal med cellofanet runt så har det bildats kondens/fukt innanför vilket jag antar kan hända om du he klassiskt vinlagringsskåp. När jag haft flaskorna i vinkällare har jag inte märkt av det.

Vet inte om det sa något men delade en erfarenhet :)
Det är väl det jag är orolig för. Att plasten bildar fukt och sen förstör etiketten istället. Jag förvarar det hemma men ”gnuggrisken” är ganska stor om jag börjar flytta runt flaskor. Utöver plast så ser jag i princip metoden ”lägg allt dyrt i en låda och rör aldrig igen” som nästa alternativ.

Soignerad

Medlem
...när jag lagrat mina flaskor Cristal med cellofanet runt så har det bildats kondens/fukt innanför...

Helt enig. I mitt vinskåp för långlagring lägger jag Cristal utan cellofan och heller aldrig prasselpappret som Latour m fl kommer i. Men spar det separat för proveniens och feeling, såklart. Någon plastfolie för att skydda etiketter har jag aldrig använt trots luftfuktighet ≈65-70% Min bias är att cirkulation och hur man lägger och staplar flaskorna spelar större roll.

Toppen