Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Slivovitz

Sigdarve

Medlem
Drack hembränd slivovitz i Jugoslavien 1990, som var fantastiskt god. Frugans farbror, han med hatt på bilden, hade tillverkat den. Betat av de flesta s som dykt upp på SB genom åren, men ingen har varit lika god. Första gången jag drack plommondrycken var 1977, då jag besökte Postojnagrottan. Då fick man en snaps när besöket var slut. Tyckte det smakade pyton då.
Vad har forumet för erfarenhet av plommonbrännvinet?
Skärmavbild 2020-11-13 kl. 20.05.34.png
 

Boletus

Medlem
Älskar bra slivo, men nog tusan är kvaliteten ojämn. Oftast är den hembrända godast... Men jag tycker Zuta Osa och Stara Sokolova är helt ok. De går att privatimportera men kostar skjortan, brukar köpa i Tyskland när jag är där (finns oftast en välsorterad balkanhandel i de flesta tyska städer).
Annars tycker jag att plommonpalinka håller måttet bra. Har du vägarna förbi Budapest finns en kooperativ palinkabutik där utbudet är fantastiskt.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Drack hembränd slivovitz i Jugoslavien 1990, som var fantastiskt god. Frugans farbror, han med hatt på bilden, hade tillverkat den. Betat av de flesta s som dykt upp på SB genom åren, men ingen har varit lika god. Första gången jag drack plommondrycken var 1977, då jag besökte Postojnagrottan. Då fick man en snaps när besöket var slut. Tyckte det smakade pyton då.
Vad har forumet för erfarenhet av plommonbrännvinet?
Visa bifogad bild 21299
Det mesta är veritabel rävgift med dito effekt. Finns dock några pärlor fra hemgjort!
 

Wintermute

Medlem
Fascinerande hur den franska/schweiziska varianten är hyfsat välansedd, när samma idé från Balkan är att rynka på näsan åt.
Hursomhelst återkommer jag ofta till tanken på att de bättre varianterna av vilket destillat som helst, alltid är smarrigt.
 
Toppen