Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 16 september – provningsanteckningar.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Provat så blint som Systembolaget tillåter. Jag broderar medvetet inte ut speciellt mycket. Vem vet, jag kanske blir varmare i kläderna så småningom, men just nu har jag inte riktigt tid. :D

Små partier 16 september


nr: 91819 Deutz, Cuveé William Deutz 2006, 1299 kr, 750 ml
Färgen är som färgen är på ung champagne. Ren, snygg och lite brödig doft. Riktigt bra syra, med brödighet, tropisk frukt och bra kropp med skön mousse. Lite honung, lite tropiska frukter. Alkoholen lyser genom lite mot slutet. Ung. Bra och lång smak. Gott.

nr: 95546 Bonnet-Huteau Goulaine, Muscadet Sèvre et Maine 2012, 179 kr, 750 ml
Ljus och lätt i färgen. Toner av päron och vanilj på nästan. Ungdomlig, lite sprittande syra och en underlig liten smak av våt kartong. Bra frukt som sitter i länge, dock med en finish av oxiderade äpplen och en liten eldighet. Ett vin som är lite av ett mjä.

nr: 99048 Casa Agrícola das Mimosas, Quinta de Chocapalha Sauvignon Blanc 2015, 119 kr, 750 ml
Ljus på gränsen till vattning i färgen. Gräsig, kryddig, tydlig Sauvignon blanc – dock med mer tomatblast än svartvinbärsblad på näsan. Kryddig, dock lite för kort i smaken för mig. Helt ok, men jag kommer inte att köpa.

nr: 99445 Keller, Scheurebe Trocken2015, 169 kr, 750 ml
Lätt gyllene i färgen, ganska snygg faktikst. Blommig och tropisk på näsan. Ok syra, lite tvålig med inslag av honung. Den är ung, men istället för att vara ung med hopp om framtiden så känns den ung med visst vemod inför hur den ska utvecklas.

nr: 90210 Giacomo Borgogno, Borgogno Era Ora 2014, 199 kr, 750 ml
Ljus med lätta inslag av grönt i färgen. Lätt doft, lite sparris. Smaken är ren och snygg, bra syra – dock lite kort. Behaglig längd, finns frukt som gömmer sig i smaken, ung. Inte ett stort vin men helt ok.

nr: 99311 Weingut Jurtschitsch, Zöbiger Heiligenstein Riesling 2015, 189 kr, 750 ml
Ljust och guldgrönt. Blommig och tropisk på näsan med lätta toner av lavendel av någon anledning. Antingen har någon i rummet varit på muggen nyligen eller så är det lavendelinferno. Stor syra, bra koncentration medellängd med bra grape och citrus. Bra finish. Ung. Helt ok.

nr: 90416 Weingut Pichler-Krutzler, Riesling Loibenberg 2015, 295 kr, 750 ml
Ung, guldgrön, snygg. Päronsplitt och liten touch av vått papper. En gnutta sötma men en bra balans med syran. Kryddig och fin på smaken, tropiska frukt, honung. Smarrig med bra sug i gommen från syran. Bra längd och koncentration. Gott *

nr: 91226 Masseria Li Veli, Valle d'Itria Verdeca 2015, 159 kr, 750 ml
Ungdomligt guldgrönt. Lite toner av gröna bananer på näsan. Och vi är inte stora fans av gröna bananer. Syran är lite kort inledningsvis, men bra kropp, kryddig och nästan köttig på smaken. Det här är riktigt bra. Gewurstraminer? Riktigt bra längd. Gott. *

nr: 91817Clos du Moulin aux Moines, Bourgogne Clos de la Perriere 2014, 209 kr, 750 ml
Ungdomligt med guldgröna inslag. Malo och ek. Mycket malo. Förvånande mycket malo när man ser ursprunget. Söt och god frukt. Ok syra, lite kort på mellansmaken men bra längd i övrigt. Kommer att ordna till sig med lite tid. Och med tanke på prislappen: ja för fan. Fungerar.*

nr: 99595 Clos du Moulin aux Moines, Pernand-Vergelesses Les Combottes 2014, 289 kr, 750 ml
Snygg och gyllene färg, misstänker fat. Ja. Misstanken är bekräftad. Mer fat än malo på näsan, snyggt ekad med massor av tropisk frukt och bra citrus som balanserar upp. Lite varm från alkoholen, men det kan frukten definitivt hantera. Ungdomligt kort på mellansmaken. Ung. Kommer bli bra. *

nr: 99069 Thorne & Daughters, Rocking Horse 2015, 219 kr, 750 ml
Ung och snygg. Lätta toner av sparris, lite ek – lite ung fukt, lätt av päron. Smaken är bra och kryddig, fet och stor med en snygg ek och bra längd. Vad är detta? Chardonnay – definitivt, bourgogne? Grym längd och gott. Ja! **
Edit: Sydafrika är tillbaka på riktigt.

nr: 95547 Maison Rijckaert, Arbois Grand Elevage Vieilles Vignes 2012, 299 kr, 750 ml
Ungdomlig, snyggt guld. Ekfat, lite vanilj och lätta toner av oxidation, lätt off? Champinjoner, Jura-stil. Nötig, grov syra och citrus. ganska gott, men pris? Bra längd… Hmmm, ok.

nr: 90673 Henri Maire, Château-Chalon 2007, 389 kr, 620 ml13 Guld. Ordentligt med. Hej vin Jaune. Champinjoner, nötter, knäckigt. Allt. Bra syra. Lite obalanserad och ung. Lite FÖR champinjonig, men kan vara flaskvariation. Gott skit. *
Edit: Oklart om det verkligen är en vin jaune. Men det här är gott.

nr: 91228 Joh Jos Prüm, Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2009, 299 kr, 750 ml
Ung, ljus, ren och snygg. Doften är ren snygg, ingen petroleum här inte. Lite oväntat köttigt med lite kryddor. Tropisk frukt och honung på smaken och en riktigt skön liten sötma. Jättegott med de där lite snusiga tobakstonerna som man kan hitta tillsammans med honung och mogen frukt. Bra längd och gott. **

nr: 99846 Joh Jos Prüm, Bernkasteler Badstube Auslese2007, 369 kr, 750 ml
Ungdomlig färg. Lite tvålig, bra doft med lätta toner av petroleum. Mognadstoner? Ung och spretig på syran, mandarinklyftor i sockerlag. Bra och lång smak. Tropisk och god. Lagras. *

nr: 90370 Domaine Arlaud, Bourgogne Rouge Oka 2014, 199 kr, 750 ml
Ungdomligt, ljust i färgern. Kryddig, nästan pepprig. Lite mandel, lite körsbär – i övrigt lite anonym smak. Torr och lite träig just nu. Dock ganska snygg. Skön munkänsla och ok längd. Ok.

nr: 92293 Louis Jadot, Beaune Premier Cru Boucherottes 2014,349 kr, 750 ml
Ungdomlig, blålila. Ljus i färgen. Kryddig, nästan pepprigt med en liten eldighet. Lite mandel, lite körsbär – i övrigt ganska anonum. Kort smak och lite för anonym. Ett oklart vin.

nr: 90638 Louis Jadot, Beaune Premier Cru Clos des Couchereaux 2014, 349 kr, 750 ml
Ungdomligt blålila. Lite kartig, rå och stram. Ung, hård och kantig med framträdande tanniner, bra syra och sluten frukt. Den kan säkert öppna upp sig, men låt ligga. Länge. Ganska oinsmickrande nu.

nr: 92540 Louis Jadot, Beaune Premier Cru Theurons 2014, 349 kr, 750 ml
Ungdomligt blålila. Lite fat, lite nyanser i doften. En del bär. Mörka. Stram, torr och lite träig. Dock nyanser i mörkret och längd. Bra tanniner, bra längd. Ung, låt ligga. Har potential.

nr: 91156 Philipp Kuhn Kirschgarten GG Pinot Noir 2013, 349 kr, 750 ml
Ung, såklart. Väldigt rostade fat, en hel del söt frukt, mörka bär, kaffe på näsan. Mycket syra på smaken, ung, bra längd, potential och lite lätta toner av albyl (syntetiskt) helt ok, på gränsen till bra. Men känns spretigt. Kommer den att lugna ned sig?

nr: 95389 Copain Les Voisins Pinot Noir 2013, 239 kr, 750 ml
Röd med lätta inslag av mognad. Fat och knäck. Lite kaffe. Lätt, öppen och inbjudande. Gott att dricka nu med sköna mognadstoner. Ja, fan. *

nr: 92305 Guerrieri Rizzardi, Tacchetto Bardolino Classico 2014,109 kr, 750 ml
Ungt och lite blålila. Köttigt och mörk frukt. Bra balans, bra längd och syra. Skön frukt. Ung och lång. Gillar denna. Plommon. Bra längd. Gott. *
Köp och drick

nr: 91229 Masseria Li Veli, Salento Malvasia Nera2013, 169 kr, 750 ml
Mörk, blåila. Intensivt fruktig. Intensiv generellt. Dock knuten. Ung, sköna tanniner. Bra syra, ung. Ok längd. Mycket russin, varför? Kryddig och helt ok. *

nr: 91807 Domaine les Bruyères, Crozes-Hermitage Les Croix 2014, 229 kr, 750 ml
Ungdomlig och medelintensiv. Fruktig, bärig, lite köttig. Plommon. Omedelbart insmickrande. Gott att dricka, rätt upp och ned. Kan lagras och kommer bli skitgott. **

nr: 95424 Domaine du Colombier, Crozes-Hermitage Cuvée Gaby 2013, 249 kr, 750 ml
Ungdomlig blålila. Ek, bra fat och frukt. Intensiv, kryddig och lite ”syrlig” på näsan. Bra och pepprig, skönt köttig, bra syra. det här är klassiskt, och klassiskt är gott. Ungt, nästan lite yoghurttoner, mycket extraherad frukt men återhållet ändå. Spännande. Hmmm, Ja.

nr: 95425 Domaine du Colombier, Hermitage Rouge 2012, 499 kr, 750 ml
Ungdomlig. Barnalbyl. lite ek. Ren och snygg frukt, lite elaka tanniner och hårda syror. Det här är ganska rough. Plommon? Körsbär? Bitter och sträv. Kanske inte supervälgjort.

nr: 99695 Domaine les Aphillanthes, Rasteau 1921 2013, 199 kr, 750 ml
Ungdomlig. Nästan lite aprikos på näsan… underligt. Saftig. Stram syra, tanniner, lite småkartig, syrliga bär. Gillar dock eftersmaken och längden. Det här är gott och blir riktigt bra med några år i källaren.

nr: 90430 Famille Quiot, Domaine du Vieux Lazaret Cuvée Exceptionelle 2010, 299 kr, 750 ml
Ungdomligt. Lite lakrits och lite mandel. Lite oxidationstoner som jag INTE gillar. Frukten är där, hög syra, ung – med en antydan till sötma. Bra längd, smakar bättre än det luktar. Eldigt och långt avslut. Brukar gilla den här stilen av Ch9, men… mnjä.

nr: 90525 Fattoria La Gerla, Brunello di Montalcino La Gerla 2011, 299 kr, 750 ml
Mognadstoner. Mognad även på näsan med lite läder, lite tobak. Bra syra, söta frukttoner, en del tanniner men hade väntat mig mer. Lite för kort och lite för tråkigt. Dock ej otrevligt. Behagligt avslut.

nr: 92315 Giacomo Borgogno, Borgogno Cesare, 549 kr, 750 ml
Mognadstoner. Anonym doft, lite träig. Bra syra, bra tanniner, knuten. Tanniner och strävhet, inte direkt någon frukt att tala om i det här skedet. Men en eftersmak som sitter i ordentligt. Lång och varm… Hmmm. Kolla. Kanske. Dyrt.

nr: 99532 Giacomo Borgogno, Barolo Liste, 2011, 499 kr, 750 ml
Mognadstoner. Vått papper. Lite frukt, lite lavendel (eller ngt) på näsan. Bra. bra, bra, bra tanniner. mycket frukt bakom. Tung och lång. Gillar. **

nr: 90397 Castillo de Perelada, Finca Malaveïna 2012, 199 kr, 750 kr
Blålila. Kokos. Vanilj. Fat. Frukt. Australien? Eller rioja? Omedelbart inbjudande fast ungt. Bra syra, bra frukt, gott nu. Kokos, vanlij, svarta vinbär och blåbär. Gladvin. *

nr: 94005 Bodegas Hnos Pérez Pascuas, Viña Pedrosa Reserva Selección 35 Aniversario2011, 379 kr, 750 ml
Ungdomligt blålila. Ekigt, snyggt och återhållet. Lite vanilj och malo på näsan. Bra syra, ren. Bra tanniner och frukt. Dill och medellängd. Gillar, klassiskt.

nr: 91117 Casa Gran del Siurana, Gran Cruor Caranyena 2011, 399 kr, 750 ml
Ungdomligt blålila. Kompakt. Plommon, massor med frukt, lite vanilj och fat. Långt, gott och jäklar! Ungt. Bra skit! *

nr: 90586 Finca Las Moras, Gran Syrah 2013, 179 kr, 750 ml
Ungdomligt blålila. Lite gräsig. Bra frukt, mogna mörka bär. Lite ung och kort. Bra syra, ok tanniner, men håller inte vad den lovar på smaken. Lite för spretig, lite för träig och lite för låg på frukten. Varm och lång eftersmak, men nej. Jag tvivlar.

nr: 99078 Yalumba, FDR1A Cabernet Sauvignon Shiraz 2012, 299 kr, 750 ml
Ungdomligt blålila. Vanilj, mörka bär. Lite kort, dock varm och sötfruktig. Bra längd och munkänsla, struktur och bra. För den som gillar stilen, ja. För mig. Nej. Dock inte något dåligt vin. Tvärtom.

nr: 99221 Joseph Phelps, Insignia 2012, 1800 kr, 750 ml
Ungdomligt blålila. Kaffeek. Sött, stort och gott. Insmickrande nu, som de ofta är. Förvånansvärt söt frukt. Lång smak, bra tanninbett i längden. Ja, absolut. Vad kostar?
Edit: AAAAAARGH för pengarna.

nr: 91245 Guerrieri Rizzardi, Amarone della Valpolicella Classico Villa Rizzardi 2009, 265 kr 750 ml

mörk, mognadstoner. Mognad av rang. Mogen, tanniner, hyggligt längd, torkad frukt. Varför känns de alltid halvdefekta? Lite botrytis också. Eldigt och… jag vettefan. Inte dålig. Inte heller bra. Dock bättre än annat.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Philipp Kuhn Kirschgarten GG Pinot Noir 2013
Fan, nu blev jag lite tveksam till köp av denna årgång. Föll pladask för bl.a. 2010 som definitivt inte var spretig. Jaja, slutar väl som vanligt att man står där med några flaskor den 16:e. Tack för noteringarna!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fan, nu blev jag lite tveksam till köp av denna årgång. Föll pladask för bl.a. 2010 som definitivt inte var spretig. Jaja, slutar väl som vanligt att man står där med några flaskor den 16:e. Tack för noteringarna!
Va, jag tolkade Jimmys text positivt! Lite rustikt och opolerat med massiva fat är ju lite den tyska stilen! :)
 

lukastollig

Pudelfantast
nr: 92293 Louis Jadot, Beaune Premier Cru Boucherottes 2014,349 kr, 750 ml
Ungdomlig, blålila. Ljus i färgen. Kryddig, nästan pepprigt med en liten eldighet. Lite mandel, lite körsbär – i övrigt ganska anonum. Kort smak och lite för anonym. Ett oklart vin.

nr: 90638 Louis Jadot, Beaune Premier Cru Clos des Couchereaux 2014, 349 kr, 750 ml
Ungdomligt blålila. Lite kartig, rå och stram. Ung, hård och kantig med framträdande tanniner, bra syra och sluten frukt. Den kan säkert öppna upp sig, men låt ligga. Länge. Ganska oinsmickrande nu.

nr: 92540 Louis Jadot, Beaune Premier Cru Theurons 2014, 349 kr, 750 ml
Ungdomligt blålila. Lite fat, lite nyanser i doften. En del bär. Mörka. Stram, torr och lite träig. Dock nyanser i mörkret och längd. Bra tanniner, bra längd. Ung, låt ligga. Har potential.

Så Theurons är den du gillade bäst?
 

Mattias Schyberg

Administratör
nr: 99069 Thorne & Daughters, Rocking Horse 2015, 219 kr, 750 ml
Ung och snygg. Lätta toner av sparris, lite ek – lite ung fukt, lätt av päron. Smaken är bra och kryddig, fet och stor med en snygg ek och bra längd. Vad är detta? Chardonnay – definitivt, bourgogne? Grym längd och gott. Ja! **
Edit: Sydafrika är tillbaka på riktigt.
Sydafrika har varit tillbaka "på riktigt" en längre tid vid det här laget (;)), men kul att deras Cape Blend stack ut lite extra. Ett givet vin att testa utan tvekan!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
kom på att jag frågade Philipp Kuhn när han var i stan i våras varför årgång 2009 kändes så annorlunda mot ex 2010. Svaret då var att 2009 var sista året de gjorde vinet på det gamla sättet (vilket det nu var), 2010 var ett första steg mot en ny produktion (blandat nytänkande + traddo) och 2012 som jag också provade var mestadels gjord på det nya sättet. Så det kan vara så att blandningen mellan nytt/gammalt var det som passade mig bäst. Vi får se nästa vecka på provningen.
 

Daniel A

Administratör
Tack för noter, fantastiskt uppskattat!

nr: 90673 Henri Maire, Château-Chalon 2007, 389 kr, 620 ml13 Guld. Ordentligt med. Hej vin Jaune. Champinjoner, nötter, knäckigt. Allt. Bra syra. Lite obalanserad och ung. Lite FÖR champinjonig, men kan vara flaskvariation. Gott skit. *
Edit: Oklart om det verkligen är en vin jaune. Men det här är gott.

Förstår inte riktigt vad du menar med din not här? Din beskrivning för det att låta som en vin jaune, och Château-Chalon är ju per definition alltid vin jaune.

Oavsett tänker jag köpa några flaskor, speciellt eftersom jag precis gnällde över bristen på vin jaune på bolis. :D Henri Maire är väl inte det mest välrenomerade Jura har att erbjuda, men det låter inte som att det är något större fel på den här pavan, och priset är bra.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Tack för noter, fantastiskt uppskattat!



Förstår inte riktigt vad du menar med din not här? Din beskrivning för det att låta som en vin jaune, och Château-Chalon är ju per definition alltid vin jaune.

Oavsett tänker jag köpa några flaskor, speciellt eftersom jag precis gnällde över bristen på vin jaune på bolis. :D Henri Maire är väl inte det mest välrenomerade Jura har att erbjuda, men det låter inte som att det är något större fel på den här pavan, och priset är bra.
Jag provar i den utsträckning det går blint och jag hinner inte alltid gå igenom och skriva om dem. Så det är ganska råa anteckningar. :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Sydafrika har varit tillbaka "på riktigt" en längre tid vid det här laget (;)), men kul att deras Cape Blend stack ut lite extra. Ett givet vin att testa utan tvekan!
Förvisso sant, men jag de har dragits med barnsjukdomar, och framför allt fördomar, länge.
 

rs14

Medlem
Thorne and daughters tillhör de senaste stjärnskotten (efter Mullineaux, Alheit mfl) i SA och Rocking horse har väl bara gjorts tre årgångar av hittils. Kul att Lidby var på hugget och högg dessa så pass snabbt. Ska bli spännande att testa detta. Till min glädje så upptäckte jag dessutom att man häromdagen släppte de strikt begränsade Piper Kate old vine Semillon och Tin Soldier Semillon så jag kunde inte låta bli att knappra iväg en beställning på dessa. 2015 verkar vara 'maiden vintage' av bägge dessa viner och de fick 96 resp 92 poäng av SA's kanske mest erkända vinskribent Christian Eedes
 
Toppen