Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 22 november 2019

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sen undrar jag hur preliminära listorna är, har kollat igenom alla och inte funnit någon sassicaia och har hört mig runt med branschfolk som säger att det brukar alltid släppas något på hösten. Någon kommentar om detta?
Flera år i rad har Sassicaia släppts i början av december, på ett småpartisläpp. I år borde det vara årgång 2016 som gäller, och små partier 6 dec borde ligga närmast till hands, snarare än 22 nov. Vad som eventuellt skulle kunna förklara en frånvaro från listorna, är att SB tvekar mellan småpartisläpp och webblansering efter att det "rycktes hårt" i Sassicaia 2015 förra året.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Verkar som en av de stora behållningarna detta släpp är Heidsieck 2008, i alla fall för alla skumpa-lovers. :)

Men detta är väl en av de sista verkligen-måste-ha från 2008 tänker jag. :rolleyes: Bortsett från Krug då. :D

Salon har jag gett upp då den inte existerar inom en normal budget. Och har tillräckligt med Bolly GA 2008 så att R.D. inte känns som ett fullständigt måste.

Är det något mer riktigt, riktigt kul som kommer från 2008? Har tappat räkningen lite här.
Paul bara 2008 Cmdf borde ju dyka upp under hösten också.
 

Tristan

Medlem
Flera år i rad har Sassicaia släppts i början av december, på ett småpartisläpp. I år borde det vara årgång 2016 som gäller, och små partier 6 dec borde ligga närmast till hands, snarare än 22 nov. Vad som eventuellt skulle kunna förklara en frånvaro från listorna, är att SB tvekar mellan småpartisläpp och webblansering efter att det "rycktes hårt" i Sassicaia 2015 förra året.

Svenska vinimportörer är dock även duktiga på att kapa potentiella vertikaler rätt var det är!
 

Maria

Medlem
På tal om Sassicaia som nu är på tal. Hur brukar dessa typer av släpp gå till? Kommer det kunna gå att få tag på låt säga 24+ flaskor eller är det bara att glömma det? Har helt missat tidigare släpp av viner av dessa kaliber så vore super ifall någon har erfarenhet!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Synd att ornellaian sprungit upp med en bit av 20 %
på ett år.(1299 förra året )
Men som sagt halleluja för heidsieck.
Fanns ju en del annat gott att sucktas åt också.
Inga julklappar i år heller ;)
Ornellaia 2016 går på 178,20 € hos Lobenberg (med rabatt) så det är fortfarande ett bra pris.
 

sunqan

Vinös
På tal om Sassicaia som nu är på tal. Hur brukar dessa typer av släpp gå till? Kommer det kunna gå att få tag på låt säga 24+ flaskor eller är det bara att glömma det? Har helt missat tidigare släpp av viner av dessa kaliber så vore super ifall någon har erfarenhet!

Släpps den på websläpp, är det bara att glömma. Då lär den vara kvoterad med max 2.
Säljs den som småparti, kan det möjligen gå om du hinner få in beställningen via webben innan de är slut (max 3 sekundet), eller om du hittar en butik som har 24+ flaskor som låter dig köpa alla.

Annars är det eu som gäller.
 

sunqan

Vinös
Släpps den på websläpp, är det bara att glömma. Då lär den vara kvoterad med max 2.
Säljs den som småparti, kan det möjligen gå om du hinner få in beställningen via webben innan de är slut (max 3 sekundet), eller om du hittar en butik som har 24+ flaskor som låter dig köpa alla.

Annars är det eu som gäller.
Har man tur kan importören ha vinet tillgängligt via privatimport, men då blir oftast priset ett annat. Det ser ut som att vingruppen har sassicaia 2015 kvar, pris 1025 exklusive moms vilket bör landa på ca 1525 per flaska plus 250 spänn per artikel (beställer man 1 flaska eller 2 lådor tar vingruppen 250 spänn för att hanters privatimporten.)
 

Maria

Medlem
Släpps den på websläpp, är det bara att glömma. Då lär den vara kvoterad med max 2.
Säljs den som småparti, kan det möjligen gå om du hinner få in beställningen via webben innan de är slut (max 3 sekundet), eller om du hittar en butik som har 24+ flaskor som låter dig köpa alla.

Annars är det eu som gäller.

Alright, jag förstår, tack för svar. Hur är det med butikerna? Har de också regler med att man bara får köpa X antal flaskor max? eller gäller det bara att vara först in i butiken och säga att man tar alla?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Alright, jag förstår, tack för svar. Hur är det med butikerna? Har de också regler med att man bara får köpa X antal flaskor max? eller gäller det bara att vara först in i butiken och säga att man tar alla?
Vissa attraktiva viner brukar ransoneras även i butik. I alla fall första dagen.
 

Jesper L

Medlem
Alright, jag förstår, tack för svar. Hur är det med butikerna? Har de också regler med att man bara får köpa X antal flaskor max? eller gäller det bara att vara först in i butiken och säga att man tar alla?
Har du kontaktat ditt lokala bolag och frågat?
 

Maria

Medlem
Har du kontaktat ditt lokala bolag och frågat?

Tycker att jag har relativt bra kontakt med många av personalen som jobbar på mitt lokala bolag så det blir nog inget jätteproblem det är bara det att jag förmodar att butiken inte tilldelas så många flaskor som jag önskar... (24st eller fler)
 

NoSense

Medlem
Ibland kommer det bara några hundra flaskor till Sverige av någon eftertraktad sort. Då är det väl rättvisare att släppa dom via web auktion än att en person får köpa alla? Dessutom vore det inte lika kul att samla vin ifall det vore för
enkelt att fylla källaren med kvalitetsviner.
 

Adamanko

Medlem
Fast, iaf på Hansa, så får man bara köpa en av varje så länge det är kö. När kön är slut så kan man gå in och plocka flera. Jag har antagit att det var en generell inställning för alla systembolag. Jag hoppas det är en generell inställning.
 
Väldigt pepp på CH08. Känner att jag missat så mycket av 2008, kom lite sent in i champagnesamlandet. Nu gäller det bara att få budgetutrymme för att köpa lådor, ett par flaskor räcker inte länge :stendumt:
 
Fast, iaf på Hansa, så får man bara köpa en av varje så länge det är kö. När kön är slut så kan man gå in och plocka flera. Jag har antagit att det var en generell inställning för alla systembolag. Jag hoppas det är en generell inställning.

Vet att Gårda i gbg kör på samma sätt
 

sunqan

Vinös
När cristal 2008 släpptes hade pkhuset ransonering, men inte söderhallarna. Killen före mig köpte de sista 6 flaskorna. Hade jag gått till pkhuset direkt istället hade jag i alla fall fått 2 flaskor... nu blev det att köpa från eu istället (typ 1900 per flaska)
 
Toppen