Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 3 augusti 2018

Små partier lagom till semesterns sista dagar, man är så där härligt utvilad och brunbränd, jobbet ligger en vecka bort, men både gräsklippning, grillsäsong och kanske en utlandsresa är avklarad. Du har all tid i världen att i lugnt tempo detaljstudera fredagens släpp den 3 augusti. Vad köper man, bortsett från de som redan bestämt sig för att de bara måste ha 2007 års version av Comtes de Champagne för "bara" 1200 kr? Här finns något för alla och i flera olika prislägen.
  • Dr Loosen Erdener Treppchen Grosses Gewächs Alte Reben "DRY" 2016, Luke Lambert Chardonnay (som i mitt tycke var bättre än samtliga fin-chardonnayer i släppet 17 augusti), Sigalas Santorini Assyrtiko även om den känns lika oförlåtande som huvudpersonen i filmen Kill Bill, Mullineux vita, en superhärlig men dyr Ramato från Oregon, och Château Doisy-Daëne Denis Dubourdieu (DDDD).
  • På den röda fronten en rad lättgillade och hyfsat mjuka och bäriga Pinot Noir:er från olika håll. Nya Zeeland hade fler hästar i detta lopp och vann solklart.
  • Sedan några finlirar-italienare. Mycket elegant och lättdrucket och mer rosé än rött är Cerasuolo för 189 kr, gjort i amfora på Montepulciano. Stefano Amerighis Syrah går inte av för hackor och en bättre Valtellina från ArPePe är också med i spelet om kompromisslös elegans och ren frukt med hög syra i ryggraden.
  • Bäst i Nebbioloklassen idag (2 i detta släpp och 2 i släppet 17 augusti) var helt otippat en australiensare. I och för sig inte vemsomhelst utan Luke Lambert från svala Yarra Valley.
  • Chateau d'Aiguilhe är riktigt lyxig och härlig, i en helt annan stil men känns förvånansvärt prisvärd för en Bordeaux 2015 (mestadels Merlot och från Côtes de Castillon är väl förklaringen, mig gör det inget).
  • Mullineux Syrah är vare sig alltför stor i stilen eller för den delen tunn och syradriven. Mitt på och rätt så härlig på alla sätt och vis.
  • Arnaldo Caprais Montefalco Rosso för 125 kr är ett mycket prisvärt vin som ligger kvar i pris trots jämn och hög kvalitet genom åren.

IMG_3363.JPG

90301
Comtes de Champagne Grands Crus Blanc de Blancs 2007 1200 kr
En sådan intensitet - i allt - är min första tanke. Äpplen i kubik. Bubblor med mycket energi. Hög syra. En krämighet som känns som om den hör hemma i en lyxigare tårta. Men ofärdigt just nu. Lagra länge. Ingen vidöppen 2007 som ska drickas nu. 91-93

97043 Crémant de Bourgogne Brut Cuvée S 2013 169 kr
Någon härlig humorist har ställt dessa två bubbliga bredvid varandra! Det uppskattas. Litet karamelliserat socker. Bokna äpplen, en droppe Yes! diskmedel. Yvig mousse, litet torr cider-känsla. Helt ok faktiskt. 83

IMG_3364.JPG

96144 Erdener Treppchen Riesling Grosses Gewächs Alte Reben 2016 325 kr
Äpplig, kanske en malkula. Päronskal. Litet grapefrukt, men varm och solmogen. Bra kropp och syra och balans. Litet ofärdig kanske? Spritsig. Men torr och fin. Kanske litet övertydligt markerat på etiketten...? 90-92

90061 Rabl Gelber Muskateller 2017 129 kr
Krusbär. Enklare sortens tvål. Inte jättehög syra. Fet kropp. 81

96045 Arinto dos Açores Azores Wine Company 2017 199 kr
Kartig och grön. 79-80

IMG_3365.JPG

96281 Langlois-Chateau Saumur Vieilles Vignes 2015 199 kr
Vinös, stor kropp, aprikos, grapefrukt, citron, päron. Bra näsa, litet för hårt slut (alkoglass). 83-84

95837 Château Doisy-Daëne Denis Dubourdieu 2014 229 kr
Finfin näsa, stramt slut. Behöver lagras. Bra grejer. 89-90

99173 Tabalí Talinay Sauvignon Blanc 2017 139 kr
Vattenfärgad med en droppe havsgrönt. Gräs, citrontvål. Litet för hård. 80-81

IMG_3366.JPG

96158 Santorini Assyrtiko 2017 199 kr
Salta vindar (som nästan sticker i näsborrarna för att du vadat alltför långt ut i medelhavet), tång, mineralet till tusen. Knivskarpt. Inte för den ovane. Låt vila något år och drick till ostron. 89

96246 Te Muna Sauvignon Blanc 2017 159 kr
Druvtypisk näsa. Mer sval frukt, elegant kropp med mer balans än vad jag hade förväntat mig. Bra grejer faktiskt om man kan bortse från den stereotypa näsan. 85-86

90345 Mullineux Old Vines White 2016 199 kr
Lyxig och fin. Gula äpplen. Kanske ett halvt krusbär. Ugnsbakade äpplen. Gula plommon. Rätt stor i kroppen men balanserad. Litet batonnage-känsla. Gillar detta mycket. 91

IMG_3367.JPG

96208 Luke Lambert Chardonnay 2017 319 kr
Perfekt chardonnay-näsa i min bok! Öppnar fantastiskt med svag delikata ekfat, bokna äpplen. Citrus, tryffel. Vaniljstång från Madagascar. Mer gröna äpplen. Struktur och syra dominerar på slutet. Drick nu eller lagra i fem år. Så här vill jag ha mina chardonnayer helt enkelt. 93-95

96488 Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese Dr Loosen 2016 229 kr
Sötfruktig och fin, men litet all over the place. För tunn för att vara riktigt bra, men annars är alla komponenterna där. Gott med Spätlese! 88

96183 Hiyu Winefarm Ramato 2015 699 kr
Helt galen men också helt härligt! Knäck, rabarber, lagrad ost, Nästan liten sötma som övergår i fint strukturerat slut. Flera av de ärevördiga satt och svor över detta och menade att det hade varit ok för under hundringen. Jag tycker det är magiskt. Sen finns det ju annat bra man kan få för dessa pengar. Men ändå… 93

IMG_3368.JPG

95444 Bourgogne Rouge Marchand-Tawse 2016 199 kr
Fin pinositet på näsan. Jordgubbar och körsbär. Fin, mjuk ansats, litet kort, rätt mycket syra. Något obalanserad kanske mellan den litet tunna frukten, den sötmogna doften på näsan och den rätt tuffa syran. För syra-sugna. 85

95679 Wooing Tree Pinot Noir 2014 2014 299 kr
Jord, komplexitet, pinositet med en del sous-bois (Känns som Oregon!), vanilj, söta mörka bär. Verkligen härlig på näsan, men inget för den som är tillvand på sur-bourgogne rouge. Dock mer torr i uttrycket i munnen. Rätt bra eftertryck med fin sälta, viss hetta, helt ok längd. Bra syra. Mer av allt. 87-88

90031 Norwester Pinot Noir 2016 199 kr
Litet mindre action på näsan. Hallon/jordgubb. Stjälkig och tunnare i munnen. Stram och grenig på slutet. 83

95807 Te Muna Pinot Noir Craggy Range Vineyards 2016 249 kr
Mer mörka bär och ekfat. Ligger fint i munnen. Liten ekfatsbeska på slutet. Men seriös och härlig. Skulle nog lagra denna i ett par år (men inte längre). 88

95549 Greywacke Pinot Noir 2015 229 kr
Djup näsa, mindre söt än de andra. Blommig. Mörk i färgen. Ekfatskaraktär, men kanske mer elegant ändå än Te Muna och Wooing tree. Bra syra, fin längd. 89

95637 2016 Spring Ephemeral Pinot Noir 2016 429 kr
The odd bird out. Volatil på näsan, mindre sötaktig i uttrycket. Liljekonvalj. Vinbär, hallon. 84

IMG_3369.JPG

95255 Suzanne Mondeuse Domaine du cellier des Cray 2016 199 kr
Ljuslila i kanterna. Blommig i doften, känns oekad. Lättare i stilen, kort eftersmak, men ändå litet struktur. Fräscht och lättdrucket utan att vara ett snällt eller lätt vin. Gillar detta. 86

95476 Cerasuolo Amfora Agricola Cirelli 2017 189 kr
Närmast roséfärgad man kan komma medan det fortfarande är ett rött vin. Härligt parfymerad, syrlig, körsbärstoner. Doften stiger omedelbart ur glaset. Mycket smak i munnen också, bra syra, balanserad, tryck. Klunkvänlig. Kan drickas nu eller lagras. Piemontesisk i stilen. Detta är fint. 91-92

95462 Collita Roja Pardas 2014 219 kr
Mörkröd med lila kanter. Mörk choklad. Spritiga praliner. Bra syra. Viss längd, håller ihop bra. Bör lagras något år. Stramt slut utan bitterhet. Fint. 87-88

90399 Stefano Amerighi Syrah 2015 249 kr
Mörk fin syrah med litet nord-rhônliga drag, kanske till och med litet mer av Herve Souhaut i detta. Behöver mat. Kanske lagring också. Syradriven men med bra frukt. Högklassig. 92

95711 Valtellina Superiore DOCG Grumello "Rocca de Piro" 2015 299 kr
Tunn rostfärgad transparent färg. Körsbärskärnor och gammal sjömanskista. Mer körsbär i munnen. Liten mandel/nötkaka? Betydligt tunnare frukt än Cerasuolo, men åt samma håll. Rätt mycket grepp på slutet. Vet inte om det håller för långlagring. För den som gillar traddo-nebbiolo. Stramt och rent slut. Testar om på slutet, ännu bättre. 90

IMG_3371.JPG

95706 Luke Lambert Nebbiolo 2016 349 kr
Hade varit svårt att sätta denna i Australien blint! Mycket fin Nebbiolo, grenig, bra syra, tät frukt. Lagringsprojekt. Stram. Fin. The Nebbiolo to rule them all. I alla fall vid den här provningen. And it’s from Down Under! 91-92

95811 Dolcetto 2015 119 kr
Anton Berg marzipan-bröd! Rätt drickfärdig nu faktiskt, inte utan struktur, ekad, bra frukt, mörkare plommon, några svarta vinbär. Bra pris på denna. 86-87

90215 Villa Fidelia Rosso 2014 149 kr
Stram till tusen. Syrener, ekbitter. Där finns något men för mig är det för närvarande fördolt. 83

99341 Montefalco Rosso Arnaldo Caprai 2016 125 kr
Maraschino-körsbär på näsan, i munnen är det sammetsmjukt och fint, med ett slut som slår ihop som en hajkäftsmäll med syra och tanniner. En känsla av stora gamla fat. Mycket bra. Kan säkert utvecklas i källaren. 88 och riktigt bra bang for your buck.

95690 Arcatura 2015 129 kr
Ilsket lilaröd i färgen, men inte kompakt mörk. Läderremmar och kolaremmar som någon tvinnat ihop. Lila enkel frukt. ingen större tyngd i vinet. Enkel men helt ok. 82

90109 Mor Selendi 2016 179 kr
Något knuten men behaglig doft med sammansatt mörkare frukt. Blommig. Viss eldighet, syra. 84

IMG_3372.JPG


95415 Santa Duc Les Quatre Terres Domaine Santa Duc 2016 135 kr
Finfin doft, med violgodis, lakritspipa, hallon, rosor, björnbär, blåbär. Sammetsmjuk i munnen, men enkelt och korthugget, bittert slut. 85-86

95861 Domaine de la Janasse Cotes-du-Rhone Villages Terre d'Argile 2016 179 kr
Plommon, bigarråer och mörkmörk choklad. Bra tryck i frukten, rätt mycket hetta på slutet, inte ett blygt vin, men för sista hamburgaren som grillas på utegrillen i höst? 84-85

99147 Crozes Hermitage Domaine des Lises 2016 259 kr
Vitpeppar, choklad och björnbär. Litet tjära också. Strukturerad. Kräver mat och lagring. 87-89

95821 Crozes-Hermitage Cuvée Gaby Domaine du Colombier 2015 249 kr
Reduktiv. Kloakdoften sipprar fram genom sachertårtans täta skikt. Bra känsla i munnen. Tuff struktur på slutet, litet ekvirke att käka sig igenom. 84-86

IMG_3373.JPG

95838 Château d'Aiguilhe Comtes von Neipperg 2015 315 kr
Härligt komplexitet med massor av olika sorters bär. Hamnar inte först i Bordeaux. Plommon, björnbär, lakrits, kryddnejlika, kanel, vanilj, kaffe. Mjuk och fin. Finfin men ska lagras. 91-92

95614 Seigneurs d`Aiguilhe Château d`Aiguilhe 2015 159 kr
Om jag hamnade i södra Frankrike med storebror, så hamnar jag i Spanien med lillebror. Tänk Rioja-fat och lean and elegant, fast med viss struktur på slutet och inte så gisten. Matvänlig. Väldigt annorlunda uttryck än storebror. Betydligt mer stram och strukturerad. 87

IMG_3374.JPG

95608 Mullineux Syrah 2016 219 kr
Reduktiv på näsan. I munnen tät och fin och torr och elegant syrah. Lyxigare än Dom. De lises och colombier. Betydligt mer frukt och ek än Amerighi. Hårdare syra. Behöver nog lagras. 90

95619 Jim Barry Lodge Hill Shiraz 2015 189 kr
Blommig, liljekonvalj och violer. Blåbär och björnbär och kanske några vinbär av alla färger (vit, röd, svart)? Högoktanig, lyxig, men ändå med hög syra (kanske litet för spetsig syra?). Borde kanske gilla detta ännu mer, men nöjer mig med 87-88

95611 Las Moras Gran Syrah 2014 179 kr
Lakrits, tjära, eldiga ekfat. Liknar Jim Barry Lodge Hill men mer av allt. Lagring anbefalles 87

IMG_3375.JPG

95673 Wallace 2016 169 kr
Eukalyptus, och bakom det en liten ruta valrhonachoklad och några björnbär. Stort, varm frukt, eldig, Big Shiraz. Hög syra. Känns inte helt balanserad. 85

95616 Kaiken Ultra Malbec 2015 169 kr
TCA gör denna svårbedömd. Annars tät och bra lila frukt med syra och mjuk ansats. Borde vara något som de flesta kan gilla.

95830 Montes Claros Garrafeira 2013 209 kr
Mörk cholkad, litet kaffe och våt svart tobak. Något sursalt över slutet. Vilket drar ner betydligt. 85
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
95444 Bourgogne Rouge Marchand-Tawse 2016 199 kr var ju fantastisk 2015. Mycket jordgubbssaft och härlig att dricka

Och av 95415 Santa Duc Les Quatre Terres Domaine Santa Duc 2016 så blir det nog en låda. Både 14 och 15 är ett fantastiskt vin för pengarna. Det här blir ett jävligt dyrt släpp... :)
 

Ekdahl

Medlem
Angående bra viner/höga poäng/vettigt prissatta - Skall tillägga att jag provat Mullineux White 2016 tidigare i år och håller med att det är ett mycket bra vin. Även 2014 var väldigt bra och jag har en kvar i källaren som skall knäckas snart, skall bli intressant om den blir än bättre med några år på nacken.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Tänkte samma sak. Kan det vara senaste tidens djupdykningar i rosésortimentet, BFS och FS som får allt annat att framstå som ljuv nektar? ;)
Kul att ni har så bra koll på mina poängsättningar! Jag tycker ni är på kornet. Funderade flera varv både i provningslokalen och igår, och imorse och nu ikväll. Varför slog denna samling viner an?

Sommar och ledighet? Kanske, men provningsrummet är i en källarlokal och det är samma upplägg i övrigt. Har dock haft en sju-veckorsperiod med mycket träning och litet mer begränsat vinintag, kanske spelar det roll?

Urvalet och personliga preferenser? Ja, tror faktiskt att detta spelade roll, det var en samling viner som passar mig riktigt väl. Gillar mjuka bäriga nya världen-pinoter (gärna med litet försiktiga men lyxiga ekfat), gräddiga lyx-skumpor, juiciga, icke-ekade, röda typ Labets Les Varrons, nya vågen sydafrikaner och aussies (dvs mindre extraherad, typ inte Glaetzer), Santorini-Assyrtiko, bättre chardonnayer (lyxigt ekade eller mer stålkantade), smaskiga bordeauxer som inte är alltför ogina (gillar högra lika mycket som vänstra stranden!), och skalmacererade viner typ Radikon mm.

Fasta sortimentet? Ja, där tror jag faktiskt att det kan ha påverkat mig i mer livsglad riktning igår på provningen. Det finns faktiskt bra viner, inklusive för 119 kr (dolcetton!) och 125 kr (caprai)!

90-poängsvinerna då? Här fanns två frågetecken, cerasuolo och ArPePe. Är det för högt betyg för rosévinet från Abruzzo? Min första notering var faktiskt på 92-93 poäng för Cerasuolo. Sen sansade jag mig en aning. Kanske skulle jag hållt fast vid det första intrycket? Ser fram emot att höra vad det allvetande forumet kommer fram till, tycker oftast att vi med gemensamma ansträngningar kommer mycket längre än vad enstaka kritiker/skribenter gör med de viner som fler här på forumet provar, i olika sammanhang och med olika mat och vid olika temperatur. Men detta bevisar för mig framför allt poängen att det finns riktigt fina roséviner, det är bara det att de försvinner i havet av pink plonk.

ArPePe då? Jag måste erkänna att jag inte förrän nu har hittat en Valtellina som jag tyckt varit 90+ bra. Visst, jag gillar ArPePe men tycker kanske oftast att det är litet överreklamerat, väldigt mycket typ omogna lingon+syra. Fräscht, stramt, matvänlig, men inte så kul eller livsbejakande. Där hade jag också denna i början, men av någon anledning satte jag den åt sidan (gör ibland så med något enstaka vin, går dock ej att behålla så många glas fyllda under fyra-fem timmar på dessa provningar), och efter tre timmar kom det fram någon spännande sötma i den frukt som trots allt fanns där, men gömd bakom alla syra. Initialt betyg: 87-88, blev 90.

Going out in style? Ja, kanske, inget behov av att hålla igen! I had a good run! Ren vinprovarglädje fick kanske skina igenom litet grand här på slutet. Men jag står verkligen för alla mina bedömningar - som jag har noga funderat över, även om man måste ta dem med en nypa salt, mest för att provningsomständigheterna är sådana att det verkligen är svårt att hitta helt ”rätt” - så många viner på en gång helt enkelt.

Kanske var jag en poäng för snål mot Simmonnet-Fevres cremant (ffa om man gillar kraftigare tag i sina cremants, vilket jag ju gör) och den billiga Dolcetton (framåtlutad och modern men smaskig på ett sätt som skulle kunna kvalificera som guilty pleasure), men då var jag möjligen också en poäng för generös mot Jim Barry och Las Moras, så det går på ett ut.

Hiyu då? Det enda jag tänker är att jag borde provat om deras Smockshop Band Pinot Noir Spring Ephemeral som var betydligt lättare och mer jura-lik i stilen, men som jag kanske också var litet ogin med. Hann tyvärr inte det. Har aldrig hört talas om denna vinmakare förr, och än mindre att någon gör vin i denna del av Oregon (Mount Hood! Har ju snö året om). Googlade innan jag skrev detta inlägg och blev bara mer sugen på att åka dit. French Laundry goes biodynamic winemaking agriturismo! Tror gubbsen missade något där, även om dollarkursen bidrar. Hiyu betyder stor fest på Chinook. Bara det. Vad säger de i guiden? Värt en omväg.

Detta blev på tok för långt! Men jag blev så glad över att ni läste och funderade över om detta var för generösa poäng jämfört med min historiska poängsättning att jag kände mig manad att skriva litet längre svar. Hoppas ni som köper kommer gilla dessa lika mycket som jag, och hursomhelst alltid spännande att få denna feedback. Tack för att jag fått detta förtroende under det gångna knappa året! När jag är tillbaka på svensk jord och med min dator kommer del två av provningsnoteringarna (17 augusti). Det är inte heller några dåliga grejer :)

Nu dags för Colombia-England! Vamos Colombia!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Flera av de ärevördiga satt och svor över detta och menade att det hade varit ok för under hundringen.
Tycker det är synd att det inte är mer diciplinerat på provningarna än att det pratas vitt och brett (har hört det nämnas flera gånger innan). Få saker har större påverkan på ens bedömning än andras åsikter, dissar och hissar i samband med provningen. Speciellt om det sker av de mer ”prominenta” i gruppen. Det är skönt att läsa att du inte lät dig påverkas av det, vilket majoriteten troligtvis hade gjort, oavsett om de är medvetna om det eller ej. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Det är skönt att läsa att du inte lät dig påverkas av det, vilket majoriteten troligtvis hade gjort, oavsett om de är medvetna om det eller ej. :)
Bara för att man inte håller med behöver det inte veta att man inte påverkas - själv har jag en tendens att bli motvalls och tycka tvärtom istället :)

(Säger inte att det är vad som hänt här, förstås. Har fullt förtroende för våra provades integritet!)
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Tycker det är synd att det inte är mer diciplinerat på provningarna än att det pratas vitt och brett (har hört det nämnas flera gånger innan). Få saker har större påverkan på ens bedömning än andras åsikter, dissar och hissar i samband med provningen. Speciellt om det sker av de mer ”prominenta” i gruppen. Det är skönt att läsa att du inte lät dig påverkas av det, vilket majoriteten troligtvis hade gjort, oavsett om de är medvetna om det eller ej. :)

Instämmer helt i din beskrivning av att man kan påverkas väldigt mycket av andras åsikter när man provar vin i grupp. Jag är nog vare sig bättre eller sämre än någon annan i det avseendet. :) Men vill också bara korrigera bilden här: tycker verkligen inte att det pratas vitt och brett. Kanske har jag lyft fram dessa kommentarer litet mer än vad de förtjänar, just för att normen är något annat och att jag tycker att det har ett nyhetsvärde att ge litet interiörer och på så sätt demystifiera dessa provningar. Men mest är min uppfattning att de flesta sitter i tysthet och jobbar hårt med tidspress. Man provar, spottar, grunnar ett par sekunder, plitar ner några stödord och så vidare till nästa vin i rask takt. Litet har jag känslan av att det är just när det gäller litet mer udda (natur)viner som några kan vilja fälla någon kommentar. Som tillfällig besökare bland hermelinerna i vin-Sverige har jag kanske uppfattat en spänning och en osäkerhet bland även mycket erfarna provare. Det som sticker ut är svårare att förhålla sig till än det man känner igen. Vissa söker det nya, andra värnar det klassiska.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bara för att man inte håller med behöver det inte veta att man inte påverkas - själv har jag en tendens att bli motvalls och tycka tvärtom istället :)

(Säger inte att det är vad som hänt här, förstås. Har fullt förtroende för våra provades integritet!)
Helt sant. Jag tenderar också att vara sådan. Det är ju aldrig kul att tycka ”som alla andra” och den påverkan är givetvis lika illa. :)
 
Toppen