Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 16 mars 2018

Prövades samtidigt som släppet 2 mars. Insåg efteråt att jag hade missat några intressanta Palo Cortados som kanske @Patrik Sellin fångade upp?

Ja, det är bara att konstatera att José Michel för mig känns minst hundra spänn för dyrt, men också ett vin som jag tror brukar släppas litet för tidigt/kräva lagring. Å andra sidan är Leitz 2016 helt outstanding och en hundring för billigt. Så det jämnar kanske ut sig både i plånboken och över tid?

Därutöver: vill man ha extra allt så är ju Shafer tillförlitlig, här skulle jag gå på den litet billigare av de två. Sen var det två helt främmande fåglar som jag kanske inte köper, men som ändå fångade mitt intresse; Golden Mullet Fury och Blood of Jupiter. Och ett fynd för oss hedonister som gillar att grilla med bbq-sås: Eikendal Cab. Men skulle jag bara köpa ett rött och ett vitt blir det nog Kaisersteinfels Terrassen och Gramercy Cellars. Ted Lemon är en av mina absoluta favoritvinmakare (och jäkligt trevlig dessutom) och alla hans vingårdslägen är too-die-for, men av någon anledning tycker jag aldrig att Les Larmes lever upp till sin prislapp, även om jag gissar att det inte bara är Vinopias vinstmarginal utan också dollarkurs och små volymer som spökar.

José Michel Special Club 2012 439 kr

N: grillat bröd, citrus, grillad citron. Litet grapefruit.
M: kanske litet för aggressiv mousse och rivig syra för mig just nu. Mår nog bra av att vänta fem-tio år. 87-88

Grace Koshu Private Reserve 2016 179 kr
N: elegant och fin chardonnaynäsa
M: tunn men helt ok. 85

Berg Kaisersteinfels Terrassen 2016 289 kr
N: djup och fin rieslingdoft
M: riktigt bra syra, balans - har en härlig fruktighet som tämjs väl, litet mineralet men framför allt väldigt klunkvänlig. Detta är Leitz när det är som bäst. 92-93

Berg Schlossberg Ehrenfels 2016 339 kr
N: ännu finare doft med en viss kryddighet och mineralet
M: bra, kanske litet mindre sprutt i mitten, 91-93

Kreinbacher Juhfark 2015 129 kr
N: trevlig näsa med litet bakad äppelpaj, ananas.
M: låg syra, liten beska, diffus - low eighties.

Pouilly-Fumé Château de Tracy 2011 149 kr
N: trad doft frisk och krusbär, utan sötma i doften.
M: kärv och hård syra 81

Allende Blanco 2013 169 kr
Neutral och intetsägande, litet tvål. 77

Golden Mullet Fury 2015 189 kr
Spännande! Oxiderad. torr och fin, något som liknar mysk. Litet skalmacerrerad? vad är detta? kul och intressant 88

Zacm'Orange 2016 199 kr
Honungsfärgad doftar som en cider från normandie, men är inte så kul i munnen. 79

Susana Balbo Signature Rosé 2017 149 kr
Har skrivit följande helt oförståeliga mening som jag ej kan dechiffrera vad som avsågs innan autokorrekt slog till. "Doftar som en torrastes som någon sänkt ner en godispåse i. M: tunn och inte så kul." Värdeomdömet är väl i och för sig ganska klart. Har provat en del Susana Balbo, både Torronteser, Syrah, Bonarda och Malbec men aldrig riktigt blivit övertygad.

Turkey Flat Rosé 2017 159 kr
Nej.

Château d'Arlay Pinot Noir 2011 219 kr
N: mer lingonris än lingon. blyg.
M: Detta är ju alltid ett av de mest ogina vinerna jag känner till, och frågan är om ens 10 års lagring hjälper, men denna årgång är faktiskt litet mindre ogin än jag minns tidigare varianter. Kanske litet tunn i frukten dock. Stram, grönstjälkig i uttrycket, saknar frukt. Jag tänker att det finns annat som är litet mer livsbejakande om man gillar pinot noir, och bättre grejer - typ SP68 - om man gillar syrabomber. 85

Auntsfield Single Vineyard Pinot Noir 2015 229 kr
N: väldigt blommig i doften, röda bär, hallonsorbet och grädde. Björnbär.
M: elegant, bra frukt, litet malkula på slutet, torr, seriös pinot. Lakrits. Bra grejer. 88

Littorai Les Larmes 2016 509 kr
N: Renodlade röda bär. Sval frukt.
M: ligger perfekt i munnen. Härlig skärpa. Syran är munvattnande litet som en bra pickle kan vara om man får till balansen mellan syra och sötma. Hela kluster? Mer röda bär. Tillgänglig men kan bli bättre. Dock litet dyr för vad det är. läskande. Inte så lång finish. men fin. 89

Chateau Bel Orme Tronquoy de Laland 2005 129 kr
N: litet gamla cowboykläder och gammal cowboy också på nosen. Sötma och litet lacknafta. Litet portvibbar faktiskt.
M: tunn och torr och gammal. Inte så kul men inget egentligt fel tror jag. 81 på näsan och 77 i munnen. de flesta i provningsrummet gav uttryck för något mycket sämre var mitt intryck.

Château Fonroque Maison Joanne 2015 349 kr
N: slånbär och björnbär.
M: lakrits, mörk choklad, litet för kryddiga ekfat. Rustikt och klumpigt. 83-84

Montirius Vacqueyras Garrigues 2016 179 kr
N: syren och blodig biff. M: litet hårda syror, inte riktigt min grej. Grönkartiga bär. Omogna plommon. Lika magisk som jag tyckte att deras les Clos i släppet 2 mars var, lika sur-trist tyckte jag detta var. 82

Dolcetto d' Alba Curio Marco 2016 139 kr
N: kolaremmar och lädersadel.
M: bra syra, en del energi, litet enkel på slutet. 84

Etna Rosso A Rina Girolamo Russo 2016 195 kr
N: speciell näsa, litet stallig?, bra bär, solvarm tallskog
M: fin, bra örtig och härlig. Okomplicerad och elegant. Good stuff. 88-89

Rosso di Montalcino Lisini 2015 239 kr
N: körsbär, litet halm
M: litet sura bär. Litet trist 84

Brunello di Montalcino Lisini 2012 396 kr
N: djup näsa, litet choklad, härlig bärighet, litet läder
M: mjuk och fin i början, massor med struktur. Litet alkoholhetta men kan nog vinna på att lagras. 87-88

PSI Bodegas y Viñedos Alnardo 2015 249 kr
N: simbassäng.
M: sval, torr, basisk. mycket struktur men vart ska det leda. Saknar frukt. 83-84

Mingortiz Rioja 2015 399 kr
N: djup doft, frukt, fat, M: enklare i munnen. 85-86

Marquis de Beys 2013 239 kr
N: charmig och inbjudande, modern och litet forward.
M: lakrits och kemisk bismak och en massa tanniner. alldeles för extraherad. 82-83

Blood of Jupiter 2015 259 kr
N: spännande näsa, med lakritsrot, cykelslang, krutrök, kött.
M: litet enklare i munnen, men på det hela taget något intressant över detta. 86-87

Gramercy Cellars Syrah 2014 299 kr
N: violer.
M: mer violer. Och en del litet stram bärighet. oliver. Blodigt kött. Blommig. spännande. Lite mer varmröd färg och inte riktigt lika tät och komplex syra jämfört med arnot-roberts Syrah 2 mars-släppet. 88-90

Shafer Relentless 2014 795 kr
N: vinöst och lyxigt. Vad kan man säga? Detta är ändå bra, mot min vilja. Djup, härlig doft som inte släpper taget om min näsa.
M: på munnen är det extra allt - men nästan för mycket, som att äta en alltför stor chokladtryffel efter en god middag. Para detta med mörk dyr choklad och du är hemma. Om tjugo år. Och se till att du har några personer att dela flaskan med, för det är inte helt säkert att man klarar detta på två... 91-93

Shafer TD-9 2015 550 kr
N: Härlig näsa även här, som en riktigt lyxig högra stranden, fast faktiskt för ett betydligt mer rimligt pris.
M: och litet mer elegans och syra än relentless. Riktigt bra. Men ska nog ändå vila i ett par år. 92

Eikendal Cabernet Sauvignon Eikendal Vineyards 2015 175 kr
Bra grejer. N: härlig bordeauxig näsa med bär och vanilj och en liten örtighet.
M: rätt finlemmad, trots all söt frukt och litet ek. Kort finish, men fyllig kropp och ok syra. Drick närmaste åren med litet grillat kött och du är hemma. Litet av ett fynd får man ändå säga! Nyfiken på vad andra ska tycka, om detta är för mycket oomph eller ok (för att vara en stor cabbig sydafrikan)? 89-90
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina noter. I bland är jag överens med @Omar Khayyam, ibland inte...
Generellt var det spännande viner, även öm spännande inte alltid är lika med bra. Jag tycker att Pinoterna var klart bättre än de som släppes 2/3. Bästa (och dyraste) röda var Shafer Relentless, bästa vita Berg Kaisersteinfels Terrassen. Två roséer ställde upp och ingen vann. Gonzalo Dry Oloroso VOS är ett absolut måste för den som gillar sherry.
20180216 flight 1.jpg

97032 José Michel Special Club 2012 439 kr
N: Smör, hasselnötter, nässlor och vedbastu.
M: Päron, äpplen, brioche. Gräddig mousse. En djup koncentration i frukten som går åt det sötare hållet. 88-91p

90473 Grace Koshu Private Reserve 2016 179 kr
N: Lite blek, med krusbär.
M: Ren, med nashipäron, bra mineralitet, men helhetsintrycket är något blekt. 81-85p

92046 Berg Kaisersteinfels Terrassen 2016 289 kr

N: Sötaktig, med såpa och barrskog, elegant.
M: Hyacint, hägg och syren, väldigt blommigt och väldigt elegant, frukt och syra i perfekt balans. 89-92p

92037 Berg Schlossberg Ehrenfels 2016 339 kr
N: Stram, tung med hyacinter och lite krut.
M: Väldigt torr, med petroleum och honung. Syran räcker inte ända fram. 87-89p

99272 Kreinbacher Juhfark 2015 129 kr
N: Gödsel, krusbär, björklöv, smör och vanilj.
M: Vass syra, tunn päronfrukt, smaken lever inte upp till förväntningarna från doften. Enkelt vin. 79-82p

90425 Pouilly-Fumé Château de Tracy 2011 149 kr (375 ml)

N: Grapefrukt, krut, stendamm.
M: Päron och krusbär, fin mineralton, men kunde ha haft mer syra. 84-87p
20180216 flight 2.jpg

96017 Allende Blanco 2013 169 kr
N: Bränd bakelit, smör och vanilj.
M: Gröna äpplen, bra syra och mineralitet, "lagom" ekat. Typisk vit Rioja utan att vara överdriven. Gott! 87-89p

91166 Golden Mullet Fury 2015 189 kr

N: Eldiga, varma citrusskal.
M: Omogna persikor, lite honung, lite bränt och bittert. 81-84p

92031 Zacm'Orange 2016 199 kr
N: Söt, tung med aprikos och saffran.
M: Lite fizz, apelsin, torrt och stramt. En vin i en klart udda stil, svårbedömt. 83-88p

90089 Susana Balbo Signature Rosé 2017 149 kr
N: Nässlor, krusbär, såpa.
M: Krusbär och nässlor utan finess. Mycket ljust rosa. Det här vinet köper man inte för färgens skull (och inte för smaken heller...) 78-81p

92127 Turkey Flat Rosé 2017 159 kr
N: Stram, med såpa och parfym.
M: Parfymerat och bittert, med lingon och hallon. Låg syra. 79-83p
20180216 flight 3.jpg

92033 Château d'Arlay Pinot Noir 2011 219 kr
N: Grön paprika och kalkdamm.
M: Stram, sval med lingon, läder och krossad sten. Inte så insmickrande, men ändå rätt trevligt i sin vresighet. 86-89p

91326 Auntsfield Single Vineyard Pinot Noir 2015 229 kr
N: Eldig, med lingon och jordgubb.
M: Söt hallonsaft, mycket frukdriven och mycket publik, särskilt i jämförelse med d'Arlay. Bra koncentration, kanske för bra? På gränsen till överextraherad. 86-88p

99260 Littorai Les Larmes 2016 509 kr
N: Fräsch, med massor av timjan, hallon och lingon.
N: Hallon och läder med bra örtighet, mycket elegant. 91-93p

99043 Chateau Bel Orme Tronquoy de Laland 2005 129 kr
N: Stall och oxiderade plommon.
M: Kokt oxiderad frukt, dålig syra. Frågan är om provflaskan var 100 %, eller om det ska smaka så här? Bordeaux 2005 brukar ha långt kvar till mognad, men det här var mer övermoget. 79-83p

95142 Château Fonroque Maison Joanne 2015 349 kr
N: Svala, fräscha plommon.
M: Vanilj och söta plommon, elegant. Bra, men behöver nog några år för att blomma ut helt. 89-91p

91313 Montirius Vacqueyras Garrigues 2016 179 kr
N: Svartvinbärsbuske, gröna blad och tallbar.
M: Söt, sval björnbärsfrukt, peppar. Ungt, men gott! 88-90p
20180216 flight 4.jpg

90182 Dolcetto d' Alba Curio Marco 2016 139 kr
N: Sval, stram, grön, plommon och vanilj.
M: Söt, fin plommonfrukt, örtigt, bra frukt och syra. Väldigt inställsam för att vara en Dolcetto, men det beror kanske på årgången? 85-88p

95428 Etna Rosso A Rina Girolamo Russo 2016 195 kr

N: Läder, stall och söta körsbär.
M: Jättefin körsbär/plommon med en touch av kakao, bra mineralitet och koncentration. Gott! 87-90p

99244 Rosso di Montalcino Lisini 2015 239 kr
N: Ren, sval körsbärsfrukt.
M: Ren och bra körsbärsjuice och inte så mycket mer. Lite enkelspårigt. 82-85p

99243 Brunello di Montalcino Lisini 2012 396 kr
N: Varm, med läder, kaffe, kakao och mogna körsbär.
M: Koncentrerat och snyggt med choklad, kakao, kaffe och söta körsbär. Helt moget och färdigt att dricka. Jättegott! Ännu ett exempel på storheten hos Brunello 2012. 91-93p

99320 PSI Bodegas y Viñedos Alnardo 2015 249 kr
N: Tung, söt, fräsch, björnbär/lingon/svartvinbär.
M: Timjan och rosmarin, vassa tanniner, men frukten står emot. 88-90p

90101 Mingortiz Rioja 2015 399 kr
N: Mint, svarta vinbär och plommon.
M: Tung, fin svartvinbärsfrukt. Lite väl fruktdrivet idag. Det behövs nog åtskilliga år för att utveckla elegansen. 86-90p
20180216 flight 5.jpg

95211 Marquis de Beys 2013 239 kr
N: Tung, med grön paprika och svarta vinbär.
M: Söt, tät plommonfrukt, bra örtighet. Sval och fräsch. 86-89p

90095 Blood of Jupiter 2015 259 kr
N: Massor av eukalyptus, mint, vinbär.
M: Oj, vad mycket eukalyptus det fanns i mun också, läder i eftersmaken. Väldigt speciellt, men inte oävet. 85-91p

92129 Gramercy Cellars Syrah 2014 299 kr

N: Tunga, söta plommon.
M: Söta plommon och svartpeppar, hänger ihop snyggt 88-91p

95215 Shafer Relentless 2014 795 kr
N: Nya skinnmöbler, svartvinbär, peppar och stall.
M: Bra, tät, sval, ren koncentrerad frukt. 15,5 % alkohol är snyggt integrerad. Det här är riktigt gott. Klarar säkert lång lagring, men det finns all anledning att inte vänta och dricka det nu också. Mars månads bästa vin! 92-95p

99273 Shafer TD-9 2015 550 kr
N: Alkoholstinn och lite blek, (särskilt i jämförelse med Relentless.)
M: Bra frukt, men alkoholen dominerar och det är inte i balans. Behöver lagras, men frågan är om det är värt det? 86-88p

95029 Eikendal Cabernet Sauvignon Eikendal Vineyards 2015 175 kr
N: Stall, häst, kryddpeppar och svarta vinbär.
M: Bra, snygg och klassisk cab med svarta vinbär, stall, fina tanniner och alkoholen på plats. Överraskande bra! 87-90p

90405 Terres Dorées L'Ancien 2016 159 kr
N: Örtiga, eldiga hallon och granbarr.
M: Söt, fin hallonfrukt med terpentin och gröna toner. Ett relativt enkelt vin. 82-85p

Missade tyvärr att fota starkvinerna:(


90143 Gonzalo Dry Oloroso VOS 205 kr (375 ml)
N: Mjölkchoklad och brynt smör.
M: Torr och oljig. Valnötter och mjölkchoklad. Riktigt elegant. I och med att det är så torrt kan det nog funka bra till mat. Gillar man sherry får man inte missa den här. 89-93p

90210 Palo Cortado Cardenal VORS 1099 kr (375 ml)
N: Sval, med kaffe, kakao och övermogen honungsmelon.
M: Bränt gummi, kaffe, brynt smör, intensiv alkohol. Svulstigare och inte alls så elegant som Oloroson. 88-90p

90145 Palo Cortado Viejo C.P 359 kr
N: Pomeransskal och halm.
M: Choklad, bränd och bitter, lite blaskig. 83-86p
 
Last edited:

LarsW

Medlem
90143 Gonzalo Dry Oloroso VOS 205 kr
N: Mjölkchoklad och brynt smör.
M: Torr och oljig. Valnötter och mjölkchoklad. Riktigt elegant. I och med att det är så torrt kan det nog funka bra till mat. Gillar man sherry får man inte missa den här. 89-93p

Tackar för tipset. Riktigt goda (torra) prisvärda sherrys är det för få av på SB.
Det var väl helflaska......? :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fråga till forumets ambitiösa provningsskribenter: Varför provar ni inte blint?
Det brukar @Mattias Schyberg också fråga;)
Brist på tid och erfarenhet är nog mitt svar. Att prova blint kräver lite mer logistik och, i mitt fall, behöver jag all den tid som finns tillgänglig för att prova och få ner mina anteckningar.
Men jag håller med: det vore intressant och med lite mer träning kan det inte omöjligt att vi testar det någon gång.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fråga till forumets ambitiösa provningsskribenter: Varför provar ni inte blint?
Det här är något som vi för dialog kring och som vi har vägt fram och tillbaka. Det finns lite för- och nackdelar med alla varianter vi har diskuterat och det sista är ännu inte sagt i frågan, men fram till att vi har kommit överens om en bättre metod kommer vi köra på enligt rådande metodik, dvs helt öppet där målsättningen för våra skribenter är att bedöma vinerna så rättvist som möjligt med de förutsättningar som Systembolaget erbjuder på plats. Hittills är vi dessutom väldigt nöjda med prestandan. "Fina viner" på pappret har vågat sågas och enklare viner har vågat hyllas.

Har själv filurat på att göra ett litet besök i lejonkulan så småningom för att bättre förstå förutsättningarna på plats och se om jag får några idéer kring metodiken och hur den skulle kunna optimeras.

Oavsett vad så är jag absolut av åsikten att en blind bedömning är överlägsen en öppen rent generellt. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det brukar @Mattias Schyberg också fråga;)
Brist på tid och erfarenhet är nog mitt svar. Att prova blint kräver lite mer logistik och, i mitt fall, behöver jag all den tid som finns tillgänglig för att prova och få ner mina anteckningar.
Men jag håller med: det vore intressant och med lite mer träning kan det inte omöjligt att vi testar det någon gång.
Finns det verkligen en poäng med att genomföra alla lanseringsprovningar blint över hela det provade sortimentet? Om det t.ex. lanseras fyra Pinot Noir (kanske t.o.m. från samma årgång), blir det ett mer rättvisande svar på frågan "hur är de sinsemellan" om man blandar upp dem med ett antal Amarone, Zinfandel, Mourvèdre och Sagrantino och ställer dem i slumpmässig ordning med upp- och nedgående alkoholhalt, tannininnehåll o.s.v.? :confused::confused::confused: Det blir väl mer blindprovningstävling än vinbedömning av det?

Vad gäller ett första "helikopterintryck" av en årgång från ett visst land eller en viss region (något som insatta vinköpare ofta vill få info om, t.ex. "köp alla 2015 du hittar, var försiktig med 2016 om du inte provat dem själv") är i mitt tycke öppen provning helt klart mer tids- och koncentrationseffektivt, eftersom man då själv kan styra passande provningsordning.

Att däremot prova "i sanning jämförbara" viner i miniflighter blint, t.ex. de fyra Pinot Noir:erna i exemplet ovan, är nog lite mer rimligt, om man vill att provaren ska låta bli att få positiva eller negativa vibbar av vissa etiketter. Även det kommer att ta mer tid, men kanske inte tröttar ut gommen lika mycket som byten fram och tillbaka mellan Sagrantino och Pinot (eller Chablis och Sauternes). Det kräver rimligtvis också att någon arrangerar dessa miniflighter.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Finns det verkligen en poäng med att genomföra alla lanseringsprovningar blint över hela det provade sortimentet? Om det t.ex. lanseras fyra Pinot Noir (kanske t.o.m. från samma årgång), blir det ett mer rättvisande svar på frågan "hur är de sinsemellan" om man blandar upp dem med ett antal Amarone, Zinfandel, Mourvèdre och Sagrantino och ställer dem i slumpmässig ordning med upp- och nedgående alkoholhalt, tannininnehåll o.s.v.? :confused::confused::confused: Det blir väl mer blindprovningstävling än vinbedömning av det?
Det finns ingen intelligent anledning att göra på det viset du antyder. Uppdelat efter vinstil är givetvis normal praxis vid blindprovningar av den här digniteten, vilket bör efterföljas om man är seriös. Det är dessutom precis vad som är fallet med indelningen som Systembolaget kör med oavsett. Få saker är svart eller vitt här i världen.
 

LarsW

Medlem
90143 Gonzalo Dry Oloroso VOS 205 kr (375 ml)
N: Mjölkchoklad och brynt smör.
M: Torr och oljig. Valnötter och mjölkchoklad. Riktigt elegant. I och med att det är så torrt kan det nog funka bra till mat. Gillar man sherry får man inte missa den här. 89-93p

Om det är den här det rör sig om är det den bästa sherryn jag druckit!

Ännu mer spännande nu! :D
Blir ju ett lätt nyårslöfte för mig när det gäller sherry ser det ut som.

Sen en fråga från mig som är ny här på Finewines: Har ni haft en sherry i "Låt oss dela en pava" tidigare? ;)
Hittade inget när jag letade...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ännu mer spännande nu! :D
Blir ju ett lätt nyårslöfte för mig när det gäller sherry ser det ut som.

Sen en fråga från mig som är ny här på Finewines: Har ni haft en sherry i "Låt oss dela en pava" tidigare? ;)
Hittade inget när jag letade...
Kanske läge att slänga in den här i mars? Vem är det som väljer? Jag har ingen jätte erfarenhet av sherry, men jag tycker att om man ska dricka en sherry under 2018 så ska man dricka den här.
 

Mats

Gone todash....
En kontrollfråga är givetvis på plats; Är det också den enda du druckit? :)
Nä då, även om sherryintresset inte startade på allvar innan jag smakade den här för fyra år sedan har det slunkit ner ganska många sedan dess och fick jag bara dricka vin från ett distrikt skulle jag ha svårt att välja mellan Bordeaux och Jerez. Men den här, om det nu är den som släpps i mars, var den första riktigt riktigt bra sherryn som öppnade ögonen på mig för hur bra de kan vara. Smakade den hemma hos @StefanAkiko och då hade den stått öppnad under kork i 2 månader. Sista slatten dracks ur den flaskan 10 månader efter den öppnades och hade fortfarande kvar sin fantastiska och långa eftersmak.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Fråga till forumets ambitiösa provningsskribenter: Varför provar ni inte blint?
Hej Hans,

Tack för din fråga. Instämmer helt i Patriks svar. Det är många viner som snabbt ska gås igenom på begränsad tid och jag försöker hinna igenom alla vinerna. Jag må vara ambitiös men för egen del hör jag verkligen hemma i kategorin "glad amatör". Jag har fortfarande mycket att lära, något som jag tror att du också påpekat på din blogg när du kommenterat våra provningsrapporter där... ;):)

Därutöver tycker jag också att det för egen del vore litet småknepigt att redovisa blindprovningsresultat när omständigheterna är sådana att man får listan över vinerna i förväg, och jag uppfattar det som rätt svårt att inte se vad det är för flaskor som står där när man häller upp (gäller ju framför allt de röda vinerna). Det kanske är en petitess, men jag känner för egen del att det är bättre att redovisa på ett sätt så att det inte framstår som oklart för läsaren huruvida jag verkligen fullt ut provat blint i den bemärkelse som jag själv lägger i begreppet.
Det är litet annorlunda med de vita flaskorna som ju står med flaskkylare av typ vacuvin - dvs även om man ser både toppen på flaskorna och formen, skulle man kanske kunna tänka sig att redovisa "kvartsblinda" provningsresultat (dvs tydligt skriva om det framgår med viss sannolikhet av formen eller den synliga delen av flaskhalsen vad det är man provar) i något läge där man har mer gott om tid på sig i förhållande till antalet viner. Har faktiskt prövat detta vid ett tillfälle men inte redovisat det - av just den anledning som jag anger ovan.
Detta är i grunden praktiska överväganden som för min del har att göra med hur jag bedömer provningsförutsättningarna.

Sen kan man ha långa diskussioner om olika konsekvenser av blindprovning versus icke blindprovning: t ex huruvida typicitet är ett kvalitetsmärke, hur pass viktigt det i så fall är, hur viner presterar i provningstillfällen i förhållande till om det finns mat, i förhållande till olika druv- och vinstilar, vad man ska jämföra med när man bedömer ett vins kvaliteter, hur påverkad man blir av ett vins etikett när man prövar det (självfallet har det betydelse, men blir man ännu mer påverkad om man lagt ut dyra pengar på flaskan, eller blir bjuden på flaskan på en fin restaurang av en god vän, jämfört med om man provar "gratis" utan att var bjuden av importören, och sedan (eventuellt) ska rekommendera flaskan till en mängd kunniga vinälskare som inte alla är miljardärer? Kan det bias i andra riktningen uppstå - dvs att en försiktighet inträder när man vet att man rekommenderar någon att lägga en halv eller hel tusing på ett vin som man tycker är bra? De frågor som Vintomas väcker är också relevanta. Allt detta är intressant och relevant att filosofera kring, men det är inte det som är svaret på den fråga som du ställer, utan där är det för min del dessa mer praktiska skäl som ligger bakom hur jag provar och redovisar.

Ser fram emot att träffa dig vid något provningstillfälle! Jag tycker själv att det är kul att kunna jämföra vad du sen skriver, i fråga om vinprovningarna, liksom övriga provningsskribenter som jag försöker läsa (ffa munskänkarna, livets goda, dinvinguide, vinbanken, bkwine, DN, SvD, DI). Sedan blir det stora och riktigt roliga testet när man får in alla rapporter här på forumet eller på cellartracker från de som köper någon av dessa flaskor och dricker i lugn och ro, kanske till mat, i senare läge.

allt gott!
 
Toppen