Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 18 maj 2018

Adamanko

Medlem
Jobbar och kunde inte komma ifrån. Men slängde iväg en beställning på vars en Comte de M och Raats Compostela. Får vi se vad vi tycker om dom.
 

Jos

Medlem
95449 Mullineux Granite Syrah 2015 699 kr
N: Alkohol, lite dov och tunn.
M: Söt, eldig frukt. Inte helt i balans, alkoholen dominerar. Kan lagring hjälpa? 82-86p

95451 Mullineux Schist Syrah 2015 699 kr
N: Brett, halm, oregano och timjan.
M: Sval, stram, pepprig, fin koncentration och hyfsad mognad. Ett helt annat vin än Graninte. Riktigt bra! 90-93p

95448 Mullineux Iron Syrah 2015 699 kr
N: Tung frukt, torkade körsbär och örter.
M: Söt, tung och varm frukt med plommon och körsbär. Massor av alkohol. 85-88p
Håller helt med dig om Schisten men inte alls om de två andra, smaken är som baken :)
 

Christer J

Medlem
A6B65DAB-D78E-4EF3-8978-03DAE3BADC7A.jpeg
Efter att ha besökt Gårda (göteborg) och fått mig berättat att PP Chetillons 2010 inte har levererats så fann jag till slut 6st i Sisjön. Nöjd till slut :)
 
Last edited:

Jos

Medlem
@Omar Khayyam verkar dela din uppfattning. Jag tyckte dock att de var rätt så olika. Det är möjligt att jag är mer känslig för alkoholen som jag tyckte stack ut i Iron och Granite.
Granite tycker jag var den som var mest Cote Rotie även om det var tydligt vad som var förebilden när man prövade alla tre.

Gick förbi bolaget och slog till på ett sexpack Leflaive. Lite pricy för att vara Macon-Villages kanske men om man tycker vinmakningen är viktigare än varifrån druvorna kommer så är det bara att köpa. Inte så ofta man kan köpa vin från en av de bästa i Bourgogne för under 300/flaskan :)
 
M

Mouton

Jag förstår inte hur de kunde gå så snabbt... De var borta på nätet på nolltid. Jag blev utan. De finns fortfarande på mitt bolag men återstår att se om de finns kvar när jag har tid att besöka dem...
Dom rök på mindre än 5 sekunder. Jag la en beställning endast på dessa för att korta ner process tiden. Var igenom proceduren på 3 sekunder fick dock bekräftelse först efter5 minuter. Att dom rök fort kan ju bero att webbsaldot endast var 23 stycken.
 

LarsW

Medlem
Jag förstår inte hur de kunde gå så snabbt... De var borta på nätet på nolltid. Jag blev utan. De finns fortfarande på mitt bolag men återstår att se om de finns kvar när jag har tid att besöka dem...
Vetefan hur det blev denna gång.
Var ju bara 23 i weblagret och det försvann på 20 sek, jag fick genom min beställning 13 sek över 10 och har fått bekräftelse på mina flaskor.

Men skumt då jag har en kompis i Östersund som försökte beställa 4 flaskor när det skulle släppas den 4 maj. Sen ser man att det nu den 18e dyker upp 4 flaskor i just Östersund och när jag hör med kompisen så står de i hans namn! Från förra beställningen! Han är ju happy så klart men WTF?
 

Christer J

Medlem
Aaaääähhh... är i sommarstugan uppe i Norrland just nu... Och har beställt både Clinet och Kefraya från detta släpp så får se om jag gör mig råd med PP också. Har en del äldre årgångar med det huset så kanske hoppar 2010.

Härligt med stuga uppåt och härligt med äldre PP!
Kanske kan vi hitta på något i Göteborg med fokus champagne? Vad tror du?
Jag är ju nybörjare men passionerad sådan :)
 
M

Mouton

Aaaääähhh... är i sommarstugan uppe i Norrland just nu... Och har beställt både Clinet och Kefraya från detta släpp så får se om jag gör mig råd med PP också. Har en del äldre årgångar med det huset så kanske hoppar 2010.
Bara för att gardera upp med något beställde jag Phelan-segur 1015
 

LarsW

Medlem
Härligt med stuga uppåt och härligt med äldre PP!
Kanske kan vi hitta på något i Göteborg med fokus champagne? Vad tror du?
Jag är ju nybörjare men passionerad sådan :)

Kollade CT och såg jag hade en låda Chetillons 2000 och en låda 2002.
Så får väl ordna en vertikalprovning i Gotham City med tiden!
Har också några av hans årgång från 1996.
 

Trydebull

Medlem
Men skumt då jag har en kompis i Östersund som försökte beställa 4 flaskor när det skulle släppas den 4 maj. Sen ser man att det nu den 18e dyker upp 4 flaskor i just Östersund och när jag hör med kompisen så står de i hans namn! Från förra beställningen! Han är ju happy så klart men WTF?

Ja förra släppet när de skulle ha släppts så var jag mer på tå. Då hade jag sex flaskor beställda. I två timmar. Tills de blev makulerade. Jag kan ju alltid hoppas på att jag också får mina - som din vän. Känns lite lotteriartat.. .

Köpte precis som @Mouton några C-S istället, några magnum Chablis och lite Z-H GT 2012. Så får snällt vänta och se om jag kommer över några Clinet. Annars har jag en handlare i Belgien med 25% rabatt ink frakt gentemot SB priset. Har dock aldrig handlat från dem, och de här inget annat jag är intresserad av - men nöden har ju ingen lag...
 
Toppen