Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 2 mars 2018

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, du har rätt i det. Frågan är väl vad man bör kalla ett vin som omedvetet påverkats av luft men inte blivit defekt. För min del är ordet oxiderat så starkt förknippat med en defekt så jag i brist på ett annat antagligen skulle sagt oxidativt, men kanske saknas ett tredje ord här, vad vet jag..
Det är lite som med "brett". För mycket anser många vara en defekt, men lite lagom adderar enbart komplexitet. "Angenäm oxidation", kanske vi kan kalla det?
 

Wintermute

Medlem
När jag letar lite på nätet, verkar "oxidativ" mest användas i samband med kemiska reaktioner. Så om vinet är oxiderat, är det för att det har varit i en oxidativ miljö. Men det kan naturligtvis finnas annat språkbruk.
 

Magikern

Medlem
Evening Land Seven Springs 2014 åsyftar vinet som kostar drygt 400 ?

91-92 är väl rätt bra betyg i sammanhanget trodde först att det var La source 2014 Som åsyftades
 
Evening Land Seven Springs 2014 åsyftar vinet som kostar drygt 400 ?

91-92 är väl rätt bra betyg i sammanhanget trodde först att det var La source 2014 Som åsyftades
Det korta svaret: Japp. La Source är väl närmare 700 kronor? och 91-92 är absolut ett bra betyg. jag gillade detta.

Litet längre svar: i Marssläppen fanns två riktigt bra pinot noirer; Evening Land Seven Springs och Les Larmes från Littorai. Littorai är mycket mer burgundisk, ger inte så mycket mer än härlig fräsch röd frukt just nu, men är väldigt strukturerad och elegant och kan (bör) nog lagras ett tag. Sedan tycker jag att den är hyfsat dyr för 536 kr och att det är en rätt stor skillnad mellan Littorais fantastiska (världsklass!) vingårdslägesunika releaser och Les Larmes. Seven Springs är mer direkt aromatisk och härligt komplex även om den inte har i närheten lika mycket struktur som Littorai.

Det riktiga svaret: Vad är skillnaden mellan La Source och Seven Springs för mig och är dessa viner värda sin prislapp?

Tror att de lägre delarna av Seven Springs vingård också har de äldsta planterade delarna av vingården med de första Pinot Noir-klonerna i Oregon (Wadenswil och Pommard), medan La Source görs på druvor från de relativt nyare Dijon-klonerna litet högre upp.

Efter makarna Al McDonalds och Joni Weatherspoons separation döptes den lägre delen om till Anden vineyard medan den övre delen fortsatt kallades seven springs. De två frånskilda vingårdsägarna tog varsin del och körde vidare till dess att Evening Land köpte tillbaka och återförenade de två under Seven Springs namn.

Mark Vlossak, bakom St Innocent, hade köpt frukt från Seven Springs sedan slutet av 1980-talet och som jag vill minnas det fortsatte han att köpa druvor från båda ex-makarna men buteljerade deras viner separat (Salomoniskt och säkert bra för grannsämjan!) till dess att Evening Land tog över och slutade sälja druvor. Vlossaks Anden Vineyard Pinot Noir är något av de bästa pinot noirer jag druckit.

Lika bra eller ännu bättre var de Seven Springs/Anden som först Patricia Green (fantastisk vinmakare vars gård ligger precis bredvid Beaux Freres och som tragiskt lämnade oss i november efter en olycka) och sedan Kelley Fox gjorde som vinmakare åt Torii Mor.

Jag uppfattar det som att det är dessa lägre liggande men äldre delar av seven springs som nu utgör merparten av det som Evening Land släpper som Seven Springs Pinot Noir, medan kärnan i de övre liggande delarna av samma vingård blir La Source (där jag tycker att La Source chardonnay verkligen är värd sitt pris, men kanske faktiskt inte La Source Pinot Noir alla gånger jmfrt med Seven Springs). För mig är det därför som en proustiansk madeleine-kaka: när jag smakar seven springs tycker jag mig minnas dessa himmelska Anden-viner som var helt grundläggande epifanier för mig i min upptäckt av Pinot Noir.

Har helt enkelt en soft spot för viner från denna vingård.

Och så gillar jag att dricka mina pinot noirer relativt svala, då framhävs strukturen och elegansen ännu litet mer än vad som kanske finns i denna varma årgångs version av Seven Springs.
 
Det var detaljerat och intressant skrivet verkligen.
Hade uppfattningen att de enda jenkarpinoterna som har bra valuta är de från Ojai men Seven Springs verkar vara ännu bättre.
jag tror i och för sig att du har en poäng där med jänkarna: priserna på bättre jänkarpinoter är ju absolut i paritet med Bourgogne, till och med priserna på bättre burgunder. Undrar ibland om det inte bara är bättre att ge sig in i typ NSG, Chambolle på villagenivå och investera kraftigt de bästa årgångarna... men doften, doften av oregon pinot är svår att avstå från.

Bra Kalifornisk pinot är som regel ännu dyrare... min inte så stora erfarenhet av ojais pinot:er är att det är rätt stora viner, med bra syra och struktur, men att de behöver typ 10 år. Seven springs är litet elegantare men kanske också litet mer drick-nu/drick-snart jämfört med t ex Ojai Solomon Hills PN. Ojais Syrah tycker jag däremot funkar helt ok att dricka tidigt.
 

Magikern

Medlem
jag tror i och för sig att du har en poäng där med jänkarna: priserna på bättre jänkarpinoter är ju absolut i paritet med Bourgogne, till och med priserna på bättre burgunder. Undrar ibland om det inte bara är bättre att ge sig in i typ NSG, Chambolle på villagenivå och investera kraftigt de bästa årgångarna... men doften, doften av oregon pinot är svår att avstå från.

Bra Kalifornisk pinot är som regel ännu dyrare... min inte så stora erfarenhet av ojais pinot:er är att det är rätt stora viner, med bra syra och struktur, men att de behöver typ 10 år. Seven springs är litet elegantare men kanske också litet mer drick-nu/drick-snart jämfört med t ex Ojai Solomon Hills PN. Ojais Syrah tycker jag däremot funkar helt ok att dricka tidigt.

Provade massor av Bourgogneviner på Sommelierernas dag i gbg nyligen och var riktigt imponerad och få av dem var överprissatta. Nya världen pinot brukar vara lite väl mycket örter (och jordgubbar i varmare regioner) för min smak. Lite brett och jordighet är inte fel i Pinot framför allt om det kombineras med fyllighet och syra som i en bra bourgogne.
 

Christer J

Medlem
De var slut 10:01 när jag försökte beställa. Blev så jäkla nervös att det inte skulle komma fler att jag kastade mig in i bilen och körde rally till närmsta stora systembolag...

Jag var nere i gårda göteborg klockan 1 idag och då fick jag den sista, de sålde 22 st innan lunch. Enligt personalen stod de och köade vid 10 och gick direkt till småpartihyllan och i stort sett rensade. När de är slut så är det slut enligt personalen.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testar återigen om snabbprovningen på systembolaget överensstämmer med "verkligheten":
carusu.jpg

Då:
99051 Carusu 2014 179 kr
N: Söt, med rosor, smörkola och jordgubb.
M: Körsbär och choklad. Rosor, tall och mineral. Svalt, stramt och elegant. Jag tycker att det här var en mycket positiv överraskning. Det är ingen publikfriare och kanske inte är det vin som man kan bjuda vem som helst på, men jag tycker att det har mycket finess. 88-91p

Nu:
Ungefär detsamma, en hel del mandel och en liten sälta som jag missade förra gången. Inte riktigt så kärvt som jag tyckte då, men det kan bero på att man inte har ett gäng fruktbomber på sidan. @Omar Khayyam har helt rätt i att det är mycket Piemonte över det här. Fortfarande en mycket positiv överraskning. Poängen står sig också.
 
Toppen