Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 4 maj 2018

Skrutt

Medlem
Förra årets Syrocco är härligt rund, lite smörig och fyllig. Lite granna viol tittar till och med fram. Nog är det lite synd om dem som inte lagrar vin ens ett år. En novell om det...flera...en roman? Om världsbekymren.
 

Petra

Medlem
Förra årets Syrocco är härligt rund, lite smörig och fyllig. Lite granna viol tittar till och med fram. Nog är det lite synd om dem som inte lagrar vin ens ett år. En novell om det...flera...en roman? Om världsbekymren.
Jag har några kvar från förra året. Gillade den då och blev sugen på att testa igen nu. Plockade upp några iår igen. Tips!!
 
Plockade upp Arnot Roberts, Laforge-Testa och Kloster Eberbach Beerenauslese - i linje med vad jag tyckte att jag hade satt bra betyg på. Put your surt förvärvade monies där your mun är liksom. Även om jag Nota Bene rekommenderade Au Bon Climat Sanford&Benedict och Vasse Felix till er andra före A-R chardonnayen bland maj-släppen. Och såklart fick man sug på att bjuda på Arnot-Roberts när det blir vinöst kalas imorgon. Kanske bör man öppna och provsmaka? Och banne mig om jag inte direkt fick fatt i något yoghurtliknande, precis det som @Patrik Sellin hittade under provningen men som jag själv uppenbarligen missade. Inte så att det är dåligt, det är bättre än väldigt många chardonnayer, men det är helt enkelt inte lika himmelskt som det brukar och borde vara. Tog ett mindre smakprov men korkade snabbt igen flaskan och stoppade in i kylen - ska prova imorgon och se om det har blåst bort. vojne vojne.
 

Bastardo

Medlem
Kloster Eberbach Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011 239 kr
N: Myskig, djup doft
M: Sötman är där och detta har syra och bär och lyfter och jag är nästan hemma men det är så underbart. 92-94
Så här högt betyg av dig, Omar! Då simmar man lugnt. :) Skulle sitta fint till våran sommarprovning men jag är osäker om ”ordföranden” av vårat lilla vingäng går med på vinet pga. priset. ;) Och det är kanske lite i minsta laget att bara kunna få smaka 4–5 cl av så gott vin. Who knows?
 
M

Mouton

Så här högt betyg av dig, Omar! Då simmar man lugnt. :) Skulle sitta fint till våran sommarprovning men jag är osäker om ”ordföranden” av vårat lilla vingäng går med på vinet pga. priset. ;) Och det är kanske lite i minsta laget att bara kunna få smaka 4–5 cl av så gott vin. Who knows?
Eran ordförande framstår mer och mer som en trångsynt J-vla snåljåp! Här räknas kronor och ören. Låter mer som "bänken utan för skylten" kl 09:30 en morgon, inför skramlingen.
 
Last edited by a moderator:

Bastardo

Medlem
Eran ordförande framstår mer och mer som en trångsynt J-vla snåljåp! Här räknas kronor och ören. Låter mer som "bänken utan för skylten" kl 09:30 en morgon, inför skramlingen.
Ok, jag formulerade mig kanske lite klantigt, jag menade ”ordföranden/ansvarige” för vår privat vinförening, inte Munkis. :) Vi har temaprovningar hos Munskänkarna nästan varje månad och då har vi med viner från +100 kr till +500 kr. Förra gången provade vi bl.a. Château Batailley 2011, Clos la Madeleine Saint Emillion Grand Cru 2009 och Kanonkop Paul Sauer 2014. Jag tyckte mest om det sista vinet. De andra vinerna var inte så mycket att hurra för. :)
(Kan påpekas att de andra i vår privat vinförening har inte alls samma erfarenhet av viner som jag har. Och inte ens jag har så stor erfarenhet av lite dyrare viner. Låt oss säga från 300 spänn och uppåt.)
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Fick inte mina Colleoni Brunello för dessa hade världens bästa servicebolag lämnat ut till en kund som beställt Casanova di Neri Brunello.

Vilken bonus för den andra kunden! Undra då om han fick betala 229kr eller 424kr i kassan. Trist för dig.
 

jrick

Medlem
Vilken bonus för den andra kunden! Undra då om han fick betala 229kr eller 424kr i kassan. Trist för dig.
424 för det var ett par såna flaskor som stod kvar till mig. Men världens bästa servicebolag kommer säkert att göra mer än säga "ursäkta, trist för dig". Jag tyckte att de kunde kontakta kunden som fått fel. Nånstans får man väl anta att man inte bara går på pris i de här prisklasserna, den andra kunden ville väl rimligen ha ett par flaskor CdN. Vi får se man jag ha rinte allt för stora förhoppningar.
 

rs14

Medlem
424 för det var ett par såna flaskor som stod kvar till mig. Men världens bästa servicebolag kommer säkert att göra mer än säga "ursäkta, trist för dig". Jag tyckte att de kunde kontakta kunden som fått fel. Nånstans får man väl anta att man inte bara går på pris i de här prisklasserna, den andra kunden ville väl rimligen ha ett par flaskor CdN. Vi får se man jag ha rinte allt för stora förhoppningar.

Trist historia verkligen. Samtidigt så är det ju lite märkligt att den andre kunden inte själv reagerade på att han fick fel flaskor.
 

jrick

Medlem
Trist historia verkligen. Samtidigt så är det ju lite märkligt att den andre kunden inte själv reagerade på att han fick fel flaskor.
Det är inte 100% säkert att det gick till så heller, kan också vara felplock på webblagret antar jag. I såna fall står det två flaskor där som inte är inventerade. Men det är väldigt talande att det kan bli såna här fel när den butik som säljer inte vet någonting om sina varor och inte bryr sig. Om fel kund fått flaskorna så har ju inte heller kassapersonalen reagerat.
 

Skrutt

Medlem
Det är inte 100% säkert att det gick till så heller, kan också vara felplock på webblagret antar jag. I såna fall står det två flaskor där som inte är inventerade. Men det är väldigt talande att det kan bli såna här fel när den butik som säljer inte vet någonting om sina varor och inte bryr sig. Om fel kund fått flaskorna så har ju inte heller kassapersonalen reagerat.
För ett år sedan hade en kund på Bolaget dit jag brukar gå fått Dom. Tempiérs standard-Bandol istället för den vingårdsmärkta Bandol som hen beställt. Personalen ringde till bl a mig, eftersom jag hade hämtat ut standard-Bandolen som jag beställt, för att försöka spåra de förlupna flaskorna. Vet inte om de lyckades.

Denna miss - mindre grov än din med tanke på hur lika varandra bandolflaskorna ändå var - och dess hantering kanske kan fungera som prejudikat på hur Systemetpersonalen kunde agera även i ditt fall.
 
Toppen