Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 4 maj 2018

Niclas

Medlem
IMG_8346.jpg

Underbar 08a. Tackar våra inspiratörer för tipset ( ni vet vilka )
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det är inte 100% säkert att det gick till så heller, kan också vara felplock på webblagret antar jag. I såna fall står det två flaskor där som inte är inventerade. Men det är väldigt talande att det kan bli såna här fel när den butik som säljer inte vet någonting om sina varor och inte bryr sig. Om fel kund fått flaskorna så har ju inte heller kassapersonalen reagerat.
Har hänt mig två gånger. Första gången beställde jag en Yann Chave Hermitage och när jag skulle lägga in den i CT så upptäckte jag att det var en JL Chave;) Väntade faktiskt på ett samtal men det kom aldrig. Nyss beställde jag Leeu Passant en röd och en vit men när jag kom hem var det två vita under papperet. Torsk 200 spänn! Då kvittot var kastat så struntade jag i det då jag ligger mycket på plus ändå:)!! Bottom line: Kolla leveranserna på plats!
 

jrick

Medlem
Har hänt mig två gånger. Första gången beställde jag en Yann Chave Hermitage och när jag skulle lägga in den i CT så upptäckte jag att det var en JL Chave;) Väntade faktiskt på ett samtal men det kom aldrig. Nyss beställde jag Leeu Passant en röd och en vit men när jag kom hem var det två vita under papperet. Torsk 200 spänn! Då kvittot var kastat så struntade jag i det då jag ligger mycket på plus ändå:)!! Bottom line: Kolla leveranserna på plats!
Tack, jag gjorde det och resultatet var att jag inte fick mina svårfunna Colleoni och istället fick gå hem tomhänt
 

Bastardo

Medlem
Kloster Eberbach Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011 239 kr
N: Myskig, djup doft
M: Sötman är där och detta har syra och bär och lyfter och jag är nästan hemma men det är så underbart. 92-94
Fick precis i dag min fråga till importören besvarat angående det här vinet:
”Vinet tillverkades i en stor volym och därför har Kloster Eberbach inte klassificerat hela volymen som Beerenauslese. Så Sverige har haft tur att vi har fått köpa det vinet som klassats som Beerenauslese men betalat för Auslese.” Fast jag misstänker att på något sätt måste det ha varit ändå en viss skillnad mellan vinerna – men tydligen inte i alkoholstyrka. Någon typ av gallring har möjligtvis skett. Vi konsumenter får nog aldrig veta exakt vad producenterna gör med sina viner.
Alkoholhalt 10 %
Socker: 144 gram per liter
Syra: 6,4 gram per liter

Auslesen har dessa siffror på deras hemsida:
Alkohol: 10,0 %vol.
Restzucker: 139,3 g/l
Säure: 7,0 g/l

Således ytterst liten skillnad, om något alls IRL.
Har inte smakat mitt vin ännu, men jag litar på våra provare. Speciellt då båda tyckte om vinet.
Det som väckte mitt intresse för vinet var, då jag hittade flaskor som var dels klassificerat som Auslese och dels Beerenauslese. Båda har samma alkoholprocent. Så producenten tog nog det säkra för det osäkra och buteljerade vinet i två olika klasser för att säkerställa att få de sålda. Vilket är bra för oss i Sverige! :) Finns 68 flaskor kvar i webblagret utöver de som finns redan i affärerna.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Som en uppdatering på min Colleonifadäs har butiken fått tag på kunden som fick fel flaskor som lovade att komma tillbaka med dem men det har han eller hon inte gjort ännu. Kanske kollade upp prisskillnaden.
Glömde uppdatera slutligt utfall: kunden som fått Colleoni billigt struntade i att komma tillbaka. "Vi ber så mycket om ursäkt" utfallet för mig. Får hoppas att inte samma sak händer med Colleoni 2013 som kommer nu i mars ;)
 
Toppen