Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 6 april 2018

Silex

Medlem
Pontet Canet fanns kvar efter du fick bekräftelsen så den är nog inga problem. Leoville tog slut fort så det kan hänga på tidsangivelsen på beställningen. Det har hänt att man blivit av med nån flaska pga det. Lycka till!
Så särskilt länge fanns tyvärr inte Pontet-Canet kvar. Jag har beställning registrerad 10:01:25 som innehöll Pontet-Canet, men den hade plockats bort ur beställningen när jag sedan fick bekräftelsemailet.
 
Chattade precis med Systembolaget och Château Pégau Maclura kommer fyllas på i webblagret och vissa butiker redan under nästa vecka.
Skall testa den imorgon och är den så bra som jag hoppas blir det nog att köpa några lådor. Lustigt det där när man har över 200 flaskor vin hemma men "aldrig" något att dricka. Blir ett perfekt vardagsvin i sådana fall.
 
Du får verkligen inte ta min påpekan som ett fel och jag försökte verkligen att formulera mig "rätt", alltså att det skiljer sig emellan bedömningarna. Inte på något sätt att din/er uppfattning är fel, hoppas att jag fick fram det! Det var just era noter om stall och gödsel som fick mig att bli nyfiken! Jag är jättenyfiken på detta vin och ska definitivt meddela dig mina reflektioner.

Kollar emellanåt också på Sofia Ander som du tipsar om, i detta fallet hade jag inte gjort det. Önskar dig en trevlig helg!
inte alls! tvärtom, bara kul att någon förhåller sig till det vi skriver! blev bara litet diskussionssugen. Och menar verkligen att det är bra att jämföra olika intryck på CT och annorstädes. con mucho gusto!
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Château Pégau Maclura 2015 126 kr
N: härlig doft med mycket buskage, mörka bär, litet svart te, litet musarvibbar. Brett, lakrits, läder.
M: enkel men fin frukt. Litet blyerts. Mjuk ansats som övergår i en stram finish. Enkel, trevlig och ett bra alternativ till sommarens grillkvällar om du inte är känslig för doften av hästgödsel. 87-88
92147 Château Pégau Maclura 2015 126 kr
N: Gödseltack, torkat gräs och polkagrisar.
M: Ridskola, fin frukt, hö och halm, mycket charmigt. Jag tycker att 2015 känns bättre än de tidigare årgångarna av det här vinet. Klart köpvärt om man gillar "häst-viner" 87-89p
Sitter nu med en liten skvätt för en snabb kontroll och visst finns det en liten antydan till brett men inte alls i några större mängder. Det mesta har faktiskt luftats bort efter några snabba snurr. Däremot finner jag en antydan till hallongräddkola med saltlakrits, lim, mogen jordgubbe, kan hålla med om svart te (Earl Grey med bergamott). Hittar varken buskage, torkat gräs eller polkagrisar (vilket hade varit skoj). Påminner mycket om Cuvee du Vatican 2010 CdR som jag drack för ett tag sedan. Smakmässigt är det lite tunt, syrligt, medelbett i slutet, mer åt körsbär. Sammantaget tycker jag att doften är flera snäpp bättre än smaken. Jag snålar lite, främst pga smaken så jag hamnar på 85-86. Bra vin för en bra summa och kommer fungera lysande som "vardagsvin".
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Så särskilt länge fanns tyvärr inte Pontet-Canet kvar. Jag har beställning registrerad 10:01:25 som innehöll Pontet-Canet, men den hade plockats bort ur beställningen när jag sedan fick bekräftelsemailet.
Det där var konstigt? Strax innan jag läste att @Mouton fått bekräftelse (10.14) så såg jag 4 kvar i webbsaldot på Pontet-Canet så jag antog att det inte var några problem? Mycket märkligt? Min egen beställning gick igenom 10.00.25 (trots att jag sitter i Kina) och bekräftelsemailet kom 10.12. Visserligen hade jag andra prioriteter än Bdx :rolleyes:
 

Vingubben

Medlem
Kan också tipsa om Sofia Ander på dinvinguide.se som alltid brukar vara rätt träffsäker och som jag uppfattar inte har så många kompasser förutom sin egen smak. Hon är en av dem jag själv sen kollar för att se om jag missat något (jag och Patrik lägger som regel ut våra bedömningar före de andra skribenterna) http://www.dinvinguide.se/sofiaander/systembolaget-sma-partier-6-april-2018/

En av dom få jag läser, förutom forumets eminenta recencenter, och hon har ett språk som gör att man blir ruskigt sugen på ett glas vi oavsett tidpunkt på dagen.
 
M

Mouton

Det där var konstigt? Strax innan jag läste att @Mouton fått bekräftelse (10.14) så såg jag 4 kvar i webbsaldot på Pontet-Canet så jag antog att det inte var några problem? Mycket märkligt? Min egen beställning gick igenom 10.00.25 (trots att jag sitter i Kina) och bekräftelsemailet kom 10.12. Visserligen hade jag andra prioriteter än Bdx :rolleyes:
Själv kollade jag omedelbart efter jag klickat in min beställning, för att bedöma mina chanser, då var saldot noll på bägge Pontet och Leoville. Ungefär kl 10:00,40
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Själv kollade jag omedelbart efter jag klickat in min beställning, för att bedöma mina chanser, då var saldot noll på bägge Pontet och Leoville. Ungefär kl 10:00,40
Fast då kan du vara lugn. Fanns de med och du var så tidig så mei wen ti (no problems på mandarin):D
 
M

Mouton

Fast då kan du vara lugn. Fanns de med och du var så tidig så mei wen ti (no problems på mandarin):D
Fast saldot var noll på bägge, ungefär 20 sekunder efter min beställning gick igenom. Nåväl det visar sig :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sitter nu med en liten skvätt för en snabb kontroll och visst finns det en liten antydan till brett men inte alls i några större mängder. Det mesta har faktiskt luftats bort efter några snabba snurr. Däremot finner jag en antydan till hallongräddkola med saltlakrits, lim, mogen jordgubbe, kan hålla med om svart te (Earl Grey med bergamott). Hittar varken buskage, torkat gräs eller polkagrisar (vilket hade varit skoj). Påminner mycket om Cuvee du Vatican 2010 CdR som jag drack för ett tag sedan. Smakmässigt är det lite tunt, syrligt, medelbett i slutet, mer åt körsbär. Sammantaget tycker jag att doften är flera snäpp bättre än smaken. Jag snålar lite, främst pga smaken så jag hamnar på 85-86. Bra vin för en bra summa och kommer fungera lysande som "vardagsvin".
Den flaska vi provade hade nog stått öppen i 4-6 timmar och den hade rejält med brett. Frågan är om det påverkar?
Jag köpte också en flaska för att kolla om intrycken består. Får se när det blir läge att tömma den.
 

Vingubben

Medlem
Jag hade inte tänkt att handla idag men smet förbi Gårda efter lunch. Blev glad när jag kunde greppa två Leoville Barton. Passade på att fråga hur det gått med SQN och det visade sig att dom hade ett par kvar. Inte så ofta man får möjlighet att köpa en 100-poängare så det slank ner en Syrah. Så det kan gå
C15C88F1-52BE-4C38-B56F-F1A27C31276E.jpeg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag hade inte tänkt att handla idag men smet förbi Gårda efter lunch. Blev glad när jag kunde greppa två Leoville Barton. Passade på att fråga hur det gått med SQN och det visade sig att dom hade ett par kvar. Inte så ofta man får möjlighet att köpa en 100-poängare så det slank ner en Syrah. Så det kan gåVisa bifogad bild 12883
Ja, så det kan gå :)
 

v_skogh

Medlem
Jag hade inte tänkt att handla idag men smet förbi Gårda efter lunch. Blev glad när jag kunde greppa två Leoville Barton. Passade på att fråga hur det gått med SQN och det visade sig att dom hade ett par kvar. Inte så ofta man får möjlighet att köpa en 100-poängare så det slank ner en Syrah. Så det kan gåVisa bifogad bild 12883
Hänge på låset imorse i Gårda. Så jag löste min ranson SQN. Äntligen får man prova.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag reagerade likadant! Blev lite rädd då båda forumets skribenter skrivit om "häst" och "gödsel", men när jag läser på Cellartracker, Håkan Larsson, Vinbanken eller BK Wine står det inte något om detta. Inte för att jag misstror våra skribenter, det skiljer sig bara på den punkten jämfört med andra. Jag är så pass ny inom vinvärlden att jag blev lika nyfiken som rädd, så jag beställde bara en flaska först för att testa med. 8 000 flaskor borde räcka tills jag testat min flaska tänker jag.
Mitt omdöme av Maclura lyder enligt följande:

"Stall, cigarr, läder och lakritsrot möter syrliga plommon, omogna björnbär, skokräm och salmiak. Medelfylligt med fånigt ambitiös struktur och snorbra intensitet för sitt pris. Härligt komplext och nyanserat med snustorrt avslut och fin längd. (89p)"

Ett givet köp om man gillar bra rödvin. Lådvis är att föredra. :)
 
Bra med källkritik! Det är ju rätt subjektivt detta med vin, och provningarna går i rasande fart, så mitt stall-tips är att det alltid är bra att jämföra olika provare. Men den bästa måttstocken vad gäller vad man gillar är ju den egna gommen och näsan. Och med detta pris är det ju som upplagt för att få några till bedömningar snart! Rapportera gärna vad du tyckte, spännande för oss som recenserar. Stallighet är ju typiskt en sån sak som man är litet olika känslig för, vissa kan tycka att det tillför komplexitet i små doser och andra reagerar kraftigt.

Kan också tipsa om Sofia Ander på dinvinguide.se som alltid brukar vara rätt träffsäker och som jag uppfattar inte har så många kompasser förutom sin egen smak. Hon är en av dem jag själv sen kollar för att se om jag missat något (jag och Patrik lägger som regel ut våra bedömningar före de andra skribenterna) http://www.dinvinguide.se/sofiaander/systembolaget-sma-partier-6-april-2018/

Provad! :)
Jag håller med dig i det mesta du har skrivit i dina noter. Läder, te, blyerts och övergången till det strama slutet. Fast jag är i ridskolans stall med mina döttrar en gång i veckan känner jag inga toner av stall eller häst alls så just den delen är nog väldigt individuell för oss båda. Det jag undrar är om det inte skulle må gott av att ligga ett tag för något säger mig att det "spretar" med sin klara syra och framträdande tanniner till den medelfylliga kroppen vilket inte riktigt harmonierar, men det är väl just syran och tanninerna som gör att den skulle klara lagring väl?. Är det som jag uppfattar som spretigt/"ej i harmoni" det som brukar benämnas som "slutet" eller vad ligger bakom den vintermen?

I vilket fall kan jag tänka mig att köpa ett par stycken och lägga undan och se hur den blir om syran hinner lägga sig lite, så tack för recensionen och kör hårt framöver på provningarna!
 
Toppen