Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 6 april 2018

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Priserna är så pass humana att även jag funderar på att köpa en flaska SQN faktiskt. Det finns dock så mycket babyviner i min källare redan att jag troligen avstår. :)

Fördelen med fruktdrivna jänkare är att de kan avnjutas unga. Överdriven mognad (+20 år) är snarare en nackdel i min bok.

Kan man generalisera på det sättet? ;) De har ju gjort rätt många viner vid detta laget. Det är lite som med Bordeaux 2003 där många hävdade att alla toppviner var hedonistiskt njutningsbara redan vid 10 års ålder.

Svar ja! Ung SQN är nästan alltid fantastisk. Drack nyligen syrah 2015 och den var galet bra och bättre än syrah 2005 som dracks 2016 och är en legendarisk årgång.
 

Pontus

Medlem
Fördelen med fruktdrivna jänkare är att de kan avnjutas unga. Överdriven mognad (+20 år) är snarare en nackdel i min bok.



Svar ja! Ung SQN är nästan alltid fantastisk. Drack nyligen syrah 2015 och den var galet bra och bättre än syrah 2005 som dracks 2016 och är en legendarisk årgång.
Finns hur många variabler som helst i sammanhanget. Den kanske är som bäst efter 40 år?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Finns hur många variabler som helst i sammanhanget. Den kanske är som bäst efter 40 år?
Högst sannolikt inte med tanke på vad jag skrev ovan. Förutsatt att man som jag gillar fruktdrivna jänkare...Men att köpa SQN och lagra i 40 år för att få bort frukten är som att gå över ån efter vatten.
 

Magikern

Medlem
Högst sannolikt inte med tanke på vad jag skrev ovan. Förutsatt att man som jag gillar fruktdrivna jänkare...Men att köpa SQN och lagra i 40 år för att få bort frukten är som att gå över ån efter vatten.

På andra sidan ån finns det jordiga och parfymerade mognadstoner som inte finns på denna sidan, men i sort sett samma fyllighet och intensitet. Nu kan man ju inte sia om framtiden men man kan ju hoppas att vinerna är riktigt långlivade med tanke på den feta prislappen.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
På andra sidan ån finns det jordiga och parfymerade mognadstoner som inte finns på denna sidan, men i sort sett samma fyllighet och intensitet. Nu kan man ju inte sia om framtiden men man kan ju hoppas att vinerna är riktigt långlivade med tanke på den feta prislappen.
Sia om framtiden är väl precis det vi försöker på detta forum.;)

Min poäng är att om man är ute efter jord, löv, kompost, skit eller stall så är det bättre att hålla sig i Frankrike från första början.

Med parfymerade toner i gamla viner till följd av mognad vet jag inte riktigt vad du menar, eftersom en parfym kan dofta väldigt olika.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag lånar tråden lite. @Patrik Sellin och @Omar Khayyam, kommer ni att testa små partier för Maj snart?
Jag hittade ingenting av intresse att köpa den 20e April och skjuter således mina tankar lite längre fram.
På måndag - omdömen kommer förhoppningsvis under veckan. Listorna kom just - något särskilt du är ute efter? Verkar vara mest rosé 4:e maj :confused:. Men nu ser jag att släppet 18/5 kan bli skitkul.
Ingen Kopke?
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
Cortes de Cima Branco 2015 149 kr
N: trevliga ekfat. Övermogna äpplen och äppelpaj. Komplex
M: Bra tryck i detta med grillade citroner och äppelklyftor. Chardonnay i mixen? Lime. Kul vin att ha med på en blindprovning. och gott. 88
90360 Cortes de Cima Branco 2015 149 kr
N: Tung, spännande doft med knäck och kola.
M: Tropiska frukter tillsammans med citron, vanilj och äpple. Bra djup och koncentration. Mycket vin för 149 kronor. 87-90p
Sitter i detta nu och sippar på detta vin, kändes som ett kul vin att plocka upp med tanke på era recensioner och den udda druvblandningen (Sauv.bl., Alvarinho och Viognier på ekfat) från ett "udda distrikt i ett udda vinland" (vitt från Portugal är definitivt udda för mig, dessutom från södra delen av landet).
Och jag fick mig ett litet skratt när jag läste era recensioner igen nu - så spot on vad jag själv tycker; tung, tydlig ek, citronpaj, kola, grillade citroner och fräscha röda äpplen. Tydlig syra med hygglig intensitet och komplexitet. Ger det 88 p.

Mitt inlägg kan också ses som ett inlägg i debatten om vår provningspatrulls recensioner. Uppskattar mycket att ni hyfsat förutsättningslöst bedömer vinerna utifrån vad som finns i glasen och inte vad det står på flaskan.
 
Toppen