Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Snarlika namn på vinerna från samma producent

Bastardo

Medlem
Jag tycker att det är nästan ’kriminellt’ att det finns två olika viner som har nästan exakt likadana namn, som de här två. Det är inte så himla vanligt vad jag kan förstå och svårt att inte blanda sig mellan dem.

Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese vs
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese

Jag är inte säker på, men tror att skillnaden ligger i att det sistnämnda kommer från en lite finare del av vingården och är kanske även gjorda av äldre vinstockar. Men när man jämför recensioner, så är det sällan så stor skillnad mellan de här vinerna ändå.
Hur som helst är det ett gott dessertvin som inte är så dyr heller, de få gånger man hittar det hos bolis.
Om det är någon som är kunnig i ämnet och kunde eventuellt belysa oss mindre vetande om förhållandet mellan vinerna.
P.S. Det kanske finns andra exempel inom viner med stor risk att blanda ihop namnen? Kom gärna med fler förslag. :)
 

Håkan

Medlem
Håller inte med. Det kan vara ganska stor skillnad mellan lägena och Sonnenuhr är ett bättre läge, kolla på en karta så förstår du. Jämför med Bordeaux där oklassade vingårdar ligger vägg i vägg med de bästa.
Willi Schäfer och JJ Prum brukar dessutom köra med olika "fuder" för att röra till det, dessutom köra lite "Versteigerung" på det, och varför inte en Goldkapsel också för att förvirra än mer.
 

chambertin

Medlem
Jag tycker att det är nästan ’kriminellt’ att det finns två olika viner som har nästan exakt likadana namn, som de här två. Det är inte så himla vanligt vad jag kan förstå och svårt att inte blanda sig mellan dem.

Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese vs
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese

Jag är inte säker på, men tror att skillnaden ligger i att det sistnämnda kommer från en lite finare del av vingården och är kanske även gjorda av äldre vinstockar. Men när man jämför recensioner, så är det sällan så stor skillnad mellan de här vinerna ändå.
Hur som helst är det ett gott dessertvin som inte är så dyr heller, de få gånger man hittar det hos bolis.
Om det är någon som är kunnig i ämnet och kunde eventuellt belysa oss mindre vetande om förhållandet mellan vinerna.
P.S. Det kanske finns andra exempel inom viner med stor risk att blanda ihop namnen? Kom gärna med fler förslag. :)
Brauneberger Juffer Sonnenuhr: http://weinlagen-info.de/#lage_id=166
Brauneberger Juffer: http://weinlagen-info.de/#lage_id=165

Hela Tyskland är full med Einzellagen/Grosslagen som lätt kan blandas ihop tyvärr liksom en hel del andra vinregioner i världen.
Som tur är så finns ju info på webben om det mesta så man kan ju reda ut tveksamheterena ganska enkelt.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Brauneberger Juffer Sonnenuhr: http://weinlagen-info.de/#lage_id=166
Brauneberger Juffer: http://weinlagen-info.de/#lage_id=165

Hela Tyskland är full med Einzellagen/Grosslagen som lätt kan blandas ihop tyvärr liksom en hel del andra vinregioner i världen.
Som tur är så finns ju info på webben om det mesta så man kan ju reda ut tveksamheterena ganska enkelt.
Tusen tack, chambertin!
Hade aldrig hittat det här själv. :) Jag var på producentens hemsida och där hittade jag inte ett ord om väsentligt info av olika vinerna. Bara lite allmänt om en massa annat jox.
Jag har druckit länge sen Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese, men kommer inte ihåg årgången. Fantastiskt gott vin och bland det godaste jag har smakat i den stilen. Årgång 2012 fick Juffer Sonnenuhr en poäng mer än vanlig Juffer som spätlese av Wine Spectator. Har ingen aning hur bra årgång den var.
Orsaken att jag tog upp den här diskussionen var från början därför att jag upptäckte ett fel hos Alkos hemsida. Där stod det att just det här vinet av årgång 2016 skulle ha alkoholhalt på 12% och jag skrev till de, att det är helt omöjligt att det skulle kunna vara så högt. Väntar på svar, men det är många som kontaktar de just nu, så det kan dröja med svaret. Berättar sen vad de sade. Jag har bra kontakt med de, men norska Vinmonopolet har nog aldrig svarat på mina mejl, men de har alla fall rättat till saker och ting som jag har påpekat som var felaktiga.
Jag skulle gärna vilja börja som en granskare av fakta och stavfel hos någon av monopolen … ;) Det yrket ligger liksom väldigt nära det som jag har sysslat med mest i arbetslivet.
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Håller inte med. Det kan vara ganska stor skillnad mellan lägena och Sonnenuhr är ett bättre läge, kolla på en karta så förstår du. Jämför med Bordeaux där oklassade vingårdar ligger vägg i vägg med de bästa.
Willi Schäfer och JJ Prum brukar dessutom köra med olika "fuder" för att röra till det, dessutom köra lite "Versteigerung" på det, och varför inte en Goldkapsel också för att förvirra än mer.
Synd att Fritz Haag vill inte förklara på deras egen hemsida vad är skillnaden mellan de två. Det är inte så stor skillnad mellan vinerna i
recensionerna, alltså hur många poäng vinerna skiljer åt sins emellan. Som mitt exempel visar, tyckte WS att det skiljde bara en ynka poäng mellan vinerna. Men det kanske kan bli lite annat vid långvarig lagring. Men om man är en pensionär så är det inte första tanke precis att lagra vinerna i åratal! ;) Det är nog lugnast att börja dricka de bästa vinerna man har så fort som möjligt. :) Bara man hade så nära vinvänner att man kan föreslå en träff. Det kanske jag gör ändå, om det är jag som bjuder. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag menar att varför kan de inte ange några siffror också för att visa vad är skiilnaden? Sådana här målande beskrivningar vill jag inte ens läsa. Hur svårt ska det vara att ange alkoholprocent, totalsyra och RS i vinet? Det är det som jag inte begriper. Många andra producenter är mycket duktigare att ge en sån info också.
Kanske också hur stora är de olika lägena, hur många hektoliter plockar man per hektar etc.
Det finns många fina producenter som berättar också skillnaden mellan olika årgångar. Här inte en enda rad. Och de bäst informativa producenter lägger också ut recensioner på flera olika årgångar, så att man får veta vilka årgångar är mest attraktiva etc.
Av egen erfarenhet vet jag att det lönar sig inte ens att mejla till de flesta av sådana här vintillverkare, för man får aldrig några svar. De bryr sig helt enkelt inte om den enkla konsumenten.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Om man får svar brukar bero på vilket språk man frågar och hur man uttrycker sig.
Jag har använt engelska och brukar vara mycket saklig och strikt i mina frågor. Har kanske inte frågat så väldigt många gånger, men det är dåligt med svar utom en gång. Och det var med Julien Schaal. Underbar individ och oerhört tillmötesgående. Det var då när han samarbetade fortfarande med Jean Biecher. En fantastiskt trevlig kille och oerhört duktig också. Han har ett eget vinmärke numera och jobbar med både viner från Frankrike och Sydafrika. :)
P.S. Det finns fortfarande ett vin från tiden med samarbete mellan Biecher och Schaal på bolis. Ett blandvin som har fått höga poäng hos bedömare, fast det var inte exakt i min smak ändå: Biecher & Schaal Grand Cru Altenberg de Bergheim 2017. Ser också att det finns numera två vita viner från Sydafrika hos bolaget också av Julien Schaal.
P.S.S. Men jag kan förstå att de har oerhört mycket annat att göra också än att bara sitta vida datorn och svara på frågor.
 
Toppen