Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Snygga Flasketiketter

Lacosta

Medlem
Har haft denna diskussionen vid många middagar. Dels hur man tänker när man köper vin hur pass mycket påverkas man av flaskans etikett, är en intressant aspekt hur man väljer vinerna om man inte har den kunskapen om druvan/producenten. Kan tänka mig att det finns en del vinsamlare som köper en del pga av vinet är okej men etiketten är en cool. (något man måste ha i sin källare?)
Kanske har fel på den punkten.

Hur som helst. Vore intressant att höra vad ni har för favorit flaska? Eller varför inte droppa allmänt snygga Labels på denna tråd.
 

Wintermute

Medlem
Här är några som jag tycker är lite extra snygga...
cover11_beauty-shot_cristal-vinotheque-1996_hd_0.jpg
kripta-443316.jpg
QsQkb2viRVamshp0FK2HHQ_pb_x600.png
24467118_400.png
 

Mexikanaren

Medlem
En av mina personliga favoriter; Catena Zapatas Argentino

Plus historian bakom etiketten som även den är intressant
Storyn bakom etiketten: " The epic tale of the noble Malbec grape is like no other, and the label for Catena Zapata Malbec
Argentino pays tribute to the variety’s history in France and its rise in Argentina. Four female figures embody different landmarks in the history of the grape. Eleanor of Aquitaine represents the birth of Malbec. She is a strong, Old World presence, lingering at the bridge in Cahors, where Malbec came into its own. Next, the Immigrant symbolizes the movement to the New World and the unknown explorers
and adventurers who connected Europe with the Americas. Phylloxera personifies the death of Malbec in the Old World, which enabled its rebirth in the new. Finally, there is Bodega Catena Zapata, represented by Adrianna Catena, who depicts birth, earth, and motherhood, sharing the riches of the New World. Today, the Catena family’s fourth generation leads the high-altitude renaissance in Argentina. We are returning Malbec to the sky... where it belongs."


catena-zapata-malbec-argentino-2017-bodegas-de-cuyo-D_Q_NP_881124-MLA32134461307_092019-F.webp

Catena-Zapata-Malbec-Argentino-2015-label.jpg
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Hur är vinet då? Har varit nära att handla flera gånger men andra flaskor har kommit före.
Har två flaskor 2017 på hyllan som jag inte öppnat än, däremot lämnar Patriks kommentar min hoppfull:

2018 Catena Zapata Malbec Argentino 695 kr Ej fastställt
N: Blåbär, svarta vinbär, grön paprika, vitpeppar, alkohol, läder och jasmin.
M: Björnbär, hallon, svarta vinbär, tobak och saltlakrits. Rejält koncentrerad frukt, vass syra och integrerade tanniner. Snälla fat. Balanserat, polerat och mycket elegant. Trots att det är yngre än Alta och Nicasia (en stor del av druvorna kommer från Nicasia) är det klart mer tillgängligt. Kan lagras, men det behövs inte. Det här är riktigt bra! 94-96p
 
Toppen