Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Social distansering - ett individuellt samhällsansvar

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
I dagens läge med en utbredd samhällssmitta av Corona och Folkhälsomyndigheten som säger att vi bara ser toppen på ett isberg så tycker jag att vi som individer måste ta vårt samhällsansvar. Visserligen jobbar jag på två myndigheter som båda, på olika sätt, handlar om vård men mina åsikter kommer inte främst därifrån. Individuell social distansering är den enskilt viktigaste åtgärden för att kunna platta ut smittokurvan i samhället och på så sätt få sjukvårdens resurser att räcka till dem som behöver dem över tid. Det kommer att dö en massa människor i Sverige pga Covid-19 och långt ännu fler om sjukvårdsresurserna blir överbelastade. Personligen är jag inte rädd för detta och jag kommer säkert att bli involverad i vårdkedjan på något sätt men som samhällsindivid vill jag ta mitt ansvar och begränsa mina sociala kontakter till ett nödvändigt minimum. Med anledning av detta tycker jag att forumets medlemmar bör göra detsamma. Och den första åtgärden borde vara att frysa alla BYOB:s tills allt börjar att lugna ned sig. Jag har själv BYOB- abstinens men kroppen får vänja sig. Vi har ju vår gemenskap ändå som vi kan njuta av - på distans.
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Vi kanske ska genomföra den första digitala dyob. Drink-yob...
:) Har tänkt samma tanke. Nu är det väl dags att vidga våra vyer? Varför inte bestämma ett par flaskor som vi sitter hemma och provar simultant med noter och diskussioner via forumet. Skulle vara kul.
 

Thirsty

Smygnykterist
I dagens läge med en utbredd samhällssmitta av Corona och Folkhälsomyndigheten som säger att vi bara ser toppen på ett isberg så tycker jag att vi som individer måste ta vårt samhällsansvar. Visserligen jobbar jag på två myndigheter som båda, på olika sätt, handlar om vård men mina åsikter kommer inte främst därifrån. Individuell social distansering är den enskilt viktigaste åtgärden för att kunna platta ut smittokurvan i samhället och på så sätt få sjukvårdens resurser att räcka till dem som behöver dem över tid. Det kommer att dö en massa människor i Sverige pga Covid-19 och långt ännu fler om sjukvårdsresurserna blir överbelastade. Personligen är jag inte rädd för detta och jag kommer säkert att bli involverad i vårdkedjan på något sätt men som samhällsindivid vill jag ta mitt ansvar och begränsa mina sociala kontakter till ett nödvändigt minimum. Med anledning av detta tycker jag att forumets medlemmar bör göra detsamma. Och den första åtgärden borde vara att frysa alla BYOB:s tills allt börjar att lugna ned sig. Jag har själv BYOB- abstinens men kroppen får vänja sig. Vi har ju vår gemenskap ändå som vi kan njuta av - på distans.
Det gäller att prioritera åtgärder mot de saker som medför högst risk dvs BYOB.
Att skolorna fortfarande är öppna, butiker inkl Systembolaget, restauranger, arbetsplatser (de flesta) etc är sekundärt.. Givetvis bör personer i riskzonen utvärdera det extra.

Viss sarkasm men lyfta blicken lite högre?
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
F-n det blir svårt, Vi har ju ortogonal smak.
Koomilya kanske?
Min enda Koomilya är nog inte drickfärdig på länge. Vi kan nog hitta något annat? Inte helt säker på ortogonal. Någonstans finns det en viss konvergens mellan oss :D
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det gäller att prioritera åtgärder mot de saker som medför högst risk dvs BYOB.
Att skolorna fortfarande är öppna, butiker inkl Systembolaget, restauranger, arbetsplatser (de flesta) etc är sekundärt.. Givetvis bör personer i riskzonen utvärdera det extra.

Viss sarkasm men lyfta blicken lite högre?
Förstår inte riktigt vad du menar. Småbarnsföräldrar med barn på skolor, arbetstagare på öppna arbetsplatser etc är just de personer som borde begränsa sitt sociala engagemang. De, om några, är en grupp som har högre risk att bli smittade och då också en högre risk att smitta andra. En enda mindre smittad idag är ca 100 mindre att avlasta sjukvården om 4-6 veckor. Så snabbt går det. Just nu på TV säger Tegnell att det är viktigt att begränsa sina sociala kontakter. Surprise.
Hittade en läsvärd artikel på CT av alla ställen. Ta er tid att skumma igenom den...
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca
 

Thirsty

Smygnykterist
Förstår inte riktigt vad du menar. Småbarnsföräldrar med barn på skolor, arbetstagare på öppna arbetsplatser etc är just de personer som borde begränsa sitt sociala engagemang. De, om några, är en grupp som har högre risk att bli smittade och då också en högre risk att smitta andra. En enda mindre smittad idag är ca 100 mindre att avlasta sjukvården om 4-6 veckor. Så snabbt går det. Just nu på TV säger Tegnell att det är viktigt att begränsa sina sociala kontakter. Surprise.
Hittade en läsvärd artikel på CT av alla ställen. Ta er tid att skumma igenom den...
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca
Kanske mer effektfullt om alla på forumet bojkottar besök på Systembolaget?
 

Pontus

Medlem
Det kan också vara så att en BYOB faktiskt plattar till sjukhuskurvan om de som är där och eventuellt blir smittade inte sprider vidare till så många och bidrar till immunitet i ett senare skede då fler är smittade. Exakt hur stor social distansering som behövs varierar över tid och ser nog ganska olika ut i olika länder. För första gången får man kanske se det som en fördel att många gamla i vårt land redan lever relativt isolerat?

Fokus bör nog ligga på att skydda dem som är i riskzonen i första hand. Det gör man bara delvis med social distansering.
Jag ska själv höra mig för bland några äldre i området för att erbjuda hjälp med att handla eller gå till apoteket och hoppas att fler gör detsamma.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Roligt när icke medicinskt sakkunniga uttalar sig i denna fråga. Tror att forumets "experter" på Corona skall låta bli att uttala sig med egna hittepåteorier om att det är bra för Sverige att ha BYOB :)
 
Last edited:
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det kan också vara så att en BYOB faktiskt plattar till sjukhuskurvan om de som är där och eventuellt blir smittade inte sprider vidare till så många och bidrar till immunitet i ett senare skede då fler är smittade. Exakt hur stor social distansering som behövs varierar över tid och ser nog ganska olika ut i olika länder. För första gången får man kanske se det som en fördel att många gamla i vårt land redan lever relativt isolerat?

Fokus bör nog ligga på att skydda dem som är i riskzonen i första hand. Det gör man bara delvis med social distansering.
Jag ska själv höra mig för bland några äldre i området för att erbjuda hjälp med att handla eller gå till apoteket och hoppas att fler gör detsamma.
Sorry @Pontus. Första stycket är så extremt dumt så jag vill egentligen inte kommentera det. Det är som en inbjudning till utvecklingen i Italien och det tror jag inte någon är speciellt intresserad av. Om sjukvården ska orka med detta så måste kurvan flacka av och tiden för "flockimmunitet" bli så lång som möjligt. Det är bara den enskilde individens handlingar som kan göra detta möjligt och inte politiska beslut. Andra stycket däremot håller jag helt med om. Det är inte det där som begreppet social distansering innebär. För äldre (nu >70 år) blir det mer en social isolering. Där kan vi alla hjälpa till så gott det går.
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Vad har en artikel av en medicinskt icke sakkunnig ("MSc in Engineering. Stanford MBA. Ex-Consultant") i en tråd på ett vinforum att göra??? Lite spamvarning?
Du är alltid så konspiratorisk Tomas ;)
Vad den hade där att göra kan du fråga Ken Birman Ithaca, NY som la ut den där. För övrigt är det ganska intressant att läsa inläggen från, mestadels, amerikaner om vad de dricker under sin karantän...
Och ja, möjligen är din namne inte sakkunnig rent medicinskt men hans artikel handlar mest om siffror, kända och okända samt modeller att prediktera bla. Och här tror jag att han har spetskompetens, eller hur? Sanning eller osanning? Själv tror jag inte på värstascenariot men framtiden får utvisa. Fram till dess ska jag som individ göra vad jag kan iaf. Rätt eller fel? Who cares - det känns bra.
 
Toppen