Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Socialt distanserad provning över Skype

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fyra modiga pionjärer gav oss i kast med detta: Hur tusan genomför man en skoj provning på distans?
Huvudsaken var ju att njuta av gott vin och nördiga nörderier under några timmar, utan att utsätta varandra för ens risken att sprida/få i sig SARS-CoV-2.
Med @vintomas (Sthlm) och jag (Tokyo) från FW och Chatters (Sydney) och Paul Jaines (London) från CT så parade vi ihop tidsskillnader och vinösa övningar.
Paul var naturligtvis ut tidigast och hinkade i sig en hel del innan frukost. (Hans dag slutade med att hustrun också ville ha vin, så de satt och drack ända tills det blev mörkt. Över 12 timmar njöt de av en kader av goda saker och avslutade med en hissad Côte-Rôtie.
Chatters coravinade sig genom en fascinerande mängd kvalitetsviner!
Tomas var med oss ett tag och gick nogsamt genom ett gäng Chabliser av bättre snitt inför den stundande Stockholmska vinprovningskvällem (utan social distansering på fysiskt vis).

Själv kolkade jag i mig:
1997 Petite Chablis av Reugnis (1/2-but)

Otroligt gott vin, fint ekat, i sin bästa "strajd" MEN dunderkorkat :-( (inga spår av oxidation)

1983 Château La Louvière Blanc, 96p
Barnarov. Som en varm, trygg, mjuk, lång, vänlig kram. Fortfarande fruktdriven men med iaf påbörjad mognad.

1973 Ricasoli Chianti, 90p (2 p för ålder)
Denna öppnade jag två dagar innan, bara för att kolla så att den inte var stendöd.
En touch av oxidation, men inte allvarligt. Fortfarande tanniner kvar och ett exodus av vackra körsbärstoner och välstämda syror.

30 årig Jalifa Amontillado, 95p
Ååååh, rävlarns! Vilken makalös längd, rikedom och komplexitet! Hade nog sagt Oloroso om denna om den varit helblint serverad.

Martell Cordon Bleu
Alltid lika vacker!

Avslutade med lite öl. Sov i 12 timmar och mådde oförskämt bra :)

Vi kommer självklart köra fler räjs!
 
Toppen