Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Söta desserter, tips tack!

R.P

Medlem
För min del blir det nästan alltid ost efter middag om det lutar åt dessert. Är dålig på det där med sött, men det är väldigt gott att äta sött efter en tung måltid, sätter allt på plats. :) Min matlagning när det kommer till efterrätter sträcker sig till Dole fruktcocktail och glass...:-\

Som ni kan se behöver jag hjälp, kan ni tipsa mig om lättlagade söta desserter som jag kan bjuda flickvännen på för att få henne i rätt tillstånd efter en god middag med en massa gott vin och champagne (eller cava för all del) ? :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Söta desserter, tips tack!

Jag är barnsligt förtjust i Panacotta, en vaniljpanacotta med färska bär är helt gudomligt. Annars så håller jag Créme Brûlée som den främsta av desserter, även den klassisk med vanilj. Man kan ju laborera hur mycket som helst med smaksättning, men det enkla är oftast det bästa!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Söta desserter, tips tack!

Krug skrev:
Jag är barnsligt förtjust i Panacotta, en vaniljpanacotta med färska bär är helt gudomligt. Annars så håller jag Créme Brûlée som den främsta av desserter, även den klassisk med vanilj. Man kan ju laborera hur mycket som helst med smaksättning, men det enkla är oftast det bästa!

Panacotta är faktiskt löjligt gott, lätt att göra ska det vara också efter vad jag hört, det ska kollas!

edit: recept http://www.tasteline.com/default.ns?str ... 430&tlfo=0 enkelt att göra, härligt! :)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Söta desserter, tips tack!

Panacotta är överlägset allt annat tycker jag.
De brylépuddingar och Creme Caramel man får på restauranger har påfallande ofta en tendens att smaka för mycket kalla ägg som förtar vaniljsmaken.
 

weezer

Medlem
SV: Söta desserter, tips tack!

Ersätt lite av grädden i pannacottan med lite vaniljyoghurt så blir den fräschare, lite smalare och syrligt god. Men koka såklart inte upp yoghurten utan låt grädden svalna innan du drar i den, ner mot en 40 grader iallafall.

Smart! Panacotta har en tendens att kännas lite väl fet och mäktig, fräscht att blanda ut den med yoghurt.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Söta desserter, tips tack!

weezer skrev:
Ersätt lite av grädden i pannacottan med lite vaniljyoghurt så blir den fräschare, lite smalare och syrligt god. Men koka såklart inte upp yoghurten utan låt grädden svalna innan du drar i den, ner mot en 40 grader iallafall.

Smart! Panacotta har en tendens att kännas lite väl fet och mäktig, fräscht att blanda ut den med yoghurt.
 

weezer

Medlem
SV: Söta desserter, tips tack!

Man kan reglera ner gelatinet åxo, lite grann..då yoghurten är lite tjockare än grädde.
 
Toppen