Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Solobarolo.it

larasoni

Medlem
Hej!
Första inlägget här för min del, kul forum! Har läst en del tidigare men aldrig skrivit nåt.

Nu har jag en fråga till er - vad har ni för erfarenhet av solobarolo.it? De har en kampanj som går ut i kväll som innebär 35% rabatt vilket blir väldigt bra priser, dessutom utan påslag för frakt. På min inköpslista står bland annat Settimo 2010 (23euro) palladino parafada 09 (22euro), ca viola sottocastello novello (35euro), fratelli revelli 2011 (21 euro)... listan på bra priser kan göras lång.
Men vågar man slå till? Får man vad man beställt? Vad gäller egentligen rent juridiskt? Ni som testat tidigare får gärna skriva hur det gått.

Tack på förhand!
 

kayaker

Cyklist
Hej!
Första inlägget här för min del, kul forum! Har läst en del tidigare men aldrig skrivit nåt.

Nu har jag en fråga till er - vad har ni för erfarenhet av solobarolo.it? De har en kampanj som går ut i kväll som innebär 35% rabatt vilket blir väldigt bra priser, dessutom utan påslag för frakt. På min inköpslista står bland annat Settimo 2010 (23euro) palladino parafada 09 (22euro), ca viola sottocastello novello (35euro), fratelli revelli 2011 (21 euro)... listan på bra priser kan göras lång.
Men vågar man slå till? Får man vad man beställt? Vad gäller egentligen rent juridiskt? Ni som testat tidigare får gärna skriva hur det gått.

Tack på förhand!
Det har varit mycket problem med leveranser från SoloBarolo den senaste tiden. Det är flera på forumet som väntar på leverans eller att få pengarna tillbaka. Rådet idag torde bli att avstå.
 

Pontus

Medlem
Kortfattat så fick jag inte min beställning och fick tillbaka pengarna efter ca 3 månader och ett antal påtryckningar. Dom svarar i undantagsfall på mail, Facebook fungerar bättre. Det går inte att lita på de besked man får.
Dom har som jag förstår det begränsat eller inget eget lager. Därför finns det inga som helst garantier för att du får vad du beställer. Lycka till.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Även om de har en bra kampanj så hade jag inte rekommenderat denna vinhandlare. Kan ta lång tid att få leverans, och även att få svar på om man kommer att få flaskorna eller inte.

Om du nu ändå ska beställa så rekommenderar jag dig att handla via paypal.

Edit: Välkommen till forumet! :)
 

sunqan

Vinös
Solobarolo har ofta kampanjer med 20-30%, de har alltid fri frakt om man köper mer än sex flaskor.
Jag har handlat två gånger därifrån, båda gångerna under 2015. Första gången blev leveransen bara lite försenad, men andra gången (juni 2015) var det på precis samma sätt som i tråden som länkades till ovan- mail med löften som inte hålls och taffliga ursäkter och sen slutligen fel årgångar i leveransen. Dessutom hävdar de att de skeppar med flygfrakt, medan dhl påstår att paketen går med lastbil - jag vet bara vilka jag tror mest på.
Jag har inte beställt nåt mer därifrån sedan sommaren 2015, och kommer undvika göra det.
 

Fredrik L

Medlem
Läste du inte det jag skrev?
Ledsen, i hastigheten läste jag att det var 2016 du hade beställt, vilket var då många hade problem med beställningar av Accomasso. Jag beställde precis som du en del vin därifrån under 2015, och hade då inga problem. Verkar som om solobarolo är riktigt ojämna.
 

sunqan

Vinös
De säljer varor de inte har på eget lager och har inte säkrat upp leveranserna hos leverantörerna. Ungefär som 1855.com och deras primörförsäljning.

När de inte lyckas få fram varorna till ett pris som ger dem en vinst, då börjar cirkusen. Löften som inte hålls, mail som inte besvaras, fel varor levererade. Skitbolag helt enkelt.

Under tiden åker de runt på vingårdarna och dricker vin och lägger ut bilder på instagram. Mest fascinerande är att ingen frågat där när de ska leverera, eller så raderas såna kommentarer... (tur att man inte lever i ett land där man åker i fängelse när man kritiserar ett företag)

Med i min sista beställning från dem fanns följesedlarna ochh tullpapperen för en amerikansk kunds leverans. Solo svarade inte ens när jag mailade och berättade det.
 

Vino fino

Medlem
Jag köpte ett sexpack tidigt när bolaget var färskt och hade inga problem förutom att de bytte ett vin mot ett annat, dyrare. Känslan var att de var oorganiserade och lite väl generösa vilket brukar betyda problem i längden.

Något kvartal senare märkte jag att det började dyka upp post adresserad till mig personligen från vinklubbar och annat i branschen både i Sverige och utomlands, med särskild inriktning på Italien. Jag har ingen direkt bevisning men misstanken är väldigt stark eftersom jag är restriktiv med personuppgifter. Det skulle också förklara att det finns andra intäkter från att sälja kundregister (förutom då viner med små marginaler och inga lager). Huvudaffären kan mycket väl vara en annan än vinförsäljning.
 

Keen

slan
De säljer varor de inte har på eget lager och har inte säkrat upp leveranserna hos leverantörerna. Ungefär som 1855.com och deras primörförsäljning.

När de inte lyckas få fram varorna till ett pris som ger dem en vinst, då börjar cirkusen. Löften som inte hålls, mail som inte besvaras, fel varor levererade. Skitbolag helt enkelt.

Under tiden åker de runt på vingårdarna och dricker vin och lägger ut bilder på instagram. Mest fascinerande är att ingen frågat där när de ska leverera, eller så raderas såna kommentarer... (tur att man inte lever i ett land där man åker i fängelse när man kritiserar ett företag)

Med i min sista beställning från dem fanns följesedlarna ochh tullpapperen för en amerikansk kunds leverans. Solo svarade inte ens när jag mailade och berättade det.


Låter lite som PremierCrus affärsmodell.
 

Zmirc

Medlem
Jag var en av dem som beställde Accomasso i juni. Inget ljud från dem om någon försening. Svarade inte på mejl. Fick nu tag i dem via Facebook och har fått pengarna tillbaka. Jag kommer inte att handla där igen.
 

chambertin

Medlem
Beställde också Accomasso + lite annat i slutet av Juni och fick bara "lite annat". Sen bara lögner och/eller inga svar från SoloBarolo (fick lust att förkorta det med SB men insåg förväxlingsrisken här:))
Hade använt PayPal för min betalning och trodde att det var ett bra skydd men ack så fel jag hade.
Drog igång ett claim via PayPal i September efter att SoloBarolo inte svarat på mail under en månad.
Inga svar följde så klart men kunde inte eskalera det förrän i börjna av Oktober vilket jag gjorde.
Då reagerade SoloBarolo men påstod att dom inte kunde betala tillbaka mina 460€ pga av PayPal hade ett öppet claim.
Avvaktade då PayPal som till min förvåning avslog min begäran om återbetalning trots ett solklart fall av ej levererade varor och dokumentation. Inga svar från PP på meddelanden heller och ingen att kontakta. Till min förvåning så betalade då SoloBarolo tillbaka 462€ till mitt PP-konto. Bra så men PP behåll 17€ och konverterade resten till SEK med århundarets skitkurs. Summa summarum 225:- back och åtskilliga timmars jobb med både SoloBarolo och PayPal.

Konklussion: Handla INTE från SoloBarolo över huvud taget och om/när du handlar vin utanför Sverige (det finns gott om seriösa handlare där ute helt klart !) använd ALDRIG PayPal utan ditt eget kreditkort direkt istället. Kontokortsföretagen har för det mesta ett väldigt mkt bättre skydd för köparen än PayPal. Personligen kommer jag aldrig mer att använda PayPal vid ngn transaktion över huvud taget. Har skickat flera frågor via deras message-center senaste veckorna och har inte fått några svar över huvud taget utan bara automatgenererade sådana.

Att PayPals grundare Peter Thiel donerat 1,25M$ till Trumps kampanj hamnar inte på mitt +-konto heller även om det inte riktigt har med detta att göra.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Dagens skörd i inboxen:

We will collect new delivery from Accomasso Monday the 31st of October to fulfill all the missing deliveries. Your order no. 1155 of 4 + 4 bottles, totally 8 bottles will be delivered with that arrival. Don´t hesitate to get in touch if you have any questions,

Nu återstår att se om de verkligen dyker upp...
 

Sundbom

Medlem
Dagens skörd i inboxen:

We will collect new delivery from Accomasso Monday the 31st of October to fulfill all the missing deliveries. Your order no. 1155 of 4 + 4 bottles, totally 8 bottles will be delivered with that arrival. Don´t hesitate to get in touch if you have any questions,

Nu återstår att se om de verkligen dyker upp...

Samma mail här. Känner mig lite smutsig som har handlat av skitföretaget, men törsten av Accomasso smällde högre. Nåja, första och sista gången...
 
Toppen