Sommelier för en dag den 18/1 på The Winery Pub (Wine Mechanics)

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Mattias Schyberg, 14 januari 2019 kl 08:56.

1. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Den minnesgoda kommer säkert ihåg @Anders Landströms bedrifter på Eriks Vinbar för några år sedan.

Nu är det dags även för mig att prova på sommelieryrket för en kväll. :cigarr:

Jag har stor respekt för yrket och inser att allmän vinkunskap är en viktig, men relativt liten del av helheten. Jag kommer givetvis enbart krafsa lite på ytan den här kvällen och hålla hårt i det lilla jag kan. Jag slipper att bygga en vinlista som både ska funka på kort, mellan och lång sikt. Jag är inte heller någon smidig eller dansant servitör av klass. Tro mig, ingen skvätter så mycket vin omkring sig som jag gör och jag skulle inte blir förvånad om någon fin flaska med champagne "exploderar" i famnen likt följande exempel som postades nyligen annorstädes:

Men, jag tror och hoppas att det blir en kul och lärorik kväll. Det hade också varit kul att se lite uppslutning från forumet. :) Om inte annat för att skratta åt (med) mig eller kanske bara passa på att skaka tass om vi inte har träffats förr.

Kvällens viner och maten som serveras kommer att speglas av mig, men utgångsläget blir de viner som finns på vinlistan. Nu är det ganska tacksamt. Vinlistan är riktigt bra och påslagsfilosofin är precis så bra som man bör räkna med hos en modern, internationell vinbar. De viner som jag väljer kommer att erbjudas glasvis.

En riktigt bra osttallrik med adekvata vinkombos lovas. Lite matigare råbiff som passar bra till rött har jag bett om. Riktigt bra grejer från Loire, Oregon, Jerez, norra Rhône och Bourgogne med mera kan "lovas". Ja, förhoppningsvis även någon riktigt bra champagne. Om inte glasvinerna passar finns ju alltid vinlistan att gå på och om ni skulle bli ett gäng är det ju extra kul att ta in någon, eller några flaskor givetvis. Det går säkerligen att boka bord om så önskas, men se till att ni får bord i bardelen i så fall.

Hoppas ni känner er sugna så här helgen innan löning i januari! :ängel:

När: 18/1 2019
    Var: The Winery Pub (Wine Mechanics)
    Tid: 17:00 – tills jag stupar

MagnusH70, rs14, Martin Hansson och 22 andra gillar detta.
  2. ChristianB

ChristianB Medlem

Det kom aningen tätt inpå och i fel stad, men nästa gång så! ;)

Lycka till!

Trydebull och Mattias Schyberg gillar detta.
  3. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Mattias Schyberg gillar detta.
  4. Dan

Dan Medlem

Jag är sugen! Om det är någon annan från forumet som är det kanske man kan sammanstråla?

5. Vingubben

Vingubben Medlem

Gräsänkling med både hundar och barn. Kan du fixa vattenskål och något barnvänligt att äta?:D

Tomas Lindblom och Mattias Schyberg gillar detta.
  6. Mattias Schyberg

Det går säkert att ordna! :)

7. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

8. Ekdahl

Ekdahl Screwed up

Kul Mattias! Jag hade gärna dykt upp men har bordsbokning på Små bubblor. Skall klura på om jag kan dubblera men kanske inte helt ok med mitt övriga sällskap...

9. fluff

fluff Medlem

Skall försöka dyka upp på ett glas! Står du för ostronöppning också?

Mattias Schyberg och Dan gillar detta.
  10. Mattias Schyberg

Inte min starka sida direkt :(

11. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Instämmer med @thunberg och @ChristianB - lycka till! glöm inte den gyllene regeln att sommeliern bör provsmaka alla kvalietsgrejer.

12. Har inte varit där, kanske bästa tillfället att prova? ;)

Mattias Schyberg och Dan gillar detta.
  13. MartinE

MartinE Medlem

Härligt!

(kommer dock inte kunna vara där)

Tillägg: Verkar vara ett grymt ställe!

Last edited: 15 januari 2019 kl 00:27
  14. Mattias Schyberg

Hög tid att besöka i så fall! :)

David Olofsson gillar detta.
  15. Mattias Schyberg

Lite tänkta viner som erbjuds på glas. Detaljer så som årgångar med mera är aningen oklart fortfarande och inget är ännu skrivit i sten:

Champagne
    Vouette & Sorbée L ́argile BB
    Georges Laval Garennes

Rött
    La Stoppa-Trebbiolo
    Domaine Guiberteau-Arboise
    Envinate-Taganan
    Cristom (någon av de bättre lägena)
    Cote Rotie, eventuellt Levet 1996
    Leon Barral (osäkert vilken)

Vitt
    Bourgogne Blanc-Antoine Jobard
    Nicolas Joly (årgång och läge ännu osäkert)
    Domaine Labet Chardonnay Savagnin (oxidativ)
    Domaine Guiberteau Brézé
    Gerard Boulay

Sött och starkt.
    Sherry, port och tokaj. Osäkert vilka. Kopke -78 ev.

glenn_peter, Ekdahl, MartinE och 4 andra gillar detta.
  16. Skaggs

Skaggs Medlem

Stark glaslista!

17. Mattias Schyberg

Ja, vi får hoppas det kommer många vinnördar så att inte vi får dricka upp allt själva! ;)

18. Daniel A

Daniel A Medlem

Magisk lista. Herrejävlar. Misstänker att du kommer ha fullt upp (med att ha roligt!), men om du kan lägga ett eller två ord på minnet angående Guiberteaus vita så blir jag lycklig. :)

Enjoy!

19. Mattias Schyberg

Guiberteaus vita (Brezé) har jag faktiskt druckit två gånger! Som en krallig chablis, men med mängder av finess och lågmäld komplexitet. Superbt vin! 2014 har det varit båda gångerna för övrigt. :)

Daniel A gillar detta.
  20. Daniel A

Daniel A Medlem

Jag har bara druckit Guiberteaus instegsvita i blandade årgångar, och det var ett tag sedan nu. Har Brézé från 2013, 2014 och 2015 (hurra för Köpenhamn!), men inte vågat öppna någon. Kanske börjar bli dags då!

Dela sidan