Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sommelierexamen

W

westcat

Hej!
Har kollat på att utbilda mig till sommelier på Vinkällan, då de numer erbjuder lördagsutbildningar (vilket passar bra med mitt nuvarande arbete).
Efter att ha kollar runt lite ser jag dock att tex. Restaurangakademien har WSET certifiering, vilket även WineWise ser ut att ha (bor i Sthlm) men tyvärr har de ej lördagskurser. Så ville bara kolla med er på forumet, då jag antar att det finns ett antal utbildade här, hur viktigt WSET är? Och om någon har erfarenheter från de olika utbildningarna. Alla info tas taksamt emot.

Tack på förhand!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!
Har kollat på att utbilda mig till sommelier på Vinkällan, då de numer erbjuder lördagsutbildningar (vilket passar bra med mitt nuvarande arbete).
Efter att ha kollar runt lite ser jag dock att tex. Restaurangakademien har WSET certifiering, vilket även WineWise ser ut att ha (bor i Sthlm) men tyvärr har de ej lördagskurser. Så ville bara kolla med er på forumet, då jag antar att det finns ett antal utbildade här, hur viktigt WSET är? Och om någon har erfarenheter från de olika utbildningarna. Alla info tas taksamt emot.

Tack på förhand!
WSET är ju bra då det är en erkänd standard. Utbildningen väger på så vis lite tyngre. Jag är dock dåligt insatt, men möjligen har @merlotsmile, @Vino fino eller @ChristianB koll. Låt oss hoppas att någon av dessa herrar nappar och ger dig de svar du söker. :)

Du är också mer än välkommen att registrera dig på forumet. Vi bits sällan särskilt hårt. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Jag går fortfarande i väntans tider på mitt tentasvar, men jag har genomfört WSET level 3 under sommaren och tentade av kursen i september! Vad jag förstått så är WSET och exempelvis Restaurangakademien mer eller mindre detsamma i utbildningsnivån, men jag har inte riktigt koll på vad som förväntas av en sommelier. :p För egen del är jag mer intresserad av världens viner än att faktiskt arbeta som sommelier, men å andra sidan tycks det som att jag har utbildningen för det... Var jag landar nu är lite oklart!

Hur viktigt det är med WSET-certifiering är nog svårt att svara på. Visst är det bra att ha en erkänd organisation i ryggen, det är ju alltid en bonus! För min del känner jag mig mycket mer trygg i mitt arbete med Level 3 i bagaget. Jag kan i stort sett begripa mig på världens viner och spritsorter, förklara dem begripligt och håller regelbundet i provningar för t ex mina vänner. Däremot är biten kring mat och dryck väldigt liten i WSET Level 3. Om det finns större avsnitt kring detta återstår att se, men även om det är ett relativt kort avsnitt så berör WSET mat och dryck i kombination, hur man förvarar vin, hur man serverar vin och hur man provar ett vin för att bedöma dess kvalitéer.
Det är med andra ord väldigt gångbara kunskaper man får i sin utbildning, men eftersom jag inte arbetar inom restaurangbranschen så är det svårt att säga var kraven ligger i sommelieryrket!

Jag är mycket nöjd med min utbildning, så pass nöjd att jag känner att WSET Level 4 är ett realistiskt mål att fortsätta mot. Det är emellertid en något längre utbildning och enligt uppgift betydligt svårare! Men man ska sikta högt och jag tycker att du absolut bör se över vad som erbjuds om ditt val av utbildning har WSET-certifiering. Bara bra omdömen från min sida! ;)
 

westcat

Medlem
Tack för infon @Matlen & @ChristianB ! Jag har tänk att till en början göra det som en förlängning av mitt intresse och för att få bättre kunskap. Men jag kan även tänka mig att jobba med detta om jag blir riktigt "biten" under utbildningen, troligtvis dock inte i restaurang miljö utan i så fall snarare med inköp eller liknande. Jag antar att i så fall skulle en WSET vara mycket bra att ha utifrån det ni nämner. Får helt enkelt kolla lite mer om det är möjligt att få ihop det med min nuvarande jobbsituation!

EDIT:
Men om jag förstår dig rätt @ChristianB så går det att göra WSET fristående direkt med WSET-organisationen utan att gå via någon av "skolorna"? Då via självstudier och webbprov eller?

/westcat
 

ChristianB

DipWSET
Tack för infon @Matlen & @ChristianB !
Men om jag förstår dig rätt @ChristianB så går det att göra WSET fristående direkt med WSET-organisationen utan att gå via någon av "skolorna"? Då via självstudier och webbprov eller?

/westcat
Jag ska inte säga att jag är helt säker men som jag förstått det så finns det möjlighet att genomföra kursen på egen hand. Det beror ju också på vilka förkunskaper du har. Min kurs var via Systembolaget, där jag jobbar till vardags. För oss var det Level 3 som köptes in men det beror på att vi har andra kurser som tar upp de motsvarande bitarna för Level 1 och 2!

Jag hittar inga prislappar nu men på hemsidan ska det finnas information kring detta: http://www.wsetglobal.com/ Om inte annat är de ju enkelt att maila och fråga!
 

merlotsmile

Medlem
WSET och t.ex Restaurangakademien är absolut inte detsamma i utbildningsnivån. Sommelierutbildningen är oerhört mycket mer omfattande än WSET. Vinkällan har jag ingen koll på men både Gustibus (Malmö) och Restaurangakademiens sommelierutbildningar omfattar totalt 28 heldagar där WSET level 2 och level 3 ingår. Om man enbart går WSET-utbildning i t.ex London så omfattar WSET level 2 tre heldagar och WSET level 3 sex heldagar, dvs totalt nio dagar att jämföra med 28 dagar för sommelierutbildningarna. På dessa 19 extra dagar så får man naturligtvis oerhört mycket mer kunskap om mat och dryck i kombination. Man sätter menyer till vin. Man väljer vin till menyer. Man gör vinlistor. Man kollar på vinekonomin för en restaurang. Man provar mat och vin ihop och lär sig hur vin påverkar mat och tvärtom. Man går igenom och provar saké, öl, kaffe och te (som inte finns med i WSETs kursplan). Men man provar dessutom ofantligt mycket mer vin än vad man gör på en “schemalagd” WSETutbildning (i princip 15-20 drycker per tillfälle). Så WSET är endast knappt en tredjedel av vad en sommelierutbildning innehåller.

Jag gick sommelierutbildningen hos Gustibus i Malmö. Vi tentade av WSET level 2 första terminen. WSET level 3 tentan gjorde vi veckan innan vi gjorde den avslutande stora tentan för sommelierutbildningen. Den sista sommutbtentan innehåller även praktiskt prov med dekantering inför representant för sommelierföreningen. Klarar man den svenska tentan med praktiska prov så får man tillträde till Svenska Sommelierföreningen. I princip alla i min klass utom jag jobbade i restaurangbranchen. Alla skrev WSETprovet men jag tror att några missade det och har struntat i att skriva om. Det är den svenska certifieringen som är viktigast om man vill jobba på restaurang i Sverige. Tror inte WSET level 3 betyder speciellt mycket om man redan har en sommelierexamen. Har man däremot tänkt att jobba utomlands så blir det nog viktigare vad jag har förstått.

Vet att Gustibus under en period hade ett självstudiepaket där man kunde köpa typ två dagars snabbgenomgång och WSET level 3 tenta. Tror dock inte att det paketet finns kvar. Förstår inte riktigt varför Vinkällan inte erbjuder sina kunder möjlighet att även ta WSET-provet??? Men det finns väl kanske någon bra anledning …

Jag har även hoppat på WSET level4/diploma som är två års studier. Restaurangakademien och Grythyttan ger level 4. Jag går den dock i London och är inne på mitt andra år. Upplägget är sådant att det är 20 dagar obligatoriskt i London och sedan självstudier. Fokus är enbart vin/spritbranchen och det finns absolut ingenting om mat och vin i kombination i läroplanen (skönt tycker jag som är mest intresserad av själva vinet :D). Har klarat hela första året och har betat av fortified, spirit, wineproduction och markets (där man även skall skriva en uppsats). Har kvar champagne/sparkling och så den jäääättestora tentan som är still wines of the world :eek:.

Hoppsan ... blev långt det här :)
Och glömde .. välkommen till forumet :)
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Uttömmande och med mycket info, @merlotsmile . :)

Kort fråga angående Diploma: Jag hörde att de skulle plocka med öl i utbildningen också, är det någonting du känner till? Det kan ha varit så att ämnet diskuterades för framtida utbildningar men jag minns inte riktigt säkert... Skönt också att det inte handlar om mat och vin, för precis som du är jag mer intresserad av det jag har i glaset!
 

westcat

Medlem
Tack för grym info @merlotsmile ! :D Då var jag kanske inte helt fel ute med Vinkällan endå, då jag är i samma tankar som du gällande utbildningen. Får prata med dem om det är möjligt att göra WSET proven i anslutning till kursen. Annars antar jag att det alltid går att göra efteråt med den kunskapen man har fått (då de inte verkar vara lika omfattande). Kan återkomma med den infon jag får senare när jag pratat med dem, om någon annan skulle råka ha intresse att göra något liknande i framtiden...:skriver:
 
M

Mazzaz

Jag går fortfarande i väntans tider på mitt tentasvar, men jag har genomfört WSET level 3 under sommaren och tentade av kursen i september! Vad jag förstått så är WSET och exempelvis Restaurangakademien mer eller mindre detsamma i utbildningsnivån, men jag har inte riktigt koll på vad som förväntas av en sommelier. :p För egen del är jag mer intresserad av världens viner än att faktiskt arbeta som sommelier, men å andra sidan tycks det som att jag har utbildningen för det... Var jag landar nu är lite oklart!

Hej Christian!
Hur gick du level 3 under sommaren?
Är det en flerveckors kurs eller är det något du bara studera på egenhand till?
Har försökt hitta en snabbkurs för level 3 utan att behöva betala 50000+ kronor för en kurs på någon av våra skolor i Sverige, då jag aspirerar att jobba inom alkoholindustrin.
 

ChristianB

DipWSET
Hej Christian!
Hur gick du level 3 under sommaren?
Är det en flerveckors kurs eller är det något du bara studera på egenhand till?
Har försökt hitta en snabbkurs för level 3 utan att behöva betala 50000+ kronor för en kurs på någon av våra skolor i Sverige, då jag aspirerar att jobba inom alkoholindustrin.
Det var en kurs jag gick via Systembolaget eftersom det är min arbetsplats. Såvida du inte hittar någon som är villig att betala åt dig i utbildningssyfte så tror jag inte det går att komma undan. Däremot kostar inte själva Level 3 50'000 kr. Det är nog inklusive sommelierutbildning i så fall...

Mitt enda riktiga tips är att kika på www.wsetglobal.com för att hitta olika kursmöjligheter!
 

VinÅsa

Medlem
Hej!
Har kollat på att utbilda mig till sommelier på Vinkällan, då de numer erbjuder lördagsutbildningar (vilket passar bra med mitt nuvarande arbete).
Efter att ha kollar runt lite ser jag dock att tex. Restaurangakademien har WSET certifiering, vilket även WineWise ser ut att ha (bor i Sthlm) men tyvärr har de ej lördagskurser. Så ville bara kolla med er på forumet, då jag antar att det finns ett antal utbildade här, hur viktigt WSET är? Och om någon har erfarenheter från de olika utbildningarna. Alla info tas taksamt emot.

Tack på förhand!
Hej
Vinkällan har också WSET...! (Och är dessutom en riktigt bra utbildning)
 

VinÅsa

Medlem
Ja precis, jag har inte hunnit läsa alla inlägg i tråden, men initialt så var det ju kombinationen som var intressant tyckte jag att det verkade som? Någon ville gå Vinkällan eftersom de börjat med kurser även på lördagar (dessutom på riktigt coola nya vinhotellet i Järva Krog) men saknade WSET. Nu har Vinkällan börjat med WSET. För sina elever. :rolleyes:;) Perfekt kombo! Men som sagt, WSET har vad jag förstår ingen betydelse alls här hemma, men är förstås en cool merit och väldigt bra om man ska jobba utomlands. Eller bli världsmästare eller så.. :D
 
Toppen