Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sortimentsprovning 12/5 med chans att träffa vinmakare personligen

Origo Wine

Leverantör
Hej!

Jag förstår att "reklam" inte är tillåtet för enskilda produkter på dessa sidor, men vill bara berätta att jag har frågat och fått tillstånd att tipsa er om en sortimentsprovningVinkällaren Grappe nu på tisdag den 12 maj. Tiderna är 14-17 och 18-20. Du måste vara 20 år för att delta.

Jag representerar ett antal vinproducenter som jag ibland hör omnämnas här på dessa sidor (Luigi Pira, Conterno-Fantino, Marengo, Cappellano, Willi Schaefer, Zilliken, Haart, Schäfer-Fröhlich, Alzinger, Domaine du Pegau, Baumard, Mont-Olivet) och kommer ha många av dessa vinmakare personligen på besök i Stockholm för en sortimentsprovning. Som liten och rätt ny importör har jag ingen reklambudget, men jag hoppas att vinmakarna och deras viner ska göra utgöra ett bra alternativ. Sortimentsprovningen är gratis. Då får jag lite marknadsföring samtidigt som alla vinälskare får en chans att stilla sin nyfikenhet och träffa alla dessa vinmakare personligen och prova deras viner.

Framöver kommer flera av mina vinmakare på besök till Stockholm och jag tänkte att ni kanske skulle vara intresserade att få förhandsinformation om detta. Laurence Feraud från Domaine du Pegau kommer på besök någon gång under sommaren och efter årsskiftet har jag samtliga vinmakare från mina producenter i Barolo (Conterno-Fantino, Luigi Pira, Mario Marengo och Cappellano) på besök här i Stockholm, då vi kommer hålla en ny sortimentsprovning för allmänheten och en chans att prata med vinmakarna samtidigt som de bjuder på hela sin uppsättning av viner.

För mer information får ni gärna titta till min hemsida. För dig som har lust att titta in, uppskattar jag gärna en anmälan på mail, bara för att underlätta planeringen. Det blir många viner att öppna!

Tack för att jag fick kasta in denna blänkare.

Mvh,

Sverker Magnusson
www.origowine.se
 

Arvid

Medlem
SV: Sortimentsprovning 12/5 med chans att träffa vinmakare personligen

Var har du varit hela mitt liv? Har missat helt. Har relativt nyligen ifrågasatt varför ingen importerar Alzinger. Så var det löst.

Fantastiskt sortiment. Fast nu är jag ju i fel land... men jag får väl gå till Trio och dricka istället. Men jag plockade upp några Shäfer-Frölich Halenberg Sätlese 07 på bolaget i veckan... Man ska kanske ha fler än två.
 
Trådskapare
O

Origo Wine

Leverantör
SV: Sortimentsprovning 12/5 med chans att träffa vinmakare personligen

Haha. :)

Ja det är kul med Alzinger! Lite som Wachaus variant av Willi Schaefer med sin rena, klara stil. Om du gillar såna viner kommer du för övrigt bli grön av avund när du hör om mina nya producenter. ;) Det här forumet är dock inte rätt plats för mer reklam än så, utan jag får hänvisa till hemsidan när såna nyheter kablas ut framåt våren. Även dom kommer till Sverige och jag kommer givetvis låta dom presentera sina viner på kostnadsfria sortimentsprovningar för allmänheten. Annars hoppas jag att ni ska sprida ordet och att många sanna vinälskare anmäler sig och besöker vinmakarna imorgon tisdag. De ser alla fram emot att få träffa allt från människor som jobbar med vin till glada amatörer.

/Sverker
www.origowine.se
 
SV: Sortimentsprovning 12/5 med chans att träffa vinmakare personligen

vintjej skrev:
Jag och några andra stjärnor härifrån.
Som man frågar får man svar heter det ju!

Några kommentarer, bra , dåligt, trevligt, kunniga personer, bra diskussioner, goda viner etc etc
 

vintjej

Medlem
SV: Sortimentsprovning 12/5 med chans att träffa vinmakare personligen

shorepower skrev:
Som man frågar får man svar heter det ju!

Några kommentarer, bra , dåligt, trevligt, kunniga personer, bra diskussioner, goda viner etc etc

Haha, jag var fåordig med flit. Hade inte hunnit skriva något om det än. Nu har jag lagt upp den första delen.
Personligen var jag mycket nöjd med att ha köpt Coteaux Du Layon Cuvée de Paon 2005.
 

Lando

Medlem
SV: Sortimentsprovning 12/5 med chans att träffa vinmakare personligen

Jag var där, helt fantastisk provning! Jag var där mellan 14-17:20 och hann prova nånstans mellan 40-50 viner.

För mycket bra för att skriva om i en enda post, men några saker som stack ut för mig var:

Weingut Willi Schaefer, alla hans viner var kanon, lite tam beskrivning kanske, men samtliga var faktiskt mycket bra.
Weingut Reinhold Haart, provade 96,99,04,07 och 08 av Piesporter Goldtröpfchen Riesling Auslese och fick verkligen lära mig hur ett sånt här vin kan utvecklas i källaren. Rena fyndpriset dessutom.

Luigi Pira, deras vanliga 2004 Barolo var väldigt drickbar och god redan nu, kommer jag definitivt att köpa. Deras 2007 Dolcetto var enkel och god.
Conterno-Fantino: Både 2004 Vigna del Gris och 2004 Sori ginestra var mycket bra men min favorit var 2004 Barolo Mosconi, helt magisk!
Mario Marenge: min favorit av Baroloproducenterna på provningen, standardbarolon kanon och Brunaten ännu bättre just nu ännu godare än Veccie Vigne (alla var 2004:eek:r) . Deras Dolcetto från 2008 kan man tydligen inte köpa en, men den blir min nya standarditalienare om den blir tillgänglig, mycket trevlig!
Cappellano: det här är tydligen som Barolo ska smaka, men jag tror jag måste dricka mer innan jag lär mig uppskatta den här ultratraditionella stilen. Läppar och tandkött kändes helt bedövade efter en liten sipp. Med mat om ett antal år kanske :)

Pegau: Inga överaskningar här, bara fruktansvärt gott vin. Jag provade 2005, 2006 och 1994 Reservée, också en uppvisning i vilken komplexitet som växer fram efter ett tag. Laurence (provade 2005, 2006) var ännu större som sig bör och till en helt annan prislapp såklart.
Domaine Clos du Mont-Olivet: Provade flera av deras standard C9 Clos du Mont-Olivet ner till 1989 som var fantastisk. 2005-2006 var väldigt bra med behöver verkligen tid i källaren, Pegaus unga viner kändes i jämförelse väldigt drickbara.

Totalintrycket var otroligt mäktigt, fantastiska viner som sagt och otroligt roligt att få träffa några av dom här vinmakarna personligen. Önskar bara att jag hade haft ännu mer tid eller varit snabbare på att prova, missade Alzinger, alla vita C9 och dom söta från Loire, gick liksom inte att hinna med allt. Om Origo gör en sån här provning igen ska ni verkligen ta chansen att gå dit!
 
Trådskapare
O

Origo Wine

Leverantör
SV: Sortimentsprovning 12/5 med chans att träffa vinmakare personligen

Tack för alla snälla ord!

Jag vet inte hur många från detta trevliga diskussionsforum som dök upp på min sortimentsprovning men jag vill passa på att tacka alla för att jag fick göra lite reklam för evenmanget här och ett stort tack till alla er som kom. Det verkade som att deltagarna trivdes! Redan nu är jag i planeringsfasen för ytterligare tre sortimentsprovningar men denna gång i mindre skala (om jag ska överleva som småimportör). Laurence Feraud från Domaine du Pegau kommer till Sverige och jag hoppas då kunna erbjuda alla vinälskare en träff med denna superstjärna. Några av mina tyska vinmakare kommer troligtvis på besök igen och även då tänker jag ha en mindre tillställning. Till vintern har alla mina italienska vinmakare samlat på sig tillräckligt varma kläder för att komma till Stockholm och värma oss i vintermörkret med deras Dolcetto, Barbera och Nebbiolo. Eftersom jag inte vill använda detta forum som reklampelare i onödan, även fast det givetvis är tacksamt, hänvisar jag framöver till min hemsida för mer information.

Tack alla för visat intresse!

/Sverker

PS. För dom av er som deltog, tar jag tacksamt emot feedback om vad ni tyckte och vad jag kan göra bättre nästa gång.
 

chambertin

Medlem
SV: Sortimentsprovning 12/5 med chans att träffa vinmakare personligen

Origo Wine skrev:
Tack för alla snälla ord!

Jag vet inte hur många från detta trevliga diskussionsforum som dök upp på min sortimentsprovning men jag vill passa på att tacka alla för att jag fick göra lite reklam för evenmanget här och ett stort tack till alla er som kom. Det verkade som att deltagarna trivdes! Redan nu är jag i planeringsfasen för ytterligare tre sortimentsprovningar men denna gång i mindre skala (om jag ska överleva som småimportör). Laurence Feraud från Domaine du Pegau kommer till Sverige och jag hoppas då kunna erbjuda alla vinälskare en träff med denna superstjärna. Några av mina tyska vinmakare kommer troligtvis på besök igen och även då tänker jag ha en mindre tillställning. Till vintern har alla mina italienska vinmakare samlat på sig tillräckligt varma kläder för att komma till Stockholm och värma oss i vintermörkret med deras Dolcetto, Barbera och Nebbiolo. Eftersom jag inte vill använda detta forum som reklampelare i onödan, även fast det givetvis är tacksamt, hänvisar jag framöver till min hemsida för mer information.

Tack alla för visat intresse!

/Sverker

PS. För dom av er som deltog, tar jag tacksamt emot feedback om vad ni tyckte och vad jag kan göra bättre nästa gång.

Vi stackars Göteborgare kan ju bara sukta och längta efter ngt sådant event här...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Sortimentsprovning 12/5 med chans att träffa vinmakare personligen

Tack själv Sverker, det var riktigt trevligt ordnat!

Jag hade lyckan att vara där på första passet, vilket jag var tacksam för när jag såg hur många som ramlade in vid 18-tiden. Hur tusan klarade ni så många framför borden??

Uppskattade mycket att det fanns en lista med snudd på alla presenterade viner, dessutom med pris. Alla producenterna var glada och uppmärksamma. Bra att du rykte in när det blev lite trångt kring borden och stöttade med "serveringen".

Grattis till en lyckad sortimentsprovning!

Ang reklamen, skulle vi inte kunna ha en tråd där det är ok att annonsera och bjuda in till dylika event? Det är ju en förmån för oss som inte är i branschen, och de andra, att få delta i en sådan här provning.

(tror det var minst 5 av oss härifrån)
 
Toppen