Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sortimentsprovning Lidby

Fredrik L

Medlem
Var en stund på sortimentsprovningen hos Johan Lidby. Här kommer några korta noteringar.

IMG_6440.jpeg
Logan i Orange i New South Wales gör rätt lätta moderna viner i europeisk stil. Mycket vin för pengarna, där jag främst gillade den relativt lätta Pinot Gris och tyckte att sangiovesen var kul.

IMG_6442.jpeg
Timo Mayer, med sonen Rivar, finns i Yarra Valley. Rivar köper frukt till sina viner, och här gillade jag Coldsteam Pinot Noir 2023, med fin frukt, litet stjälksniff och bra balans. Ett bra vin för pengarna. Ett steg upp finns Timos Bloody Hill Pinot Noir 2024 - bärig, ren med fin munkänsla och matvänlig syra om man inte orkar lagra.

IMG_6444.jpeg
Marcel Deiss i Alsace gör field blends, där druvsorterna inte anges på flaskan. Alltid intressanta och goda viner. Ribeauville 2023 har sannolikt en del riesling i sig och bjuder på fin mineral, gulfrukt och bra bredd. Engelgarten är mer vertikal, men med större djup i sin gulfrukt, och med uppfriskande citrusaccenter.

IMG_6445.jpeg
Kistlers två pinot noir är mycket goda. Sonoma Coast 2023 är bredare, mer rödbärig och direkt, medan Russian River Valley 2023 har vissa blå toner, bättre koncentration och en liten örtighet.

IMG_6446.jpeg
San Lorenzo har ett varmare uttryck. De som föredra fylliga amerikanare kommer att gilla dessa. Journeyman Russian River Valley Chardonnay har tropiska toner, men bra balans. Ett bra vin enligt mig. Pinot noiren och zinfandeln är koncentrerad, ganska fatade och tydligt varmodlade. Inte min tekopp, men säkert många andras.

IMG_6449.jpeg
Calera nådde inte riktigt upp till sin vanliga nivå tyckte jag. Chardonnay 2023 var snygg och ren, och även den vanliga Pinot Noir 2023, även om eken behöver integreras något. De två vingårdsbetecknade med några år på nacken hade enligt min mening lite för mycket utveckling i form av torkad frukt. Hoppas att det beror på att flaskorna varit öppna lite för länge.

IMG_6450.jpeg
Philip Togni Vineyard Tanbark Hill CS 2021 från Napa Valley har som sig bör stor doft av mogna svarta vinbär och elegant fatsniff. I munnen generös, ung, men balanserad med ymniga finkorniga tanniner. Ett högklassigt vin

IMG_6452.jpeg
Tyler har en bra range. Favorit var Mae Estate Chardonnay 2020 som bjöd på på sval och ren frukt, frisk syra och lite sandelträ. Tyler Pinot Noir Sanford & Benedict 2021 hade fin stjälkkryffa och ren, stringent munkänsla. Elegant.

IMG_6453.jpeg
Mount Eden håller hög klass. Allt var bra, med balans som genomgående tema. Allra bäst var Mount Eden Pinot Noir 2019 där koncentrersd frukt mötte väl avvägda stjälkar. Möjligen att eken skulle kunna integreras i något mer år.

IMG_6458.jpegIMG_6457.jpeg
Efter detta var det svårt att hålla koncentrationen uppe, men jag kan konstatera att Leitz vingårdslägen fortfarande är bra och att Daniel Boulards beaujolaiser är en riktigt smaskiga.

Toppen