Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spånar på ett "vinrum"

Mexikanaren

Medlem
Har börjat fundera på att sektionera av en existerande (stor) matkällare i huset för ett separat vinrum.

Det jag har problem med är lite utformningen av vinrummet och vad som är rimligt att placera vart.
En annan faktor är även att det var tänkt att det skulle vara en stor glasvägg in till vinerna vilket innebär att även den estetiska faktorn har bärighet.

Hade tänkt sektionerna av att när man kommer in i matkällaren så har man det normala innehållet åt höger och en cirka 2.8m lång glasvägg som löper utmed vänster dörrkarm rätt fram med dörr på den nånstans (inte riktigt bestämt var exakt)

Måtten som finns tillgängliga för inredning är då en bredd på cirka 280cm och djup på nästan 200cm.

Detta ger en effektiv yta på ~5.6 kvadratmeter med en takhöjd på lite drygt 235cm

Dvs måtten är:
280cm brett
200cm djupt
235cm takhöjd

Så tänkte rådfråga lite här på forumet om det är någon som har lite tips hur man kommer igång lite med planeringen?
T.ex vad skulle ni säga är rimlig distans att ha mellan vinhyllor för att inte få en allt för instängd känsla utan att samtidigt förlora allt för mycket lagringsplats?

All input tas positivt emot då jag inte riktigt vet vart jag ska börja med detta!

//tack på förhand för all hjälp
 

MacX

Medlem
Sätt skjutdörrar då dessa inte kräver så mycket plats. Typ uterumssektioner, finns nog i dina mått och finns även isolerade om du skall sätta in tempreringsanläggning.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Börja också med att räkna ut hur många flaskor du potentiellt vill ha plats med, och bestäm därefter vilka hyllor/fack du ska ha.
Jag har skjutdörrar till mitt vinrum. Fungerar helt perfekt. Köpta via ett glasmästeri pga höjden på 2.51m, men trots det enbart gick på 14.500 kr.
 
har själv varit lite bekymrad för lagringskapaciteten, jämfört med nuvarande lagringsskåp. Nu har jag sett att det finns rack med dubbelt djup som verkar lösa detta problem så kanske lite inspiration, funderar på något åt detta hållet (bortsett från de stående flaskorna) för en vinvägg.
upload_2020-12-30_12-33-8.png
 
Toppen