Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

R.P

Medlem
Eftersom jag bor i Spanien så blir det en hel spanska viner för min del, nästan uteslutande faktiskt. Jag har tidigare bott några år i Frankrike och då var det franska viner som gällde naturligtvis (franska viner dricker jag fortfarande mycket av när man får tag på dem). När man bor i ett vinproducerande land så är det svårt att få tag i viner från andra länder.

Det är därför jag ofta ändå tycker att systembolaget är bra för dom har ett relativt bra utbud på viner från hela världen.

Nåja, mina favoritdistrikt i Spanien är Ribera del Duero, helt galet goda viner och jämn och fin kvalité, om jag inte är helt ute och cyklar så tycker jag att vinerna från Ribera är det närmaste man kan komma Bordeauxviner. Priorat, ett härligt område med komplexa viner. Rioja, jag är ingen riojabuff men visst har dom en hel del guldkorn. Rias Baixas, det enda som gäller vita viner, väldigt bra vita om man ser till prislappen. Penedes, självklart måste man gilla området eftersom cavan kommer därifrån, och den kan man inte vara utan om man bor härnere. Bierzo, ett område som jag precis upptäckt och börjat köpa viner från, mustiga härliga viner.

Vilka spanska vinområden/viner har ni som personliga favoriter och vad tycker ni om spanska viner i allmänhet?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Spanska viner!

Ajg måste faktiskt erkänna att jag dricker pinsamt lite Spanska viner generellt. Det som man provat under senare delen av 90 talet och början på 00 talet var ju mycket klassiska "dill och vanilj" viner som man kanske inte gjorde i brallan över direkt. Å andra sidan så har det ju kommit fantastiska viner gjorda i en mer modern stil de senaste åren, både från klassiska distrikt som Rioja och Ribiera, och nya lite mer "moderna" distrikt som exempelvis Priorato som är riktiga höjdare. En annan liten slamkrypare den senaste tiden har ju varit Bierzo som gör riktigt häftiga viner!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Krug skrev:
Ajg måste faktiskt erkänna att jag dricker pinsamt lite Spanska viner generellt. Det som man provat under senare delen av 90 talet och början på 00 talet var ju mycket klassiska "dill och vanilj" viner som man kanske inte gjorde i brallan över direkt. Å andra sidan så har det ju kommit fantastiska viner gjorda i en mer modern stil de senaste åren, både från klassiska distrikt som Rioja och Ribiera, och nya lite mer "moderna" distrikt som exempelvis Priorato som är riktiga höjdare. En annan liten slamkrypare den senaste tiden har ju varit Bierzo som gör riktigt häftiga viner!

Innan jag flyttade till Spanien så visste jag i stort sett ingenting om spanska viner, nu när man bor här så har jag verkligen lärt mig att älska dem. Det tråkiga är kanske att det bara finns 2 distrikt som gör drickbara vita, men jag dricker mest rött iaf så det gör inte för mycket. Priorat och Bierzo är verkligen spännade distrikt på stark uppgång, väldigt unika viner därifrån.

edit: skynda att att köpa den här, i Spanien går den inte ens att få tag i längre http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Spanska viner!

Jag ska kolla in den där Pesquera är ju en producent vars viner man kan hitta i varierade prisklasser. Det är alltid bra skit dock, om man bortser från de kassa etiketterna!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Krug skrev:
Jag ska kolla in den där Pesquera är ju en producent vars viner man kan hitta i varierade prisklasser. Det är alltid bra skit dock, om man bortser från de kassa etiketterna!

Pesquera är ett jävligt bra vin, även crianzan som ligger på runt 150 pix är helt fantastisk, men Janusen finns det inga ord för. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Spanska viner!

Provade två sköna pavor häromdagen producerade av Francesc Sánchez-Baz; nämligen:
Montgarnatx 2004 och Montsalvant 2002 båda två från Priorat vill jag minnas. riktigt sköna viner!

Någonting för dig att kolla upp R.P!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Krug skrev:
Provade två sköna pavor häromdagen producerade av Francesc Sánchez-Baz; nämligen:
Montgarnatx 2004 och Montsalvant 2002 båda två från Priorat vill jag minnas. riktigt sköna viner!

Någonting för dig att kolla upp R.P!

Trevligt! Vad tycker du om Priorat?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Spanska viner!

Jag gillar Priorat, sköna, koncentrerade viner ofta som bjuder mycket på sig själva utan den trötta oxidationstonen som ofta smyger sig igenom på exempelvis klassisk Rioja. Men det är intressant att se, vi blindprovade nämligen vinerna, och hälften av provarna trodde att vinet var defekt och gav det låga poäng. Det är någonting med den där dilltonen som spökar för många. Men jag gillar det!
 

lepatrik

Medlem
SV: Spanska viner!

Jag känner samma härliga varma fuzzy känsla inför spanska viner som inför engelsk mat.
Nej, nu var jag elak. Jag förstår att man gillar spanska viner och speciellt om man ställs inför det fasanfulla ödet att det inte finns något annat utbud så måste man ju vara lite mer openminded.
Jag älskar frankrike, jag vänstrar med italien och kan ibland flörta med nya världen. Men spanien är liksom charter för mig, hur mycket ont har inte spanska bulkviner fört med sig till Sverige :)
Sedan finns det så klart alltid undantag, men men
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Spanska viner!

lepatrik, prova exempelvis viner från Bierzo två exempel i stora satans väldigt lilla utbud återfinns nedan:

98767 Moncerbal 2003 Spanien Flaska 750 ml (902.66) 677.00
eller
97054 Tilenus Pieros 2001 Spanien Flaska 750 ml (632.00) 474.00

Ett kul område som är helt annorlunda än vinerna i det Rioja och Ribieraträsk som vi som nation befinner oss i!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

lepatrik skrev:
Jag känner samma härliga varma fuzzy känsla inför spanska viner som inför engelsk mat.
Nej, nu var jag elak. Jag förstår att man gillar spanska viner och speciellt om man ställs inför det fasanfulla ödet att det inte finns något annat utbud så måste man ju vara lite mer openminded.
Jag älskar frankrike, jag vänstrar med italien och kan ibland flörta med nya världen. Men spanien är liksom charter för mig, hur mycket ont har inte spanska bulkviner fört med sig till Sverige :)
Sedan finns det så klart alltid undantag, men men

För mig känns det inte som ett fasansfullt öde, Spanien har fantastiska viner! Vad vore världen utan Clos Mogador, Vega Sicilia, Janus, Pingus etc...Frankrike har alltid varit mitt hemland när det kommer till viner men mer och mer slits jag från det och har upptäckt att min min älskarinna Spanien plötsligt blivit marriage material! Jag tar härmed ut skilsmässa med Frankrike och äktar min unga läckra älskarinna Spanien istället! ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Spanska viner!

Nu ska du inte ta i så du spricker! Snart kommer du att finna att det sköna ligget börjar ställa krav och annat jävulstyg så snart hon får ringen på fingret. Hon kommer att bli sträv och bitter och stinka av gammal dill. Då kommer du att längta tillbaka till Frankrikes trygga famn och välkomnande byst!

Men jag håller med, en eldig spanjorska är ju aldrig fel!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Krug skrev:
Nu ska du inte ta i så du spricker! Snart kommer du att finna att det sköna ligget börjar ställa krav och annat jävulstyg så snart hon får ringen på fingret. Hon kommer att bli sträv och bitter och stinka av gammal dill. Då kommer du att längta tillbaka till Frankrikes trygga famn och välkomnande byst!

Men jag håller med, en eldig spanjorska är ju aldrig fel!

Variation förnöjer! Snart beger jag mig ner till Sydafrika ock knådar mig mot dom vulgära buteljerna runt Kapstaden, behåller nog min fru Frankrike trots allt men försöker se mer av min eldiga spanjorska! När den bittra dillsmaken kommer så går man alltid tillbaka till den säkra jordnära fransyskan, hon sviker trots allt aldrig! ;D Det har du rätt i.:)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Variation förnöjer! Snart beger jag mig ner till Sydafrika ock knådar mig mot dom vulgära buteljerna runt Kapstaden, behåller nog min fru Frankrike trots allt men försöker se mer av min eldiga spanjorska! När den bittra dillsmaken kommer så går man alltid tillbaka till den säkra jordnära fransyskan, hon sviker trots allt aldrig! ;D Det har du rätt i.:)

Som jag brukar skriva: Hur man än söker nya viner (älskarinnor?) världen över återvänder man alltid till gamla hederliga (fru) Bordeaux :)
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Mysonoxen skrev:
Som jag brukar skriva: Hur man än söker nya viner (älskarinnor?) världen över återvänder man alltid till gamla hederliga (fru) Bordeaux :)

Så sant som det är sagt! :)
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Väcker lite liv i den här tråden eftersom jag precis har fått hem en laddning med Ribera del Duero-viner från Felix Callejo och är nyfiken på om ngn provat dom:
- Seleccion de Vinedos de la Familia -05
- Seleccion de Vinedos de la Familia -04
- Reserva - 04
- Crianza -05
Drack en Crianza i helgen och var mycket imponerad av det här vinet. Ngt tätare och mer fruktdrivet än t.ex Condado de Haza.
Går nog på de andra till helgen som kommer. Såg att Reserva -04 och Familia -04 finns på SB. Ngn som provat ?

Ribera del Duero är nog också min favorit i Spanien men gläntar gärna på dörren till Priorat, Toro, Yecla och Jumilla när jag får tillfälle till det.
Alvarinho-vinerna från Rias Baixas är sköna men jag tycker att dom Portugisiska kusinerna på Alvarinho från Vinho Verde är lika bra för det mesta och man hittar dom även i lite lägre prisklasser än Rias Baixas.
Bierzo har jag tyvärr inte provat ngt från ännu. Vilka producenter rekommederar ni därifrån ?
Hittade dessa på SB just nu:
Varunr Namn Årg. Land Förpackning Volym Kr/lit Pris
98568 Bem bi Bre 2004 Spanien Magnum 1500 ml (313.33) 470.00
99046 Carracedo Tinto Mencia 2005 Spanien Flaska 750 ml (190.66) 143.00
84911 Cuatro Pasos 2005 Spanien Flaska 750 ml (117.33) 88.00 B
96210 Gotín del Risc Essencia 2005 Spanien Flaska 750 ml (185.33) 139.00
98770 Las Lamas 2003 Spanien Flaska 750 ml (1096.00) 822.00
3156 Losada 2006 Spanien Flaska 750 ml (170.66) 128.00
2690 Luna Beberide 2006 Spanien Flaska 750 ml (105.33) 79.00
97444 Moncerbal 2004 Spanien Flaska 750 ml (878.66) 659.00
98521 Tilenus Pagos de Posada 2002 Spanien Flaska 750 ml (293.33) 220.00
98554 Tilenus Pagos de Posada 2002 Spanien Magnum 1500 ml (382.66) 574.00
96393 Villa de Corullón 2005 Spanien Flaska 750 ml (404.00) 303.00

Har en Bem di Bre liggande hemma som jag inte smakat. Hur är stilen ?


R.P: Var bor du i Spanien förresten ?

/Henrik
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Väcker lite liv i den här tråden eftersom jag precis har fått hem en laddning med Ribera del Duero-viner från Felix Callejo och är nyfiken på om ngn provat dom:
- Seleccion de Vinedos de la Familia -05
- Seleccion de Vinedos de la Familia -04
- Reserva - 04
- Crianza -05
Drack en Crianza i helgen och var mycket imponerad av det här vinet. Ngt tätare och mer fruktdrivet än t.ex Condado de Haza.
Går nog på de andra till helgen som kommer. Såg att Reserva -04 och Familia -04 finns på SB. Ngn som provat ?

Ribera del Duero är nog också min favorit i Spanien men gläntar gärna på dörren till Priorat, Toro, Yecla och Jumilla när jag får tillfälle till det.
Alvarinho-vinerna från Rias Baixas är sköna men jag tycker att dom Portugisiska kusinerna på Alvarinho från Vinho Verde är lika bra för det mesta och man hittar dom även i lite lägre prisklasser än Rias Baixas.
Bierzo har jag tyvärr inte provat ngt från ännu. Vilka producenter rekommederar ni därifrån ?
Hittade dessa på SB just nu:
Varunr Namn Årg. Land Förpackning Volym Kr/lit Pris
98568 Bem bi Bre 2004 Spanien Magnum 1500 ml (313.33) 470.00
99046 Carracedo Tinto Mencia 2005 Spanien Flaska 750 ml (190.66) 143.00
84911 Cuatro Pasos 2005 Spanien Flaska 750 ml (117.33) 88.00 B
96210 Gotín del Risc Essencia 2005 Spanien Flaska 750 ml (185.33) 139.00
98770 Las Lamas 2003 Spanien Flaska 750 ml (1096.00) 822.00
3156 Losada 2006 Spanien Flaska 750 ml (170.66) 128.00
2690 Luna Beberide 2006 Spanien Flaska 750 ml (105.33) 79.00
97444 Moncerbal 2004 Spanien Flaska 750 ml (878.66) 659.00
98521 Tilenus Pagos de Posada 2002 Spanien Flaska 750 ml (293.33) 220.00
98554 Tilenus Pagos de Posada 2002 Spanien Magnum 1500 ml (382.66) 574.00
96393 Villa de Corullón 2005 Spanien Flaska 750 ml (404.00) 303.00

Har en Bem di Bre liggande hemma som jag inte smakat. Hur är stilen ?


R.P: Var bor du i Spanien förresten ?

/Henrik

Härligt! Av dom Bierzo du listat så har jag bara druckit Corullon, vad jag vet. Gillar Bierzo, fruktiga, mörka, viol, björnbär. Härliga och annorlunda viner. Corullon skulle jag tro är den "vanligaste" Bierzon härnere. Det är den jag sett mest av iaf.

Jag bor i Barca.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Härligt! Av dom Bierzo du listat så har jag bara druckit Corullon, vad jag vet. Gillar Bierzo, fruktiga, mörka, viol, björnbär. Härliga och annorlunda viner. Corullon skulle jag tro är den "vanligaste" Bierzon härnere. Det är den jag sett mest av iaf.

Jag bor i Barca.

Det gick lite fort (får modifiera mina påståenden ovan lite)...corullon är riktigt bra, den som man ser mest av härnere är dock Petalos, också en bra Bierzo för en mindre peng, cuatro pasos har jag också druckit men kommer inte ihåg hur den var. Jag köpte precis en Tilenus -01 som jag tänkte knäppa i helgen.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Det gick lite fort (får modifiera mina påståenden ovan lite)...corullon är riktigt bra, den som man ser mest av härnere är dock Petalos, också en bra Bierzo för en mindre peng, cuatro pasos har jag också druckit men kommer inte ihåg hur den var. Jag köpte precis en Tilenus -01 som jag tänkte knäppa i helgen.

Låter spännande. Det får nog bli en Bem di Bre i helgen då. Kanske "head to head" med ngn av Callejo-flaskorna.
Vet du hur de senaste årgångarna är ? Har aldrig sett några årgångstabeller över distrikten där i nordväst (Bierzo, Ribeiro, Ribeira Sacra, Valdeorras m.fl)
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P (eller ngn annan).
Vet ni ngt om dessa viner ?
1) Prior de Neo -05 Priorat
2) Clos Fonta -04, Mas d'en Gil, Priorat
3) Ardiles -04, Merum Priorati
4) Santa Cruz de Artazu -05, Navarra
 
Toppen