Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spara födelseårsvin åt barnen - födda 2015

Robbes

Medlem
Hej,

Jag är ny på forumet! Läst en hel del under senaste året. Stort tack för all kunskap alla kunniga medlemmar delar med sig av. Fått mkt bra köptips genom forumet.

Jag har uppskattat gott vin under några år, men börjat samla på riktigt senaste två åren. Inköpen är mest Piemonte, Toscana, Rhone, har tack vare forumet även upptäckt bla Australien (bla, by Farr och Timo Mayer) och Sydafrika och Etna.

Nu till min fråga; har tvillingar födda 2015 och funderar på att köpa en låda eller två till dem från året de är födda. Således är lagringstiden 18år +. Jag gillar ju själv viner från Toscana och Piemonte. Vad tycker ni att jag skall köpa, finns ju en del Tignanello 2015 på Bolis nu, är det ett bra alternativ?
 

JonasBo

Medlem
2015 är ett bra år i Piemonte och Toskana. De flesta Barolo 2015 släpptes nyss.

Man kan köpa standardbarolo som är grymt bra om 15 år.
Bolaget har inte fått in Barolo 2015 ännu, men går att köpa utomlands, t ex direkt via producenten.
Runt 250-300 SEK per flaska är rimligt att lägga imo.
 

LarsW

Medlem
Vad tycker ni att jag skall köpa, finns ju en del Tignanello 2015 på Bolis nu, är det ett bra alternativ?
Helt klart ett bra alternativ även om det finns det som kostar avsevärt mindre. Men du kan ju blanda lite i lådorna.
Den borde hålla fint. Drack en Tignanello från 1997 i somras som inte var det minsta trött.
Och priset på SB är bra internationellt sett.
 

jrick

Medlem
Hej,

Jag är ny på forumet! Läst en hel del under senaste året. Stort tack för all kunskap alla kunniga medlemmar delar med sig av. Fått mkt bra köptips genom forumet.

Jag har uppskattat gott vin under några år, men börjat samla på riktigt senaste två åren. Inköpen är mest Piemonte, Toscana, Rhone, har tack vare forumet även upptäckt bla Australien (bla, by Farr och Timo Mayer) och Sydafrika och Etna.

Nu till min fråga; har tvillingar födda 2015 och funderar på att köpa en låda eller två till dem från året de är födda. Således är lagringstiden 18år +. Jag gillar ju själv viner från Toscana och Piemonte. Vad tycker ni att jag skall köpa, finns ju en del Tignanello 2015 på Bolis nu, är det ett bra alternativ?
Jag har liknande tankar fast med 2016 som födelseår. Har hittills köpt några flaskor Domaine Jamet Cote-Rotie och Clape Cornas. Har tankar på Piemonte 2016 men har inte bestämt exakt vilka viner, det bör dock helst vara några lite bättre tänker jag, vill ju inte öppna viner som är "OK" efter att ha sparats 20-30 år. Jag har också tankar på bordeaux och tysk riesling, men har så dålig koll på vinerna därifrån. Champange Millesime 2016 kommer säkert deklareras på sina håll, det ska defintitivt köpas. Så det blir kanske bara Piemonte, lite Norra Rhone och Champagne - plus vad mer som av en slump inte hunnit drickas upp från årgång 2016 när min lilla dotter blivit stor :)

Har man råd är förstås bättre röd bourgogne otroligt bra lagringsobjekt, men då ska man kanske helst upp i priser per flaska 800 eller mer.

PS - skrev om 2016 men i princip är det samma ställen som årgång 2015 hade köpts ifrån om det hade varit dotternas årgång, då årgångarna sägs vara snarlikt kvalitativa.
 
Barolo / Barbaresco är säkra tips. Champagne kommer det komma en del bra om man är lite selektiv. Försök få tag i magnum också, oavsett vin, det utvecklas lite långsammare. Sött ska inte förkastas, port är ett hyfsat år, vet inte Madeira. Sauternes leverade också 2015 om jag inte missminner mig,

Vidare Tyskland , Rheingau var ett bra år. Röd bourgogne om du har pengarna. Tänk på att du köper till barnen, inte till dig, så du vet ju inte exakt vad de kommer att gilla. Blanda olika stilar.

Försök inte få allt på en gång, det kommer släppas viner de närmaste åren. Blanda mindre producenter med stora kända om det går. Min dotter är 28 i år, så född 1990, vi kör fortsatt viner från mina inköp. Räkna inte med att barnen uppskattar vinerna när de är 18 så bättre att satsa på 25+, dvs det ska inte bara. "hålla" det ska vara bra.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hej,

Jag är ny på forumet! Läst en hel del under senaste året. Stort tack för all kunskap alla kunniga medlemmar delar med sig av. Fått mkt bra köptips genom forumet.

Jag har uppskattat gott vin under några år, men börjat samla på riktigt senaste två åren. Inköpen är mest Piemonte, Toscana, Rhone, har tack vare forumet även upptäckt bla Australien (bla, by Farr och Timo Mayer) och Sydafrika och Etna.

Nu till min fråga; har tvillingar födda 2015 och funderar på att köpa en låda eller två till dem från året de är födda. Således är lagringstiden 18år +. Jag gillar ju själv viner från Toscana och Piemonte. Vad tycker ni att jag skall köpa, finns ju en del Tignanello 2015 på Bolis nu, är det ett bra alternativ?
Köp Norra Rhone Cote-Rotie och Hermitage med lagringshorisont på 20++ år. Det kommer att släppas lite bättre varianter av dessa lite senare i år antagligen.
 
Trådskapare
Robbes

Robbes

Medlem
Barolo / Barbaresco är säkra tips. Champagne kommer det komma en del bra om man är lite selektiv. Försök få tag i magnum också, oavsett vin, det utvecklas lite långsammare. Sött ska inte förkastas, port är ett hyfsat år, vet inte Madeira. Sauternes leverade också 2015 om jag inte missminner mig,

Vidare Tyskland , Rheingau var ett bra år. Röd bourgogne om du har pengarna. Tänk på att du köper till barnen, inte till dig, så du vet ju inte exakt vad de kommer att gilla. Blanda olika stilar.

Försök inte få allt på en gång, det kommer släppas viner de närmaste åren. Blanda mindre producenter med stora kända om det går. Min dotter är 28 i år, så född 1990, vi kör fortsatt viner från mina inköp. Räkna inte med att barnen uppskattar vinerna när de är 18 så bättre att satsa på 25+, dvs det ska inte bara. "hålla" det ska vara bra.
Yes, nog bra att köra på lite "gott och blandat" vet ju ej deras vinsmak, även om jag kanske kan försöka sätta min prägel lite...;)
 
Har du smakat ett gammalt ”naturvin” nån gång?

Jag har provat en del viner från slutet av 90-talet / början av 2000-talet, oxidering eller jäsning i flaskan har varit förekommande defekter.. Exempelvis David Leclapart (som jag gillar mycket) hade problem med 2001 (svår årgång i Champagne) då han , pga att han är en liten odlare, inte hade personal som fyllde på faten hela tiden. Det var tydligt med den årgången då ett antal av flaskorna var kraftigt oxiderade. Hela processen utan svavel, socker (i champagne) och att inte filtrera ställer stora krav på hela kedjan (inklusive transport) som är svårt att kontrollera.
 
Toppen