Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Speciella flaskor i samlingen

downtown

Medlem
Hej vinvänner!
Jag tänkte att det kunde vara kul att på ett lite mer personligt plan höra er berätta om era speciella flaskor i samlingen. Många av oss ser ju vinsamlandet som en passion. Därför finns det säkerligen också speciella anledningar till att vissa flaskor finns i er samling. Det kan t.ex. vara ett vin från ens födelseår, en gåva från någon speciell person, en flaska som är tänkt att öppnas vid ett speciellt tillfälle, en mycket sällsynt flaska eller bara en flaska som det finns en historia bakom.

Kutym är väl att TS börjar.
Under mitt och frugans bröllop för ett antal år sedan fick vi en flaska Palmer & Co Blanc de Blancs 1996 på Magnum. Visserligen ingen superchampagne, men det var just den champagnen som några år tidigare fått mig att förstå hur gott champagne kan smaka.
Tanken med flaskan vi nu fick var att den skulle öppnas på vår 10-åriga bröllopsdag och att bådas föräldrar och syskon skulle vara med och dricka den. Samtliga personer fick signera flaskan, som nu har c:a två år kvar tills korken flyger.
 

Dejzan

Medlem
Inte nu längre...
Runt 2003 var jag på vinresa i Tyskland med bla besök på Burklin Wolf. Hela resan men framförallt det besöket visade verkligen hur bra Riesling kunde vara. Givetvis köpte jag med en flaska från BW, en auslese från 1990(osäker på vingård). Jag tänkte mycket på resan i efterhand och undrade över hur vinet skulle vara och längtade efter att öppna det.
För några år sedan skulle jag öppna flaskan med min fru, jag berättade om resan, besöket och att jag sparat flaskan för ett särskilt tillfälle.
Korkskadat :)
 

Håkan

Medlem
1983 var jag och mina föräldrar på bilresa i Frankrike. I en vinaffär vi var inne i hade de 1978 DRC Richebourg, jag lyckades tjata till mig att pappa köpte en (för mina pengar, jag var 16 så hade inte ens inne åldern i frankrike för att köpa vin, på den tiden behövdes det inte en inteckning för att köpa). Tyvärr hade jag inte tålamod att vänta mer än 6 år, men det var ändå speciellt.
 

Daniel A

Administratör
Jag tänkte först inte skriva något i den här tråden, för jag trodde inte att jag hade några speciella flaskor i samlingen. Det finns gott om potentiellt magiskt bra viner, men inget särskilt jag skulle dra mig för att öppna. Jag köper ju vin för att dricka, trots allt, och inget av det jag har är kopplat till en "personlig historia".

Men så insåg jag att den här flaskan har hittat hem till mig:
IMG_20170121_220422.JPG


1975 Eszencia från Oremus (som det finns en liten liten chans att en mycket ung István Szepsy har skapat) har jag faktiskt ingen aning om när/var jag ska korka upp. Den är svart som natten (ja, det är genomskinligt glas ;) ), och mycket trögflytande. Tog lång tid för några bubblor i botten att klättra upp hela vägen till toppen när jag ställde flaskan upp... Eftersom vinet sannolikt är odödligt så känns det kul att potentiellt spara flaskan i många, långa, år. Så det får bli min speciella flaska!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag hade en speciell flaska för länge sedan. I mitten av 80-talet köpte jag en Chateau Haut Brion, kommer inte ihåg exakta vintagen, som skulle sparas länge,länge,länge till något speciellt tillfälle. I slutet på 90-talet kom jag hem från en konferens och hittade inte flaskan i "källaren" Min fru hade ingen aning om var den var. Hon hade druckit vin men visste inte vilka och hon hade också gett en flaska till barnvakten:vägg::vägg:. Borta var den iaf:mad:. Vi är inte gifta längre.....
Och jag har fortfarande inte druckit någon av de klassiska Bdx:erna:(
:deprimerad::deprimerad::deprimerad:
 

gece

Man vänjer sig.
Inte nu längre...
Runt 2003 var jag på vinresa i Tyskland med bla besök på Burklin Wolf. Hela resan men framförallt det besöket visade verkligen hur bra Riesling kunde vara. Givetvis köpte jag med en flaska från BW, en auslese från 1990(osäker på vingård). Jag tänkte mycket på resan i efterhand och undrade över hur vinet skulle vara och längtade efter att öppna det.
För några år sedan skulle jag öppna flaskan med min fru, jag berättade om resan, besöket och att jag sparat flaskan för ett särskilt tillfälle.
Korkskadat :)
Jag hade en speciell flaska för länge sedan. I mitten av 80-talet köpte jag en Chateau Haut Brion, kommer inte ihåg exakta vintagen, som skulle sparas länge,länge,länge till något speciellt tillfälle. I slutet på 90-talet kom jag hem från en konferens och hittade inte flaskan i "källaren" Min fru hade ingen aning om var den var. Hon hade druckit vin men visste inte vilka och hon hade också gett en flaska till barnvakten:vägg::vägg:. Borta var den iaf:mad:. Vi är inte gifta längre.....
Och jag har fortfarande inte druckit någon av de klassiska Bdx:erna:(
:deprimerad::deprimerad::deprimerad:
Två underbara historier. Tack. Och kram.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tänkte först inte skriva något i den här tråden, för jag trodde inte att jag hade några speciella flaskor i samlingen. Det finns gott om potentiellt magiskt bra viner, men inget särskilt jag skulle dra mig för att öppna. Jag köper ju vin för att dricka, trots allt, och inget av det jag har är kopplat till en "personlig historia".

Men så insåg jag att den här flaskan har hittat hem till mig:
Visa bifogad bild 9208

1975 Eszencia från Oremus (som det finns en liten liten chans att en mycket ung István Szepsy har skapat) har jag faktiskt ingen aning om när/var jag ska korka upp. Den är svart som natten (ja, det är genomskinligt glas ;) ), och mycket trögflytande. Tog lång tid för några bubblor i botten att klättra upp hela vägen till toppen när jag ställde flaskan upp... Eftersom vinet sannolikt är odödligt så känns det kul att potentiellt spara flaskan i många, långa, år. Så det får bli min speciella flaska!
1975 är mitt och @Kostjans år i fall du undrar vilka på forumet du ska bjuda in när det är dags! :)
 

Mmm

Medlem
På katastroflinjen...

Jag hade ett sexpack av Domaine Leflaive i källaren (nog 10 år sen nu). Min fru (numera f.d.) hade dammiddag och jag var på konferens. När jag närmar mej huset ser jag på avstånd flaskorna med den karaktäristiska illgula folien stå i fönsterkarmen. När jag kommer in så står de och blandar spritzer med Leflaive och fruktsoda. Lyckas rädda en flaska av sex... Men jag sa inte ett ord. (jag hade kanske inte varit helt sanningsenlig med inköpspriset)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
På katastroflinjen...

Jag hade ett sexpack av Domaine Leflaive i källaren (nog 10 år sen nu). Min fru (numera f.d.) hade dammiddag och jag var på konferens. När jag närmar mej huset ser jag på avstånd flaskorna med den karaktäristiska illgula folien stå i fönsterkarmen. När jag kommer in så står de och blandar spritzer med Leflaive och fruktsoda. Lyckas rädda en flaska av sex... Men jag sa inte ett ord. (jag hade kanske inte varit helt sanningsenlig med inköpspriset)
The horror!!
 
Toppen