Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spumante från Spanien?

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har sprungit på något så obehagligt som en Spumante från Spanien - är detta för att "Spumante" inte är ursprungsskyddat, som tex Prosecco?

http://felixsolisavantis.com/en/wine/provetto-brut/?age-verified=3a58dfee32
Imponerande med en spumante från Spanien måste jag säga. ;)

Bortsett från att du nog syftar på Italien snarare än Spanien så har du helt rätt. Prosecco är en "ursprungsskyddad vinstil" (de kan dock komma från många delar av Italien, men det ska tillverkas på rätt sätt och med rätt druvmaterial) medan spumante enbart innebär att vinet är mousserande (vilket också är ordets betydelse).

Det mest nördiga svar du förmodligen kan få på forumet, lämnar jag med varm hand över till exempelvis @vintomas som troligtvis kommer att bidra med några ögonöppnande kunskaper inom ämnet som även jag kan ta del av. :)
 

Silex

Medlem
Jag har sprungit på något så obehagligt som en Spumante från Spanien - är detta för att "Spumante" inte är ursprungsskyddat, som tex Prosecco?

http://felixsolisavantis.com/en/wine/provetto-brut/?age-verified=3a58dfee32
Jag undrar vad de menar med "Italian wine-making style". Beskrivningen längre ned på sidan får det att låta lite som ett Sodastreamat vin: Then, just the right amount of carbon dioxide is added to obtain a fine and elegant bubble, the desired acidity and a fruity expression.
Annars tror jag väl också att spumante bara betyder mousserande och inte är skyddat på något vis. Kanske tror de helt enkelt att de säljer mer om det låter Italienskt istället för spanskt...
 

ChristianB

DipWSET
Jag undrar vad de menar med "Italian wine-making style". Beskrivningen längre ned på sidan får det att låta lite som ett Sodastreamat vin: Then, just the right amount of carbon dioxide is added to obtain a fine and elegant bubble, the desired acidity and a fruity expression.
Annars tror jag väl också att spumante bara betyder mousserande och inte är skyddat på något vis. Kanske tror de helt enkelt att de säljer mer om det låter Italienskt istället för spanskt...
Antagligen menar de en metod som kallas Martinotti-metoden. Det var en italienare som var lite av en pionjär på området och metoden gjordes sedan mer kommersiell tack vare fransmannen Charmat. Metoden kallas också för Cuvee Charmat i många fall. Vinet får sin andra jäsning på tank istället för flaska (som Champagne, Cava, Cremant, osv) och metoden ger i bästa fall något slags jästfällning som rörs upp av paddlar i tanken. Att de måste tillsätta kolsyra i slutet innebär antagligen att den jäst som tillsätts inte orkar driva upp kolsyran till den mängd som eftersträvas.

Låg alkoholhalt dessutom vilket skulle kunna antyda tidigt skördade druvor, ergo billigt och enkelt; med tanke på att Castillo-La Mancha är tokigt varmt så är det nästan säkert så att man inte väntar på något slags sockermognad i druvorna...
 
Last edited:

Silex

Medlem
Antagligen menar de en metod som kallas Martinotti-metoden. Det var en italienare som var lite av en pionjär på området och metoden gjordes sedan mer kommersiell tack vare fransmannen Charmat. Metoden kallas också för Cuvee Charmat i många fall. Vinet får sin andra jäsning på tank istället för flaska (som Champagne, Cava, Cremant, osv) och metoden ger i bästa fall något slags jästfällning som rörs upp av paddlar i tanken. Att de måste tillsätta kolsyra i slutet innebär antagligen att den jäst som tillsätts inte orkar driva upp kolsyran till den mängd som eftersträvas.

Låg alkoholhalt dessutom vilket skulle kunna antyda tidigt skördade druvor, ergo billigt och enkelt; med tanke på att Castillo-La Mancha är tokigt varmt så är det nästan säkert så att man inte väntar på något slags sockermognad i druvorna...
Jag fick inte riktigt ihop Charmat-metoden med tillsats av kolsyra, men troligen är det som du säger en kombination. Inget vin jag lokas att köpa...
 

ChristianB

DipWSET
Jag fick inte riktigt ihop Charmat-metoden med tillsats av kolsyra, men troligen är det som du säger en kombination. Inget vin jag lokas att köpa...
I och med att vinet jäser på tank en andra gång så är det en enkel sak att tillsätta lite tryck i tanken för att höja nivån av kolsyra i det färdiga vinet. Det är nog inte det vanligaste sättet men i teorin möjligt. Man gör på samma sätt med öl. :)

Det går ju också att ta ett vanligt vitt vin och kolsyra det genom att sätta det under tryck i en tank. Däremot får man inget vidare resultat och eftersom de uttryckligen nämner "the Italian method" i texten och dessutom att de tillsätter lite kolsyra så verkar det rimligt att anta att det är en variant av Charmat/Martinotti.
 
Toppen