Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stödköp vin - framtidstro och små kvalitetsimportörer

Hello there, wine lovers,

Det saktar ner i restaurangbranschen. Hoppas några av dem kan ställa om till att dela ut lappar i brevlådan och leverera hämtmat, få igång uteservering med infravärme och filtar och glest bland borden etc för att inte behöva klappa ihop. Någonstans övergår det dock till att vi måste hålla uppe modet och tron på en framtid bortom Corona + Global Lock Down.

Däremot kan man ju förstå att det alldeles oavsett inte är just nu som man som restaurangägare vill investera i att bygga upp sin vinkällare med kvalitetsviner... Det kan man se tecken på i de mail från importörerna som dimper ner i mailkorgen dessa dagar. Särskilt illa gissar jag att det är för de små kvalitetsimportörer som satsat främst på restauranger, men jag gissar att även många privatkunder styr bort tankarna från vininköp dessa dagar (även om svenska folket verkar ha hamstrat ordentligt i ordinarie SB-sortimentet).

Vi har ju flera småskaliga kvalitetsimportörer med inriktning också på att sälja direkt till konsument som är närvarande på forumet - vore intressant att höra hur ni hanterar denna minst sagt ovanliga och utmanande situation. @Franska Vinkompaniet @Martin Berggren @Wine Rebels m fl och för den delen @Helen och andra småföretagare i sektorn.

Och här finns också en möjlighet för vårt fellowship här på finewines.se att bidra i det lilla genom att häva eventuella självpåtagna köpstopp och dra sitt stå till stacken. Kontanter i madrassen är inget John Maynard skulle rekommendera i nuläget. Och för importörerna finns en möjlighet att rikta om sin marknadsföring till privatimportkunder med viner som de tidigare främst skickat till restaurang-kunder av förklarliga skäl. Jag uppfattar det också som att SB inte stänger ner möjligheten till privatimport och att beställa från beställningssortimentet. Har haft leverans från Kran och Caviste i närtid och nu lagt nya beställningar via PI, distanshandel och BS från några olika leverantörer. Inte direkt Greta Thunberg-nivå på denna aktivitet men ändå - nyttigt att tänka tanken att vi nog ska komma igenom detta och handla därefter.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Hello there, wine lovers,

Det saktar ner i restaurangbranschen. Hoppas några av dem kan ställa om till att dela ut lappar i brevlådan och leverera hämtmat, få igång uteservering med infravärme och filtar och glest bland borden etc för att inte behöva klappa ihop. Någonstans övergår det dock till att vi måste hålla uppe modet och tron på en framtid bortom Corona + Global Lock Down.

Däremot kan man ju förstå att det alldeles oavsett inte är just nu som man som restaurangägare vill investera i att bygga upp sin vinkällare med kvalitetsviner... Det kan man se tecken på i de mail från importörerna som dimper ner i mailkorgen dessa dagar. Särskilt illa gissar jag att det är för de små kvalitetsimportörer som satsat främst på restauranger, men jag gissar att även många privatkunder styr bort tankarna från vininköp dessa dagar (även om svenska folket verkar ha hamstrat ordentligt i ordinarie SB-sortimentet).

Vi har ju flera småskaliga kvalitetsimportörer med inriktning också på att sälja direkt till konsument som är närvarande på forumet - vore intressant att höra hur ni hanterar denna minst sagt ovanliga och utmanande situation. @Franska Vinkompaniet @Martin Berggren @Wine Rebels m fl och för den delen @Helen och andra småföretagare i sektorn.

Och här finns också en möjlighet för vårt fellowship här på finewines.se att bidra i det lilla genom att häva eventuella självpåtagna köpstopp och dra sitt stå till stacken. Kontanter i madrassen är inget John Maynard skulle rekommendera i nuläget. Och för importörerna finns en möjlighet att rikta om sin marknadsföring till privatimportkunder med viner som de tidigare främst skickat till restaurang-kunder av förklarliga skäl. Jag uppfattar det också som att SB inte stänger ner möjligheten till privatimport och att beställa från beställningssortimentet. Har haft leverans från Kran och Caviste i närtid och nu lagt nya beställningar via PI, distanshandel och BS från några olika leverantörer. Inte direkt Greta Thunberg-nivå på denna aktivitet men ändå - nyttigt att tänka tanken att vi nog ska komma igenom detta och handla därefter.
Mycket bra initiativ! :)
 

Helen

Medlem
Hello there, wine lovers,

Det saktar ner i restaurangbranschen. Hoppas några av dem kan ställa om till att dela ut lappar i brevlådan och leverera hämtmat, få igång uteservering med infravärme och filtar och glest bland borden etc för att inte behöva klappa ihop. Någonstans övergår det dock till att vi måste hålla uppe modet och tron på en framtid bortom Corona + Global Lock Down.

Däremot kan man ju förstå att det alldeles oavsett inte är just nu som man som restaurangägare vill investera i att bygga upp sin vinkällare med kvalitetsviner... Det kan man se tecken på i de mail från importörerna som dimper ner i mailkorgen dessa dagar. Särskilt illa gissar jag att det är för de små kvalitetsimportörer som satsat främst på restauranger, men jag gissar att även många privatkunder styr bort tankarna från vininköp dessa dagar (även om svenska folket verkar ha hamstrat ordentligt i ordinarie SB-sortimentet).

Vi har ju flera småskaliga kvalitetsimportörer med inriktning också på att sälja direkt till konsument som är närvarande på forumet - vore intressant att höra hur ni hanterar denna minst sagt ovanliga och utmanande situation. @Franska Vinkompaniet @Martin Berggren @Wine Rebels m fl och för den delen @Helen och andra småföretagare i sektorn.

Och här finns också en möjlighet för vårt fellowship här på finewines.se att bidra i det lilla genom att häva eventuella självpåtagna köpstopp och dra sitt stå till stacken. Kontanter i madrassen är inget John Maynard skulle rekommendera i nuläget. Och för importörerna finns en möjlighet att rikta om sin marknadsföring till privatimportkunder med viner som de tidigare främst skickat till restaurang-kunder av förklarliga skäl. Jag uppfattar det också som att SB inte stänger ner möjligheten till privatimport och att beställa från beställningssortimentet. Har haft leverans från Kran och Caviste i närtid och nu lagt nya beställningar via PI, distanshandel och BS från några olika leverantörer. Inte direkt Greta Thunberg-nivå på denna aktivitet men ändå - nyttigt att tänka tanken att vi nog ska komma igenom detta och handla därefter.

Ja herre jesus vilket ekonomisk stålbad världen står inför. Känns svårt att greppa hur detta ska sluta. Jag blir så ledsen när jag tänker på alla företagare/anställda/unga/gamla som inte har något att falla tillbaka på. Hur ska vi småföretagare klara oss ur detta på bästa sätt? Vad har vi för hjälp att få? Frågorna är många men jag tror att vi tillsammans kan fixa biffen. Idag är det 11 dagar sedan jag fick min sista beställning i webshopen, detta är helt nytt för mig och då har jag ändå haft webshop sedan 2007. Jag vet ju att 85 % av mina kunder är restaurangfolk, vinälskare och utbildade vinmänniskor. Jag förstår att de håller hårt i plånboken för det gör jag också. Jag och min make har i 22 år intagit våra luncher / middagar flera dagar i veckan på olika restauranger, vi brukar säga att vi är sådana som håller igång krognäringen när ingen annan har fått sin lön eller när det är helg. Nu när vår inkomst stryps kan vi inte längre stödja restaurangerna på det sätt som vi brukar göra. Min man tillhör riskgruppen 70+ därför kan inte jag leva som vanligt för jag kan inte riskera att komma hem med smittan. Det blir lite katten på råttanleken när vi inte kan fortsätta med vårt sätt att leva. Taxichauffören får inga körningar, servitrisen får inga schemalagda tider, importören får inte sälja några viner, kocken får inte laga maten, krogägaren kan inte köpa in några råvaror och snart kan krogägaren inte betala sin hyra eller löner. I stället så köper vi hem mat från krogarna i den mån vi kan, Jag får laga mera mat hemma och vi tömmer vårt vinförråd. Jag försöker tänka positivt genom att göra medvetna val när jag handlar, jag hade tänkt gå på Franzens den närmsta framtiden men inser att om jag tar de pengarna och sprider ut dem till våra närliggande restauranger kan de ha en bättre chans att överleva krisen.... Tillsammans gör vi skillnad.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kan inte effekten bli den omvända också? Om vi antar att att man har en fast vinbudget (antar...) och en del går till inköp på restaurang med saftiga påslag. Om restaurangdelen försvinner så försvinner de saftiga påslagen, vilket innebär att man totalt köper mer vin. I corona-tider behöver man också trösta sig med bra vin.
Slutsats: vinförsäljningen kommer totalt att öka - producenter och importörer gynnas på bekostnad av restaurangerna.
 

Poussard

Medlem
Kan inte effekten bli den omvända också? Om vi antar att att man har en fast vinbudget (antar...) och en del går till inköp på restaurang med saftiga påslag. Om restaurangdelen försvinner så försvinner de saftiga påslagen, vilket innebär att man totalt köper mer vin. I corona-tider behöver man också trösta sig med bra vin.
Slutsats: vinförsäljningen kommer totalt att öka - producenter och importörer gynnas på bekostnad av restaurangerna.
Kommer den budgeten gå till i stort sett samma svenska importörer, eller till olika utländska e-handlare?
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Kan inte effekten bli den omvända också? Om vi antar att att man har en fast vinbudget (antar...) och en del går till inköp på restaurang med saftiga påslag. Om restaurangdelen försvinner så försvinner de saftiga påslagen, vilket innebär att man totalt köper mer vin. I corona-tider behöver man också trösta sig med bra vin.
Slutsats: vinförsäljningen kommer totalt att öka - producenter och importörer gynnas på bekostnad av restaurangerna.
ja, det kan såklart slå på många sätt och verkligen inte något försök att säga att det inte är synd om restaurangägarna. Det var ingen stor tanke jag tänkte utan bara en liten tanke. Och bra om det går att få igång litet mer hämtmat-business - tänker även stödja restaurangerna på bästa sätt jag kan i samma lilla skala. :)
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Kommer den budgeten gå till i stort sett samma svenska importörer, eller till olika utländska e-handlare?
själv köpte jag nu av svenska distanshandlare (Edit: Pompette online, Caviste, kran + PI och BS) men tycker nog egentligen att det är synd även om vinhandlare i andra länder också...
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Jag tror många saker kan komma att förändras om man ser på lång sikt, men det handlar inte bara om Corona utan även om annat, såsom att e-handel tar stora andelar av fysiska butiker. Det kommer antagligen resultera i att många butiker stänger igen och hyrorna går ned på lokaler i stan. Hade detta varit för 6 mån hade jag kanske sagt att nya resturanger/barer kan ploppa fram men nu är ju läget annorlunda. Kanske kommer andra saker ploppa fram istället, vem vet. Den enes död den andres bröd lite, om man tänker lediga lokaler/lägre hyror. Obs att jag vill verkligen inte att restauranger/barer dör ut, ursäkta om det lät lite hårt.
 

Peder

Medlem
Jag kan hålla med @Helen om webbhandeln, har nog inte haft en beställning på tio dagar nu. Det är tur att man har ett annat jobb. Själv stöttar jag utländska vinhandlare fortsatt i dessa tråkiga tider och fyller upp ett ordentligt förråd om det blir karantän.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Vore intressant om någon gjorde en jämförelse av vilka viner som fanns i månadsskiftet jämfört med idag. Gissar att vissa importörer kommer/har redan flyttat vissa av sina viner till BS (från restaurangsortimentet).
 

Uncle_Bob

Medlem
Den är är inte helt enkel för mig. Som med alla beteenden har jag motiverat mina kanske inte helt försumbara inköp av vin med att jag kan sluta när jag vill, det är ingen fast utgift. Rådande situation, speciellt i kombination med att jag inte kommer att kunna hänga på låset på webben vid släpp ger mig utmärkta förutsättningar att testa min teori om att jag kan sluta när jag vill. Men, kommer det i förlängningen innebära att legenden Enzo Bartoli överlever skulle det vara en katastrof.
 

Jos

Medlem
Den är är inte helt enkel för mig. Som med alla beteenden har jag motiverat mina kanske inte helt försumbara inköp av vin med att jag kan sluta när jag vill, det är ingen fast utgift. Rådande situation, speciellt i kombination med att jag inte kommer att kunna hänga på låset på webben vid släpp ger mig utmärkta förutsättningar att testa min teori om att jag kan sluta när jag vill. Men, kommer det i förlängningen innebära att legenden Enzo Bartoli överlever skulle det vara en katastrof.
Så länge som han varit med så är det nog ingen risk att lite viruspandemi kan hota
 
Kommer fortsätta som vanligt vad gäller vin, köpa från de små importörerna som också har ett konsumentfokus och fortsatt undvika de som endast skickat vissa viner via Systembolaget.

Köper också så mycket som möjligt take-away, bröd via bagerier etc etc för att hjälpa dessa verksamheter om möjligt.

När det här är över och det kommer att komma mer plötsligt än det vi tror just nu (som med alla kriser) så vill jag att de företagen och restauranger som jag verkligen gillar finns kvar. Det är där jag kan göra skillnad.
 

Jos

Medlem
Jag tycker helt klart synd om mindre och nya restauranger som nu kämpar och stöder gärna dessa. Mer etablerade med ägare som har fler verksamheter och hållit på ett tag not so much... Särskilt inte de med ägare som plockat ut miljoner i utdelning privat senaste åren men som nu efter 2 veckor av kris redan tigger allmosor av gästerna för sin överlevnad.
 

Uncle_Bob

Medlem
Jag tycker helt klart synd om mindre och nya restauranger som nu kämpar och stöder gärna dessa. Mer etablerade med ägare som har fler verksamheter och hållit på ett tag not so much... Särskilt inte de med ägare som plockat ut miljoner i utdelning privat senaste åren men som nu efter 2 veckor av kris redan tigger allmosor av gästerna för sin överlevnad.

Exakt, som när Avenyfamiljen här i Gbg gick ut och varslade samtliga anställda innan i princip någon annan vidtagit någon åtgärd. En sån uppenbar ”dick move” ifrån någon som är oändligt mycket mer mån om att rädda sitt kapital än vad den är att rädda sin verksamhet.
 

Per Stade

Lege artis
Butiken Oslovägen 56 i Strömstad torsdag kl 17:09.
Lika tomt i butiken på Oslovägen 7 i lördags.
Försäljningen i övriga landet lär dock ha ökat.
Det här företaget lär nog klara sig utan några stödköp.
792E724B-709B-48BD-BD4A-42169AC09712.jpeg
 
Toppen