Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Störkaviar

Trådskapare
K

Kolsyra

Kolsyra
Beror på vad du är ute efter för kaviar? Det är ju lite djungel... Tog mig både tid och en rysslandsresa innan jag kopplade den affären/produkten

Är rätt ny på ämnet. Har bara ätit det ett dussin gånger på div flygplatser och restauranger. Vill du dela med dig av dina kunskaper kanske?

https://www.attiluscaviar.se/
Har hittat den också. får kanske bli att testa den. Frågan är hur dom löser frakten.
 

Helen

Medlem
20190906_184353.jpg
För 1 år sedan hade vi en härlig Caviarprovning med Caviar från Kina, Ryssland , Finland och Iran. Det är stor skillnad på smaken mellan Oscetra, Beluga Sevruga osv.
Den Kinesiska Oscietran som finns hos Lisa Elmqvist på Östermalmshallen är den som faller mig bäst i smaken när jag inte kan få tag på den Ryska.
 

Attachments

  • 20190906_184434.jpg
    20190906_184434.jpg
    61,9 KB · Visningar: 482

Jos

Medlem
Är rätt ny på ämnet. Har bara ätit det ett dussin gånger på div flygplatser och restauranger. Vill du dela med dig av dina kunskaper kanske?

https://www.attiluscaviar.se/
Har hittat den också. får kanske bli att testa den. Frågan är hur dom löser frakten.

Enkelt förklarat finns det några olika arter av stör och två produktionssätt. Av de traditionella ryska är Beluga bäst/dyrast, sen Osetra (rysk stör) och billigast är Sevruga. Även Caviar från Sterlet och sibirisk stör är vanligt förekommande.

Två produktionssätt, döda fisken och ”mjölka fisken”. I princip alla ryssar föredrar det traditionella sättet när man dödar fisken. För att mjölka behöver man tillsätta kemikalier/hormoner för att äggen ska både släppa och hålla så de blir hårdare än ägg från traditionell metod.

Beluga, nära utrotad och allt kommersiellt fiske är förbjudet i Ryssland. Finns dock odlad i Ryssland men den är för dyr att döda (20 plus år innan den ger rom) så går bara att få tag på Beluga från ickedödande metoden. All export/handel är i princip förbjuden så den är svår att få tag på utanför Ryssland. Finns dock ett alternativ till Beluga och det är en hybrid med sibirisk stör.

Osetra är näst dyrast och är rom från rysk stör. Här kan det dock bli lite klurigt då Osetra i princip betyder ”från stör” vilket kan röra till det. Här vill man ha koll på att det verkligen är från den ryska stören och ingen annan art av stör. Finns att köpa från båda metoderna varav den dödliga såklart är dyrast.

Sevruga är en mindre firre och billigare. Också utrotningshotad som alla övriga störar och som båda ovan så är all laglig försäljning i Ryssland från odlingar. Finns att köpa från båda metoderna.

Sterlet är en av de minsta störarna och ger små korn. Caviar från Sibirisk stör är också billigare än de 3 förstnämnda och tack vare att den är relativt okänslig för miljö samt klart mer snabbväxande så är den vanligast i caviarodlingar världen över. Nu finns de överallt, tom i Sverige utanför Nyköping.

Så länge man köper kommersiellt producerad Caviar från hållbara odlingar behöver man inte ha dåligt samvete, bara lätta på lädret. Tjuvfiskade produkter på svarta marknaden bidrar till utrotning samt hög risk att bli lurad. Caviar måste förvaras -1 till max +2 grader upp till 1 - 1.5 år annars blir den dålig snabbt så har man hemma gäller kallaste platsen i kylen och max 2-3 månader. Går inte att frysa. Dessutom är det hårda straff för tjuvfiskad Caviar i Ryssland så om du blir erbjuden ”äkta” rysk Osetra till bra pris 100+ mil från där den kan ha fiskats är det kinesisk eller annan fejk.
 

Jos

Medlem
https://www.attiluscaviar.se/
Har hittat den också. får kanske bli att testa den. Frågan är hur dom löser frakten.
Lite misstänkt att de har Beluga för samma pris som inne i Ryssland men det kanske är legit...? Verkar ju annars vara korrekta beskrivningar och deras Osetra låter ju bra :)

Här är annars ett ex på hur stökigt det är även hos de som utger sig var seriösa. De här säljer en produkt som heter Osetra och som kommer från ”Osetra stör” vilket enligt dom är Acipenser Baerii. A. Baerii är dock inte Rysk Stör utan Sibirisk Stör... o_O https://mottra-caviar.co.uk/
 

IsKr

Medlem
Det är ju svårt att få tag på iransk kaviar nu för tiden så kan ju bara utala mig om den och inte den ryska. Nog för att den nog inte heller går av för hackor. Fast den iranska anses väl vara av högre kvalitet pga av själva storleken på romen då stören inte hunnit flytta till den ryska sidan av kaspiska havet.
 

Keen

slan
Brorsans fru är ryska, så hon brukar ta med sig kaviar hit när hon är i moderlandet. Har en burk ståendes hemma hos föräldrarna som jag måste hämta snart. Vet dock inte vilken av sorterna det är, men den är väldigt god och prisvärd. Fotar burken när jag hämtat den.

Kalix löjrom

Nej.
 

Jos

Medlem
Brorsans fru är ryska, så hon brukar ta med sig kaviar hit när hon är i moderlandet. Har en burk ståendes hemma hos föräldrarna som jag måste hämta snart. Vet dock inte vilken av sorterna det är, men den är väldigt god och prisvärd. Fotar burken när jag hämtat den.



Nej.
Låter som det är en anmälan till att hänga med så jag slänger in dig i tråden också :)
 
Toppen